© The Mhakk Studio

You are being watched!

Saturday, February 7, 2009

Kisah Raja Zalim dan Raja Adil

RasuluLLAH pernah menceritakan suatu kisah.

Pada zaman sebelum kalian, pernah ada seorang raja yang amat zalim. Hampir setiap orang pernah merasai kezaliman yang dilakukannya itu. Pada suatu ketika, raja zalim ini ditimpa penyakit yang sangat berat. Maka seluruh tabib yang ada pada kerajaan itu dikumpulkan. Di bawah ancaman pedang, mereka disuruh untuk menyembuhkannya. Namun sayangnya tidak ada satu tabib pun yang mampu menyembuhkannya.

Hingga akhirnya ada seorang Rahib yang mengatakan bahawa penyakit sang raja itu hanya dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan tertentu, yang sayangnya saat ini bukanlah musimnya ikan itu muncul ke permukaan. Betapa gembiranya raja mendengar khabar ini. Meskipun raja menyedari bahawa ketika ini bukanlah musim ikan itu muncul kepermukaan namun dipaksanya juga semua orang untuk mencari ikan tersebut. Aneh dan ajaib.... walaupun belum musimnya, ternyata ikan itu sangatlah mudah ditemui . Sehingga akhirnya sembuhlah raja itu dari penyakitnya.

Pada lain waktu dan tempat, ada seorang raja yang amat terkenal dengan keadilan dan kebijakasanaannya. Ia sangat disayangi oleh rakyatnya. Pada suatu ketika, raja yang adil dan bijaksana itu jatuh sakit. Kesimpulan para tabib itu sama dengan tabib raja zalim tadinya, iaitu ubatnya adalah sejenis ikan tertentu yang saat ini sangat banyak terdapat di permukaan laut. Mereka sangat yakin raja kesayangan mereka akan segera pulih kembali.

Akan tetapi, lain pula yang terjadi. Ikan yang sepatutnya banyak dijumpai di permukaan laut itu, tidak ada satu pun kelihatan..! Walaupun pihak kerajaan telah mengirimkan para penyelamnya, namun ikan itu tidak ditemui. Sehingga akhirnya raja yang bijaksana itu pun mangkat...

Dikisahkan pula bahawa para malaikat pun hairan dengan dua kejadian tersebut. Akhirnya mereka menghadap ALLAH dan bertanya, "Ya Tuhan kami, apakah sebabnya Engkau menghantar ikan-ikan itu ke permukaan sehingga raja yang zalim itu selamat;

manakala pada waktu raja yang bijaksana itu sakit, Engkau menyembunyikan ikan-ikan itu ke dasar laut sehingga akhirnya raja yang baik itu meninggal?"

Tuhan pun berfirman, "Wahai para malaikat-Ku, sesungguhnya raja yang zalim itu pernah berbuat suatu kebaikan. Kerana itu Aku balas kebaikannya itu, sehingga pada waktu dia datang menghadap-Ku nanti, tidak ada lagi apa-apa kebaikan sedikitpun (yang belum mendapat ganjaran) yang dibawanya. Dan Aku akan tempatkan dia pada neraka yang paling bawah !

Sementara raja yang baik itu pernah berbuat salah kepada-Ku, kerana itu Aku hukum dia dengan menyembunyikan ikan-ikan itu, sehingga nanti dia akan datang menghadap-Ku dengan seluruh kebaikannya tanpa ada sedikit pun dosa padanya , kerana hukuman atas dosanya telah Ku tunaikan seluruhnya di dunia!"

Kita dapat mengambil beberapa pengajaran dari kisah ini.

Pertama:
Ada kesalahan yang hukumannya ditunaikan secara langsung oleh ALLAH di dunia ini juga; sehingga dengan demikian di akhirat nanti dosa itu tidak menjadi hutang kepada-Nya lagi. Keyakinan hal ini dapat menguatkan iman kita apabila sedang tertimpa musibah.

Kedua:
Apabila kita tidak pernah ditimpa musibah, jangan terlena. Jangan-jangan ALLAH sedang 'menghabiskan' tabungan kebaikan kita. Keyakinan akan hal ini dapat menjaga kita untuk tidak terbuai dengan lazatnya kenikmatan duniawi sehingga melupakan urusan ukhrawi.

Ketiga:
Musibah yang menimpa seseorang belum tentu disebabkan orang itu telah membuat kesilapan. Keyakinan ini akan mencegah kita untuk tidak berprasangka buruk kepadanya , bahkan membuatkan kita ingin membantu meringankan penderitaannya.

Keempat:
Raja yang baik itu pernah membuat kesalahan kepada ALLAH, maka ALLAH melaksanakan urusan-Nya untuk mengampuni Raja itu. Akan tetapi, Raja yang zalim itu, adalah menzalimi rakyatnya. Maka dosanya tidak diampunkan ALLAH, melainkan setiap rakyatnya memaafkannya.


Kelima:
Siapa yang tahu maksud ALLAH? ALLAH Maha Bijaksana dalam setiap urusan-Nya.

1 comment:

PEMUDA EPAL said...

kebanyakan cerita2 hak demo post sedap2 n banyak pengajare yg boleh diambik.. teruske2

Ũ