© The Mhakk Studio

Thursday, April 29, 2010

Saya seorang polis yang cerdik...



Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang berang dengan kritikan pelbagai pihak berhubung kematian remaja berusia 14 tahun - Aminulrasyid Amzah, berkata beliau akan mengarahkan anggotanya supaya tidak lagi mengawal jika itu kehendak rakyat.

"Jika anda tidak mahu polis menguatkuasakan undang-undang, beritahu sahaja.

“Saya boleh arahkan anggota saya supaya tidak bertindak, - termasuk tidak memeriksa kenderaan atau menangkap Mat Rempit yang menunggang tanpa lesen,” katanya yang dipetik The Star Online ketika kempen menderma darah sempena sambutan Hari Polis 203 di Kuala Lumpur hari ini.

Musa mengulas kenyataaan pelbagai pihak berhubung kematian Aminulrasyid, apabila polis melepaskan empat tembakan ke arah kereta yang dipandu remaja itu kerana didakwa cuba berundur dan merempuh ke arah polis.

Kejadian itu berlaku di Seksyen 11, Shah Alam apabila Aminulrasyid dikatakan memecut dan melanggar beberapa lampu isyarat merah tanpa berhenti meskipun diarahkan berbuat demikian.

Menurut Musa, beliau tidak mahu membuat seberang spekulasi mengenai perkara itu.

"Ia berlaku sekitar jam 2 pagi dan kenderaan itu dibawa dalam keadaan yang mencurigakan. Anggota saya tidak tahu sama ada pemandu kereta itu orang dewasa ataupun tidak kerana keadaan adalah gelap.

"Apabila seseorang enggan berhenti dan terus memandu apabila diarahkan oleh polis supaya berhenti, maka kenderaan berkenaan boleh dianggap sebagai senjata kerana ia boleh mendatangkan bahaya kepada anggota penguatkuasa,” kata Musa.

Inikah alasan paling kukuh untuk menghalalkan polis menembak mati budak 15 tahun Amirulrasyhid itu?

1) Awal-awal kata budak itu penjenayah/penyamun
2) Keadaan kereta mencurigakan
3) cuba merempuh polis
4) memecut dan melanggar beberapa lampu isyarat merah
5) tidak berhenti walaupu diminta
6) kenderaan boleh dianggap senjata jika tidak berhenti apabila disuruh

So, bolehlah tembak...(?)
Nyawa manusia begitu murahkah encik ketua polis?

Orang bukan bicara pasal perlu atau tidak polis mengawal keselamatan rakyat. Tapi orang sedang persoalkan keadilan terhadap mangsa dan keluarga mangsa. Kalau kena dekat anak sendiri amacam, tan sri?

Takziah kepada keluarga mangsa. Bersabarlah, jika anda tidak mendapat keadilan di dunia ini, anda pasti akan mendapat keadilan di hadapan ALLAH kelak. Pada masa itu, anda dakwalah mereka seekor demi seekor, yang merobek-robek keadilan semasa di dunia. Sesungguhnya ALLAH Maha Adil lagi Maha Bijaksana.

Wednesday, April 28, 2010

Nak menang? Tengoklah sekeliling kita...

Note: Tak tau nak bagi tajuk apa...


Pilihanraya kecil Hulu Selangor dah berlalu. 'Kekalahan' sekutu kita dalam 'perang' kecil itu memberi isyarat bahawa gerak kerja kita sememangnya perlu dipertingkatkan lagi. Dalam keadaan 'perang' reda begini, para ahli gerakan, para pejuang kebenaran dan para daei mestilah kembali membina kekuatan sebelum tiba 'peperangan' seterusnya.

Parti Islam sememangnya memerlukan kader-kader yang cekal, gigih dan ikhlas berjuang bagi mengislamisasikan masyarakat, suasana serta sistem-sistem yang ada dalam negara. Sasaran yang begitu besar dan sukar itu tidak akan dapat direalisasi jika kita sendiri tidak memulakannya. Kitalah yang perlu menjadi kader-kader itu. Kitalah yang mesti menjadi daei itu.

