© The Mhakk Studio

Thursday, October 7, 2010

Isu ayaq kecik saja... sabaq laa


Entry kali ini, ambo nok guno Bahasa Kedah :D

Isu ayaq naik harga di Kedah dan Penang. Fokus kat Kedah lah dulu. Harga ayaq naik. Bila ditanya kenapa harga naik? Bukankah PR selalu kritik kerajaan BN apabila naikkan harga barang, harga minyak, tarif letrik, kadar tol dan sebagainya? Mai dapat kuasa memerintah, PR pun gatai naikkan harga ayaq pulak? Bila ditanya kenapa naik harga, dijawabnya salah kerajaan dulu. Aisheh... kerajaan dulu pulak salah? MB dah bagi penjelasan. berapa kerat orang dengar pun tak tau. Media arus Umno/BN memang pandai letak perencah nak bagi panas.

Pimpinan tak pantas jawab isu ini. Penerangan kepada rakyat agak perlahan. Blogger-blogger pro-PR pun masih bingung nak pikir ayat macamana nak jelaskan kepada rakyat pasal isu ayaq ni. Bagi data, bagi statistik, dedahkan kepincangan pengurusan dulu memang boleh, tapi bukan semua rakyat iQ segenius MB. Bukan semua rakyat wala' kepada MB seperti ahli-ahli PAS wala' kepada Pesuruhjaya PAS. Masing-masing akan tanya ''awat harga ayaq naik". masing-masing akan kata "kami dah tolak BN, kami takmau apa2 lagi alasan nak penaik harga ayaq". lebih kurang macam tu lah agaknya. Depa bukan tau apa yang kerajaan negeri terpaksa tanggung. Depa hanya tak mau harga ayaq atau apa-apa harga naik selepas depa pakat ramai-ramai tolak BN. Takpalah... kita tunggu pimpinan negeri jawab dan bagi penjelasan. Depa bukan tak reti kehendak rakyat. Kita rakyat bersabaqlah.

Yang rakyat ni pulak melatah tak tentu kalu. Tak semua. yang pro- Umno/BN memang sah protes punya. Dah kerja depa memperlekeh apa yang PR buat. Itu biasa, sama macam PAS hentam apa yang BN buat. rasional ke tak rasional, itu kerja sesiapa yang jadi pembangkang. :D

Yang herannya, ada dalam kalngan ahli dan penyokong PAS pon melath jugak. Sampai duk kata "kalau penaik harga ayaq jugak, baik tak payah undi PAS. sama saja dengan BN"... "kalau tak turun harga ayaq, kita pakat pejatuh laaa kerajaan PAS Kedah ni...biaq depa sedaq sikit"... "tu baru 3-4 tahun pegang negeri... dua tiga thun lagi apa pulak yg depa nak penaik"...

Baru naik harga ayaq sikit saja dah melatah, nak jatuhkan kerajaan negeri pulak tu. Nak sokong Umno/BN semula pulak kah? Kita tolak Umno/Bn bukan sebab harga barang naik saja. Kita tolak Umno/Bn sebab banyak karenah birikrasi dalam pentadbiran, banyak amalan rasuah, sistem keewangan yang tak telus, tidak serius tangani gejala sosial dalam masyarakat, tidak efektif dalam mencegah jenayah, menyusahkan kehidupan rakyat dengan kenaikan harga barang, petani merungut harga padi tak naik-naik walaupon harga beras naik, sistem pendidikan semakin caca merba dan macam-macm lagi. Sebab tu kita semua tolak BN. Kita ganti dengan PAS sekejap test market. Kalau OK, kita kekalkan. Kalau teruknya lebih daripda Umno/BN baru kita tumbangkan, naikkan parti lain, bukan Umno/BN, bukan PAS/PR. Kita nak yang lebih baik.

Masa PR mula-mula menang, MB umum cukai tanah turun hingga hampir 70%. Lega... kemudian umum pulak harga padi naik... petani lega walaupun naik tak banyak mana. Kemudian umum tolak urusan bawah meja (rasuah), umum pembinaan kampus baru Insaniah (pendidikan), umum pemindahan projek petroleum di Yan ke tengah laut (selamatkan tanah sawah penduduk), dan macam-macam lagi. Tu baru 3-4 tahun. Tak ka lega rakyat Kedah. Alih-alih umum harga ayaq naik sikit saja, pakat nak lari pi sokong Umno/BN balik? Marah harga ayaq naik sikit, nak tukaq balik kepada sistem pemerintahan yang ada rasuah, kronisme, karenah birokrasi, penindasan, dan macam-macam lagi? Letih lah kita kalau macam ni punya mentaliti.

Kita kenai sapa Ustaz Azizan MB kita tu. Dia pon kalau bulih nak bagi ayaq free kat kita semua. Mungkin takdak rezeki kita lagi masa ni. Baru 4 tahun memerintah, kalau nak banding dgn kerajaan sebelum ni dah lebih 50 tahun memerintah. Kalau nak compare pon, compare laa 50 tahun dgn 50 tahun. Harap kita rakyat kedah dapat bersabaq. Kan sabaq tu sebahagian adripada iman. Sabaq tu indah. ALLAH berama-sama dengan orang-orang yang banyak bersabaq.

Poster SADA: naik 2 sen saja...

WaLLAHU a'lam

2 comments:

Anonymous said...

ang ni akai tadak ka? naik sikit ang kata? ang kaya takpa laaa.

joe penang said...

Rayuan kepada pimpinan PR tentang kenaikan air di Penang dan Kedah

Mintak tolong sesangat kepada exco dan penceramah PR Kedah dan Penang. Jangan rasa selesa dengan sokongan sekarang. Bila-bila masa boleh terbalik kuang

Tolong buat road show ke seluruh negeri. Terangkan masalah ni. Negeri terpaksa mengikut arahan SPAN. Mahfuz tolong balik ceramah kat sini sama.

Takat terang kat blog ni berapa kerat rakyat tau? 10%? Itupun mujur kalu dapat. Jangan pandang ringan isu ni. Be End akan main isu ni hari-hari. Kita wp jd kerajaan, namun media kita x meluas. Jadi turunlah ceramah menerangkan isu nih wahai pimpinan...

Walaupun kita letak jawatan, tidak akan berpaling mengundi musuh, insya Allah.

p/s: Sebaik sahaja Parlimen dibubarkan(kurang dari 2 setengah tahun) tolong buat munajat perdana cam Ktan buat dulu. Kita buat di Stadium Darul Aman, Stadium Batu Kawan dan Stadium Merdeka. Kat Perak buat la kat Markas Air Kuning. Jangan yg ni pun tak nak buat. Beri alasan kita tak sama dengan Ktan gak...

Ũ