© The Mhakk Studio

You are being watched!

Wednesday, May 12, 2010

Bagaimana tahap keyahudian David Cameron, PM baru Britain?


David Cameron baru saja terpilih menjadi Perdana Menteri Britain yang baharu? Siapakah sebenarnya Cameron?


Cameron, anak sulung yang lahir pada 9 Oktober 1966 dari pasangan Ian Donald Cameron dan Mary Fleur Mount, di wikipedia dituliskan sebagai seorang pemeluk Kristian. Berbicara tentang keyakinannya, Cameron mengatakan: "Saya seorang Kristian, saya pergi ke gereja, saya percaya pada Tuhan. Saya fikir Gereja Inggeris dan gereja-gereja lainnya memainkan peran yang sangat penting dalam masyarakat."

Namun menurut seorang sarjana Yahudi di timesonline, Cameron boleh jadi keturunan langsung dari Nabi Musa yang ertinya dihubung-hubungkan mempunyai darah Yahudi.

Para komentator politik telah lama mengetahui bahawa garis keturunan Cameron dari ayahnya adalah seorang imigran Yahudi yang menjadi pengusaha sukses.

Yaakov Wise, seorang peneliti di Universiti Manchester Pusat untuk Studi Yahudi, melacak garis keturunan Cameron dan sampai pada Elia Levita, seorang ilmuwan Yahudi terkemuka abad ke-16. Studi Dr Wise juga menunjukkan bahwa Cameron menggambarkan dirinya sebagai rakan yang sangat antusias terhadap orang-orang Yahudi.


Moyang Cameron, Emile Levita, tiba di Britani Raya dari Jerman pada tahun 1850-an dan bisnesnya meningkat dengan pesat dalam dunia perdagangan, memperoleh kewarganegaraan Britain tahun 1871 dan menjadi direktur Chartered Bank of India, Australia dan Cina, yang berbasis di London.


Levita menikahi seorang bangsawan Inggeris, dan mengirimkan empat anak laki-lakinya ke Eton, sekolah istimewa di sana. Anaknya Arthur, seorang pialang saham, menikahi Steffie Cooper, seorang kerabat Raja George III, dan hubungan Cameron dengan monarki bertahan sampai hari ini, ia adalah sepupu kelima dari Ratu Inggeris.

Dr Wise juga menelusuri garis leluhur keluarga Elia Levita, 1469-1549, tokoh penting dalam gerakan "Kristian Hebraist," yang memelopori penelitian bahasa Ibrani dan bahasa Yiddish.

Nama Levita adalah bentuk Latin Lewi, yang bererti seorang Yahudi keturunan dari suku Lewi, anak Yaakub, dan salah satu suku dari 12 suku asli Israel. Dr Wise mengakui bahawa, bagaimanapun, koneksi Cameron terhadap Musa, sebenarnya kurang menyakinkan sebagai tesis yang agak imanjnatif historis.

Dia berkata: "Ada kemungkinan bahawa Cameron adalah keturunan langsung dari Musa atau setidak-tidaknya, sepupu. Pemimpin orang Lewi pada waktu penghijrahan dari Mesir, yang menikah dengan dua anak yang disebutkan dalam Alkitab.

"Namun, kemudian keturunannya sekarang tidak diketahui dan banyak orang Lewi hari ini, namun sering membawa nama keluarga Levy, Levitan atau Levita, bahkan boleh menjadi keturunannya."

Dr Wise mengatakan bahawa catatan Yahudi sangat sulit untuk diikuti.

Lantas seberapa dekatkah Cameron dengan Yahudi?

Barry Edwards, seorang pesara dari Hampstead, mengatakan bahawa dia selalu memilih Konservatif, dan Cameron dianggap sebagai rakan yang masih bisa dipertimbangkan. Bahkan sebuah artikel di Ynet mengatakan bahwa Cameron bagus untuk Yahudi. Bahkan minggu ini, dalam totallyjewish, Cameron menegaskan bahawa pemerintahan di bawah Konservatif akan melindungi dan menguatkan komuniti Yahudi, sembari mengatakan pula bahawa garis keturunan Yahudinya merupakan salah satu anugerah dalam hidupnya.

Sumber: Eramuslim

No comments:

Ũ