Selaku daei dan ahli gerakan Islam, kita perlu memahami bahawa selangkah kita mengintima' diri dalam perjuangan, maka seribu mehnah dan tribulasi akan mengarah kepada kita. Kesusahah, kesukaran, penentangan, ugutan, ketakutan, kemalasan, dan sebagainya akan terus datang sebagai ujian demi ujian bagi menapis tahap kelasakan zahir, mental, akal dan keimanan kita. Semakin tinggi darjah keimanan dan ketaqwaan seseorang, semakin tinggi pula tahap ujian yang bakal ditempuhinya. Ujian tidak akan terhenti walaupun seseorang itu sudah mencapai tahap keimanan yang tinggi. Bahkah ia akan menghadapi pula ujian yang lebih besar. Markah dan kualifikasi terhadap amalan, keimanan, kesabaran dan keikhlasannya akan diperoleh pada hari yang telah dijanjikan kepada kita semua.

Siri ujian yang kita akan hadapi adalah dari pelbagai rupa dan keadaan. Antaranya adalah tentangan dari luar, konflik dalaman, persepsi negatif masyarakat, karenah ahli gerakan yang pelbagai, konflik dengan rakan sekutu dan sebagainya. Parti Islam pasti sedang dan akan berdepan semua perkara ini. Kebijaksanaan pimpinan mengatur strategi, kepatuhan dan wala' ahli terhadap pimpinan, keikhlasan setiap kader-kader dakwah akan menentukan mobilisasi gerakan Islam yang dipelopori oleh Parti Islam mengharungi segala ujian, mehnah dan tribulasi dalam perjuangan.

Dalam menjalani kehidupan sebagai daei, kita tidak akan terlepas daripada berdepan dengan pelbagai rupabentuk manusia di sekeliling kita. Ada yang berbentuk 'pengipas', ada yang menjadi 'penampar', ada yang cuba menjadi 'ubat', ada pula yang tidak mahu menjadi apa-apa. Maka para daei dan ahli gerakan Islam mestilah berdepan jenis-jenis manusia ini dengan penuh kesabaran.

Jika berdepan dengan golongan pengampu, maka bersabarlah dengan sikap mereka. Jika berdepan pula dengan golongan yang suka mengkritik, bersabarlah dengan kritikan mereka dan jadilah orang yang bijaksana dalam menerima kritikan. Jika bertemu dengan golongan yang jenis 'ubat', yakni orang yang sentiasa menasihati, yang menyokong kebenaran dan seumpamanya, hendaklah kita bersabar bagi menjaga hatinya agar dia tidak terbeban dengan sikap kita. Jika bertemu dengan si dungu yang keras kepala, biarkan dia dengan kepalanya yang keras, tetapi jika bertemu si dungu yang lembut hatinya, jangan pula ditinggalkan dia. Bimbangilah golongan cerdik yang berkepentingan, kerana yang kita dambakan adalah golongan cerdik yang ikhlas berjuang kerana ALLAH dan Rasul-Nya.

Sikap diri sendiri seseorang ahli gerakan Islam mestilah berbeza dengan golongan yang menentang Islam itu sendiri, samada golongan yang menentang Islam itu adalah ulama-us-su~' (ulama jahat), pemimpin sekular, orang-orang Islam yang hasad, orang-orang munafiq, golongan kuffar, puak-puak rasis dan seangkatan dengannya. Akhlak Islamiyyah perlu kita hadam dan amalkan dalam kehidupan kita sebagai pejuang agama ALLAH.

Pasca PRU12 memperlihatkan kepada kita betapa ramainya berpusing meninggalkan parti pemerintah, menyertai parti yang belum memerintah. Tidak kurang juga yang mendaftar sebagai ahli parti Islam. Kemasukan mereka yang berfikrah lawan, pasti mewujudkan pertembungan budaya berfikir dan akhlak dalam jemaah. Mereka ini perlu dididik dan ditarbiyah dengan akhlak Islamiyyah yang syumul. Mereka perlu difahamkan dengan kefahaman jemaah dan gerakan Islam. Kita perlu bersabar dalam mentarbiyah mereka kerana sebahagian daripada mereka datang dari 'tarbiyah' songsang parti lama mereka.

