© The Mhakk Studio

You are being watched!

Monday, April 20, 2009

Raja di atas politik, apa pula di atas raja?

'Raja berada di atas politik'

KUALA KANGSAR: Sultan Perak, Sultan Azlan Shah semalam menegaskan, Raja berada di atas politik dan tidak boleh berdebat secara terbuka bagi menjawab serta memberi penerangan untuk menangkis tohmahan dan fitnah yang dilemparkan kumpulan politik tertentu.

Bagaimanapun, titah baginda, tindakan kumpulan politik berkenaan yang sampai ke peringkat menghasut rakyat untuk mencetuskan huru-hara selain mencemar institusi Raja dengan menyemai rasa benci rakyat umpama 'menyalakan api dalam sekam'' yang amat berbahaya serta boleh memusnahkan kerukunan rakyat dan negara.

Bertitah pada istiadat menghadap sembah taat setia dan penganugerahan darjah kebesaran negeri Perak sempena ulang tahun keputeraan ke-81 baginda di Istana Iskandariah, semalam, Sultan Azlan Shah kesal dengan perbuatan kuasa politik mencemar dan mempamerkan wajah hodoh dengan membenarkan kelakuan orang-orang sedemikian.[Baca Lagi...]
Ada benarnya titah Sultan Azlan. Raja berada di atas politik. Raja berada atas perlembagaan, bagi mengawal keharmonian negara, bukan sekadar apa yang tersurat dalam perlembagaan. Raja boleh bertindak berlandaskan budi bicaranya sekiranya perlembagaan sesebuah negeri itu tidak dapat memberikan rasa puas hati kepada semua pihak. Raja berada di atas politik bermakna Raja tidak akan dipengaruhi oleh makhluk-makhluk yang meraih kuasa politik.

"Raja pemerintah mempunyai tanggungjawab lebih luas dalam memastikan bahawa semangat Perlembagaan, falsafah di sebalik setiap undang-undang yang tersurat, kepentingan negara dan warga negara perlu sentiasa dilindungi."

Dalam masa-masa tertentu, Raja perlu menongkah arus perlembagaan sekiranya keadaan yang berlaku tidak dapat diselesaikan oleh perlembagaan dan undang-undang tubuh negeri, kerana perlembagaan bukanlah suatu piagam dan peraturan yang sempurna dan tiada kecacatan. Perlembagaan adalah hasil karya manusia. Perlembagaan adalah hasil pemikiran manusia yang serba cetek. Jadi perlembagaan tidak akan sempurna sekalipun di rombak dan dipinda, kerana yang merombak dan yang meminda perlembagaan juga adalah manusia yang hanya menguna logika akalnya.

Maka logiklah, dalam keadaan tertentu, Raja bertindak menjadi autoriti menongkah arus perlembagaan, membuat keputusan sekalipun bercanggah dengan beberapa peruntukan dalam perlembagaan. Raja adalah di atas perlembagaan.

Pada masa yang sama, Raja juga adalah manusia. Raja juga tidak sempurna. Bohonglah kalau mengatakan Raja itu sempurna dan kuasanya boleh menyelesaikan semua masalah yang tidak dapat diselesaikan perlembagaan. Raja hanya menampung kekosongan dan kecarikan perlembagaan. Sifat penampung, bila-bila pun tidak sempurna.

Raja di atas politik. Raja di atas perlembagaan. Tetapi patut kita ingatkan bahawa Islam di atas raja. Islam di atas politik. Islam adalah di atas perlembagaan. Islam itu tinggi dan, tiada yang lebih tinggi daripadanya. Islam adalah tatacara hidup yang sempurna. Islam adalah satu peraturan hidup yang sempurna. Islam bukan nukilan manusia. Ia adalah modul ALLAH untuk keharmonian hidup manusia. Itu kita perlu sedar.

Sehebat-hebat Raja, perlu tunduk kepada Islam. Islam mengandungi aspek keadilan, keamanan, cara berpolitik dan sebagainya. Raja adalah tidak sempurna, dan punya banyak kelemahan, perlu merujuk kepada Islam - prinsip keadilan. Sebagaimana perlembagaan perlu merujuk kepada Raja, Raja juga perlu merujuk kepada prinsip keadilan. Raja tidak boleh bertindak melampaui batas prinsip keadilan, sebagaimana perlembagaan tidak dapat mengatasi kuasa Raja. Prinsip keadilan yang sempurna diajar dalam Islam.

Maka keharmonian sesebuah negara bukanlah bergantung kepada keluhuran perlembagaan semata-mata kerana kesetiaan kepada raja dan negara berada di atasnya. Dan perlu ingat, Kepercayaan kepada Tuhan adalah di atas kesetiaan kepada Raja dan negara. ALLAH adalah Raja kepada segala jenis raja di langit dan bumi. Maka raja-raja di bumi usah angkuh dengan kuasa yang ada. Penggubal-penggubal perlembagaan usah mendabik dada. Semuanya adalah pinjaman dari-Nya, dan Dia Maha Berkuasa menjatuhkan kekuasaan Raja sekiranya Dia menghendaki, sebagaimana jatuhnya kerajaan Namrud, binasanya kerajaan Fir'aun, tersungkurnya kekuasaan raja Rom dan Parsi.

Perlembagaan boleh dilanda krisis. Raja juga kadang-kadang berlaku krisis. Islam tidak akan dilanda krisis, malah menjadi penyelesai kepada segala krisis yang melanda. Terpulang kepada manusia samada menggunakan akal fikiran manusia ataupun mendapat panduan dari modul ALLAH, yakni Islam, untuk menghadapi pergolakan sesuatu perlembagaan.

WaLLAHu a'lam.

5 comments:

Tinta Mujahidah said...

salam
betul post abang kali ini
saya sokong
Islam paling tinggi, raja pun tak boleh lawan
apakah mereka fikir mereka boleh memberi rezeki, mereka boleh menghidup dan mematikan orang?
dptkah mereka paling mudah, cipta alternatif selain oxygen tuk bernafas?
huhu, ok abang, saya sentiasa sokong...
takbir!

Aneroid said...

wsalam
Tinta Mujahidah ni sapa? "abang"... siti ka? rajin btoi adik2ku berblog. tp kalau Tinta Mujahidah ni org lain...:o ishh uhuhuhu ....

Aneroid said...

sah Tinta Mujahidah ni orang lain... dah dapat detect sapa dia. tapi sapa Tinta Mujahidah ni? ish...

Anonymous said...

oit,oit...
jgn main politik. org sughuh pi blajaq nuu.
hang pi main politik pulak. yinnadde...?

naz_irah said...

hahah...
peminat "abang"
kuang3x!!!

u'r being watched!!

Ũ