© The Mhakk Studio

You are being watched!

Wednesday, September 24, 2008

Ramadhan 1429 sudah ke penghujungnya, jangan menyesal nanti!

Ramadhan 1429 semakin menuju penghujungnya. Sepuluh hari terakhir - menawarkan perlepasan dari api neraka. Suatu tawaran yang sangat besar disediakan oleh ALLAH kepada mereka yang hidup hatinya. Orang-orang yang bersungguh-sungguh menghayati Ramadhan akan mula merasai countdown pemergian Ramadhan 1429, manakala yang orang yang entah apa-apa hanya membilang hari hendak raya.

Padahal tiada apapun usahanya dalam bulan Ramadhan. Padahal tarawihnya kantoi, sedekahnya kantoi, tidurnya memanjang, aktiviti lalai memenuhi jadual dan seumpamanya. Sedar tidak sedar, golongan ini tidak berasa malu kepada ALLAH, kerana menumpang berhari raya yang ALLAH sediakan untuk orang-orang yang bersungguh-sungguh berusaha mentarbiyah diri dalam bulan Ramadhan.

Aku harap diriku tidak tergolong dalam golongan yang tidak tahu malu kepada ALLAH. Harap juga kalian begitu. Ramadhan 1429 masih berbaki 5-6 hari lagi. Masih terbuka untuk kita terus membaiki diri. Masih ada ruang untuk kita menggandakan ibadah jika umur kita dipanjangkan sedikit lagi. Berusahalah, kerana Ramadhan tahun depan belum tentu kita dapat. Jika kita mati, sebelum Ramadhan 1430, maka dalam minggu terakhir Ramadhan 1429 inilah satu-satunya peluang untuk kita kaut segala tawaran yang ALLAH sediakan.

Sekiranya peluang ini kita lepaskan, kelak menyesal besar kita. Menyesal bagaimana? Menyesal yang tidak akan dapat lagi mengubah apa-apa. Hari ini kita tidak rasa bagaimana menyesal itu dirasai. Apabila mengalaminya kelak, baru kita faham betapa peritnya sebuah penyesalan yang tidak boleh sama sekali diperbaiki.

Oleh itu, perbanyakkan amalan kita. Perbanyakkan ibadah kita. Perbanyakkan nasihat-menasihati sesama kita. Perbanyakkan doa kita. Berdoalah dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. InsyaALLAH mudah-mudahan minggu terakhir Ramadhan memberi suatu makna kepada kita. Semoga Syawal nanti menjadi ibadah kepada kita.

Allah taala berfirman:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan doa-doa orang yang berdo`a apabila mereka memohon kepada-Ku. Maka hendaknya mereka mengucapkan labbaik /menyambut segala perintah- Ku dan hendaknya mereka beriman kepada-Ku, agar mereka mendapat petunjuk.
[Al-Baqarah 187]


Antara doa-doa yang boleh kita amalkan:

اللهم أصلح لنا ديننا الذى هو عصمة أمرنا

وأصلح لنا دنيانا التى فيها معاشنا

وأصلح لنا آخرتنا التى فيها معادنا


واجعل الحياة زيادة لنا في كل خير

Jadikanlah keHidupan bertambah bagi kami segala kebaikan

واجعل الموت راحة لنا من كل شر

Dan jadikan keMatian bagi kami rehat daripada segala keburukan


اللهم إنا نسألك حبك وحب من يحبك وحب عمل يقربنا إلى حبك

[Allahumma inna nas-aluka hubbaka, wahubba man yuhibbuka, wahubba 'amalin yuqarribuna ila hubbika]

Ya Allah, kami mohon kepada-Mu kecintaan kepada-Mu, dan kecintaan kepada orang-orang yang Engkau cintai, dan kecintaan kepada amalan yang mendekatkan kami kepada-Mu


اللهم اغفرلنا وارحمنا وأعتق رقابنا من النار
اللهم اغفرلنا وارحمنا وأعتق رقابنا ورقاب والدينا من النار
اللهم اغفرلنا وارحمنا وأعتق رقابنا ورقاب أزواجنا من النار
اللهم اغفرلنا وارحمنا وأعتق رقابنا ورقاب أولادنا من النار
اللهم اغفرلنا وارحمنا وأعتق رقابنا ورقاب معلمينا وأستاذنا صديقنا من النار
[ALLAHumma-ghfir lana warhamna wa-a'tiq riqobana wariqoba mu'allimina wa ustazina wa shodiqina minannar]

Ya ALLAH, ampuni dosa kami dan kasihanilah kami. Bebaskan leher kami dari Api Neraka.
Ya ALLAH, ampuni dosa kami dan kasihanilah kami. Bebaskan leher kami dan leher kedua ibubapa kami dari Api Neraka.
Ya ALLAH, ampuni dosa kami dan kasihanilah kami. Bebaskan leher kami dan leher suami/isteri kami dari Api Neraka.
Ya ALLAH, ampuni dosa kami dan kasihanilah kami. Bebaskan leher kami dan leher anak-anak kami dari Api Neraka.
Ya ALLAH, ampuni dosa kami dan kasihanilah kami. Bebaskan leher kami dan leher guru-guru kami, ustaz-ustaz kami dan rakan-rakan kami dari Api Neraka.

اللهم إياك نعبد ولك نصلى ونسجد وإليك نسعى ونخفض
نرجوا رحمتك ونخشى عذابك
إن عذابك الجد بالكفار ملحق

لآإله إلا أنت
أنت الغنى ونحن الفقراء
أنزلنا علينا الغيث ولا تجعلنا من العائثين

Banyak lagi doa yang boleh diamalkan. Doa dalam Bahasa Melayu pun boleh. Dalam bahasa Inggeris pun boleh. Bahasa Jepun pun boleh.

Dalam sepuluh malam akhir Ramadhan ini, banyakkanlah berdoa agar ALLAH melepaskan kita daripada belengu api neraka. Berdoalah bersungguh-sungguh, terutama ketika awal pagi sebelum bersahur. Menangislah mohon keampunan dari-Nya. Sesungguhnya ALLAH mengharamkan api neraka kepada mata yang menagis kerana takutkan ALLAH.

Berdoalah untuk kejayaan kita dunia dan akhirat.

Berdoalah agar Ramadhan kita kali ini bernilai dan diterima di sisi ALLAH.

Berdoalah untuk kesejahteraan diri, keluarga dan umat Islam.

Berdoalah agar dikurniakan kepada kita pemimpin yang boleh mendambakan rahmat dan keampunan Tuhan kepada negara dan rakyatnya.

Berdoalah agar kita bisa menemui Ramadhan tahun hadapan. Semoga kita bersama mendapat rahmat dah kasih sayang ALLAH. WaLLAHU a'lam.


No comments:

Ũ