Tarbiyah memerlukan masa yang panjang, kesungguhan dan keikhlasan. Mentarbiyah mereka adalah satu bentuk ujian dan tamrin kepada kita disamping kita juga terus-menerus mentarbiyah ahli sedia ada serta diri kita sendiri. Daei perlulah mengutamakan dakwah dan tarbiyah. Maka seseorang daei tidak wajar mengutamakan perut sendiri.

Kita mahu menang sebagaimana kemenangan Rasul semasa Fathu Makkah. Kita mahu berjaya sebagaimana Al-Fateh di Constantinople. Kemenangan yang sememangnya menang, yang tidak dipertikai dan tidak mudah digoyah. Kemenangan yang tidak masak, akan mendatangkan masalah dan fitnah kepada kita kembali. Ramuan untuk kemenangan yang gemilang adalah tarbiyah yang sempurna, yang melahirkan pemimpin yang baik, kader-kader yang baik serta ahli-ahli yang baik.

Sebaik-baik pemimpin dan sebaik-baik ahli akan menjadikan Parti Islam digeruni lawan, dihormati dan disegani rakan-rakan sekutu. Namun ada yang mengatakan semua ini adalah idealistik. Ya, memang idealistik semata-mata. Inilah satu-satunya perkara idealistik yang telah pun direalisasikan oleh RasuluLLAH S.A.W, Sultan Muhammad al-Fateh dan nama-nama besar di zaman mereka.

Kita juga mahukan keadaan sedemikian. Namun kita perlu sedar, pada awal gerakan Islam RasuluLLAH tidaklah idealistik sebagaimana waktu Fathul Makkah. RasuluLLAH menghadapi ujian, mehnah dan tribulasi yang sangat dahsyat. Baginda dimaki, dicerca, diugut bunuh, dikhianati, difitnah dan sebagainya. Walau dahsyat ujian ketika awal perjuangannya, baginda tidak terus menggembeling kader-kadernya ketika itu untuk melakukan 'Fathu Makkah', walhal baginda boleh sahaja mendoakan agar ALLAH berikan kejayaan ketika itu -boleh tercatat dalam sejarah Fathu Makkah tanpa perlu berhijrah ke Madinah. Tetapi tidak begitu. RasuluLLAH memulakan dakwah baginda dengan ketidak-idealan, merencana dakwah sehinggalah membentuk kader-kader yang terbaik, lalu ALLAH mengizinkan Fathu Makkah.

Bagaimana jika Fathu Makkah berlaku tanpa perlu melalui kesukaran dakwah, tanpa melalui peristiwa hijrah, tanpa melalui perang badar-uhud-khandak, tanpa melalui perjanjian hudaibiyah, tanpa melalui persitiwa bi'ru ma'unah, tanpa menghadapi orang-orang munafiq dan Yahudi, dan sebagainya? Ya, kesemua susah-payah onak duri perjuangan RasuluLLAH adalah tarbiyah kepada baginda dan para sahabat sebelum diberikan kemenangan yang sebenar-benarnya masak.

Dengan itu, marilah kita renung tulisan yang terpusing-pusing isi pentingnya ini. Apa yang baik ambillah pengajaran darinya. Abaikan jika tulisan ini buruk isi kandungannya, kerana kelemahan penulis mengolahnya. Mudah-mudahan sedikit catatan ini diberi ganjaran oleh ALLAH.

WaLLAHU a'lam.

Monday, April 26, 2010

23 ribu sokong Dato Zaid... kalah, tidak tumbang.

