© The Mhakk Studio

You are being watched!

Tuesday, August 31, 2010

Sehari semalam Ramdhan di Kota Bharu

27 Ogos 2010 (17 Ramahdan 1431):

Sehari semalam ber-Ramadhan di Kota Bharu. Suasananya memang sukar diperoleh di mana-mana bandar lain dalam negara kita. Solat subuhnya sahaja sudah meriah, hampir-hampir sahaja seperti solat Jumaat. Pentazkirah subuh begitu bersemangat menyampaikan tazkirah subuhnya.

Jam 8 pagi -10 pagi, kuliyah Jumaat oleh Ustaz Ismail Noh dan TG Nik Aziz. Sambutan seperti biasa, sangat memberansangkan. Jauh sekali untuk negeri kelahiran aku sendiri untuk bersuasana begini. 20 tahun lebih TG Nik Aziz membina suasana begitu, maka agak sukar untuk Ustaz Azizan mengubah suasana Alor Setar menyaingi suasana biah solehah Kota Bharu dalam sekelip mata.

(gambar: Google)

Malamnya pula solat Tarawih, di Qaryah Ramadhan. Khemah khas, ekslusif dan berhawa dingin tersedia di tengah-tengah bandar Kota Bharu sebagai tanda kerajaan negeri sangat meraikan Ramadhan dan mengajak rakyatnya turut sama-sama mengimarahkan Ramadhan, sesuai dengan jolokan Kota Bharu sebagai bandaraya Islam.

Ramadhan 1430 (gambar: Google)


Ramadhan 1430 (gambar: Google)


Ramadhan 1431: Forum Nuzul Quran selepas solat Tarawih

Dalam bulan Ramadhan begini, eloklah kepada sesiapa yang mahu bercuti, bercutilah di Kota Bharu. Rasailah suasana yang berbeza, yang tiada di bandaraya-bandaraya lain dalam Malaysia. Mudah-mudahan suasana ini akan berkembang ke seluruh negara.

WaLLAHu a'lam...


Opss... yang ni bukan di Kota Bharu. Abaikan... :D
Selamat menempuh 10 akhir Ramadhan

No comments:

Ũ