© The Mhakk Studio

You are being watched!

Sunday, July 5, 2009

Influenza DAP di Kedah

Entry membersihkan sawang-sawang di blog ini....

Dua tiga hari ni, depa (kuncu-kuncu Umno/BN) duk khenyieh saja dalam TV, duk ulas isu Parti Islam - DAP. Sudah beberapa kali negara kita dihangatkan dengan isu babi, kali ini di Kedah, isu babi lagi timbul. Dah la kes Influenza A H1N1, atau nama merdunya, selsema babi ni semakin meningkat, DAP ni masih suka mempertahankan setiap isu melibatkan babi. Siap umum keluar dari Pakatan lagi tuh. Nampaknya Influenza DAP muncul di Kedah. Negeri-negeri lain, sila pakai topeng. :)

Ada orang kata keadaan DAP di Kedah sama dengan keadaan Parti Islam di Pulau Pinang. Masing-masing dakwa dianaktiri. Bezanya, DAP di Kedah begitu mudah melatah dan terus membuat keputusan keluar dari Pakatan. Parti Islam di Pulau Pinang masih setia dengan Pakatan Rakyat di negeri itu sekali pun banyak isu yang tidak sehaluan dengan mereka. Mereka memahami konsep berjamaah, mematuhi setiap keputusan yang dipersetujui diperingkat pusat. DAP Pusat belum membuat apa-apa keputusan. Setakat ini sekadar mengatakan DAP Kedah ada alasan kukuh untuk keluar Pakatan.

Sepatutnya DAP Kedah bersabar dulu dan berbincang cara elok dengan Kerajaan Negeri. Ingat, Kedah bukannya di bawah Umno/BN. Kerajaan negeri sekarang sama-sama Pakatan rakyat. Boleh di bawa berbincang dan berunding. Cuba fahami penjelasan yang dikemukakan daripada bersikap selfish yang berbau perkauman. DAP ni bukannya tak tahu, kemelut yang mereka cetuskan di negeri ini akan menjadi isu durian runtuh kepada media arus BN, tambahan pula sebagai penyuntik semangat jentera BN di Manek Urai.

Media dah semakin galak memaparkan kemelut di setiap negeri kerajaan pakatan rakyat. Ingat, mungkin ada ramai yang akan terpengaruh dengan propaganda ini. Walaupun di negeri BN juga wujud kemelut, media diam seolah-olah negeri-negeri yang dijajah BN itu stabil dan harmoni. Tengok saja kerajaan haram BN Perak. Nampak macam stabil, MB haram-nya merasmikan itu dan ini, bertepuk gembira dalam majlis-majlis macam tak ada apa-apa. Putar belit media macam ni akan beri impak. BN sudah lama memerintah. Lama juga mencengkam jabatan-jabatan kerajaan, media dan sebagainya.

Pegalaman mencantas kawan dan lawan sudah sebati. Merosot populariti pada PRU12 tidak akan membuatkan mereka terus lemah. Dia akan bangkit semula walau apa cara sekalipun. Mereka tentu punya strategis specialis, pakar perang saraf, dan macam-macam lagi yang diberi elaun khas bagi memikirkan langkah untuk survival politik mereka. Setiap isu, tongkat, talian hayat, keris, perkauman, ekonomi, pembangunan, media... semuanya akan dimanipulasi. Cara baik atau tidak itu bukan halangan mereka. Etika atau tidak sudah terpadm dari kamus perjuangan BN. Yang penting PRU13, semua negeri Pakatan Rakyat akan dijajah kembali.

Pakatan rakyat mesti bekerja lebih keras untuk memutuskan setiap talian hayat yang BN cuba berpaut. Raksasa BN walaupun sudah cacat, ia tetap raksasa. Isu DAP Kedah bagai memberi suntikan stimulan kepada raksasa yang sakit itu. Isu di Selangor, di Pulau Pinang... kita sendiri nampak manipulasi media mereka. Bukan isu yang direka, tetapi dicetus oleh kalangan Pakatan Rakyat sendiri. Media hanya ambil kesempatan membesar-besarkan dan memberi gambaran buruk. Itu saja sudah cukup. Sekiranya berita-berita buruk sebegini walaupun impaknya kecil, tetapi disampaikan kepada rakyat secara constant sehingga PRU13, bayangkan kemungkinan BN akan kembali berkuasa (?)

Untuk mencapai kemenangan, bukan sahaja kita perlu bekerja keras melakukan perkara-perkara memenangi hati rakyat, bahkan pada masa yang sama tugas kita juga melemaskan Umno/BN. Sebar perkara baik, pada masa yang sama lemaskan perkara mungkar.

No comments:

Ũ