PRK Hulu Selangor dah abis. BN menang. Calon 3 in 1 Kamal Alan Nathan menang. Dato Zaid tak menang. Bukan kerana tak ada sokongan. 23,272 orang mengundi Dato Zaid. Bermakna kemenangan BN tidak besar walaupun 24,997 orang lagi mengundi Kamal Alan Nathan. 23 ribu dan 24 ribu, bagi kerusi parlimen, bezanya taklah besar. Seribu lebih saja majoriti. Oleh sebab demokrasi negara kita memilih suara majoriti, lebih satu undi pun di kira menang. Menang dan kalah dalam sistem demokrasi negara kita bukan memberi maksud yang kalah sudah tumbang, yang menang terjulang tinggi. Tajuk berita "PKR Tumbang", entah dari sorat khabar mana, memang editornya tak cerdik dan cuba memperbodoh orang ramai. Kalah kerana kurang sedikit jumlah undian berbanding yang menang. 23 ribu masih sokong, bagaimana dikatakan tumbang? Bukan tumbang, cuma kalah. Ikut kata-kata cooling down dan penyedap hati yang biasa didengar, "bukan kalah, cuma tak menang".

Tak mengapa. Wahai 24 ribu pengundi BN, skarang anda sudah berjaya mengirim Kamal Alan Nathan masuk ke parlimen. Wahai penduduk Hulu Selangor. Biar Kamal Alan Nathan rehat sekejap. Biar dia raikan kegembiraan bersama Najib and Co. Selepas itu, tuntutlah janji-janji yang mereka tabur. Jangan biar mereka tangguh. Mintak segera. Jika tangguh, janji itu akan dikitar semula pada PRU13 nanti. Jangan biar begitu. Tuntutlah, dan anda akan nampak betapa hidung mancungnya pemimpin BN yang menabur janji itu. Berdolak-dalik dengan pelbagai alasan kelas bawahan memang menjadi kebiasaan. Asalkan dapat mengelak...

PR pula? Masih dirundung kecewa? Tidak mengapa bersedih sekejap. bermuhasabah dan menginsafi kelemahan diri. Kekalahan yang sudah dijangka, tidaklah menyakitkan sangat. Paling penting, perjuangan mesti diteruskan. Alasan untu menutup kelemahan perlu dikurangkan. Jangan dibiasakan, mual orang mahu mendengarnya. 23 ribu masih dibelakang anda. PRU 13 ada dihadapan kita.


Thursday, April 22, 2010

Bisnes orang politik yang menguntungkan...

Baru je dua-tiga hari Dr Halili lompat, ada pulak mamat PKR di Kelantan lompat masuk Umno. Nak jugak tersenarai sebagai pelompat-pelompat yang 'berjasa' kepada Umno dikala pilihanraya. Skripnya seperti biasa, hilang kepercayaan kepada Anwar. Oleh kerana dia berada di Kelantan, tambah sorang lagi orang dia hilang percaya, iaitu TG Nik Aziz.

Tak percaya kat Tok Guru. Lebih percaya dia kepada Najib 1Malaysia.

Tapi rasanya percaturannya melompat tidak kena masa. Memang tak cerdik dia ni. Lompatan yang berlaku di Kelantan buat masa ini tak berapa laku. Bayarannya agak murah, berbanding sesiapa yang berada di Hulu Selangor, melompat. Harga pasaran untuk melompat adalah tinggi. Begitu juga di Kedah, nilai komersial adun-adun yang nak melompat adalah tinggi. Mamat ini sepatutnya tunggu mana-mana pilihanraya kecil di Kelantan, baru laa lompat. Mahal sikit harganya. Tak pandai bisnes kut dia ni.

Lompatan terlalu awal ni boleh memalukan diri kelak. Kalau-kalau berlaku pilihanraya kecil di Kelantan, terpaksa dia berlakon 'lompat' sekali lagi masuk Umno. Masa tu orang dah tau. Kan malu nanti. Patut sekarang ni rileks dulu. Jangan lompat lagi. Tunggu harga tinggi untuk buat lompatan. Apa laaa... malu kompeni saja.

Suasana politik sekarang ni, lompat-melompat mula menjadi kerja sambilan untuk menambah pendapatan. Memang menguntungkan. Lagi hangat sesuatu lompatan tu, lagi tebal duit masuk.

Satu lagi cara menambah pendapatan, khas untuk ahli Umno, just cuba saja jadi calon bebas setiap kali pilihanraya kecil. Nasib tak baik kena pecat. Untung-untung dapat habuan untuk tarik diri. Ini bisnes. Kena berani tanggung risiko.

Nak kaya lagi, kena tanggung risiko lagi besar. Jadi macam Saipol Bukari. Mengaku kena liwat ke, kena rogol ke dengan Anwar. Yang ni boleh bawak untung besar. Boleh jadi superstar kalau bernasib baik. Risiko malu seumur hidup tu kenalah berani tanggung. Asalkan dapat duit, kena laknat pun apa kisah.

Banyak lagi cara menambah pendapatan melalui haru-biru politik dalam negara. Buat kajian sikit, boleh saja tahu bagaimana mahu terjun ke alam duit ratus-ratus ribu.

Last sekali, habis semua hancur dan tunggang-langgang. Dari pemimpin sampai rakyat bawahan rosak akhlak dan moral. Generasi depan akan mewarisi negara yang haru-biru. Tahniah bisnesman-bisnesman politik!

Wednesday, April 21, 2010

Arak itu HARAM: Umno kata Zaid, Pakatan kata mantan-mantan PM...



BN digesa menghentikan serangan peribadi terhadap calon Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim - dengan terus mengaitkannya dengan isu minum arak - kerana perkara tersebut "melampau batas" dan menjadi budaya dalam Umno, parti terasnya sendiri.

Menyifatkan kempen sebegitu sebagai "tiada kelas", Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali mendakwa, semua perdana menteri Malaysia - kecuali Tun Abdullah Ahmad Badawi - terlibat dengan pengambilan minuman beralkohol.

"Tak ada seorang pun daripada mereka itu yang tak pernah minum arak, kecuali (Abdullah) Badawi. Pak Lah saya akui, yang saya tahu, tak minum arak.


Haaa... tuuu diaa... awat nii... baru kami tauu....

Semua mantan PM pernah minum arak... tak sempat nak kena sebat. Sorang saja lagi masih ada. Boleh test hukum sebat nih! Mujur Pak Lah tak minum arak...

Opss...

Mai renung sikit:

Diriwayatkan drp Anas r.a bahawa RasulALLAH S.A.W telah melaknat sepuluh golongan yg terlibat dengan arak ,orang yg memerah arak,orang yg diminta arak diperah untuknya ,orang yg meminumnya ,orang yg membawanya ,orang yg meminta dibawa arak kepadanya ,orang yg memberi minum arak kepada orang lain ,orang yg menjual arak ,orang yg mendapat hasil drp arak ,orang yg membeli arak ,orang yg meminta dibelikan arak untuknya

riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi

10 golongan ( dilaknat) yg terlibat dengan arak yg terdapat di dlm hadis di atas

Pemerah arak : iaitu pekerja -pekerja yg melakukan kerja pemerahan buah-buahan seperti anggur yg bertujuan hasil dari perahan anggur itu akan dijadikan arak . samada mengunakan teknologi moden atau cara lama. Hasil pekerjaannya ( upah/gaji yg diterima ) adalah haram begitu juga perbuatannya.

Meminta diperahkan arak untuknya : Bermaksud majikan /pengurus sesebuah syarikat yg mengaji beberapa orang pekerja di kilangnya untuk bekerja sebagai operator pengeluaran .Maka haramlah pekerjaannya itu.

Peminum arak : Orang yg meminum arak walaupun setitik /tidak mabuk /hanya cuba-cuba .perbuatan itu adalah haram

Pembawa arak : Ia boleh dimaksudkan sebagai pelayan di sesebuah restoran/kedai makan /hotel dsb . ataupun boleh juga dimaksudkan sebagai pemandu lori yg membawa muatan arak dari sesuatu tempat ke suatu tempat yg lain .Perbuatan itu adalah haram walaupun ia tidak meminumnya .

Meminta dibawakan arak kepadanya bermaksud seseorang yg membuat pesanan arak samada untuk diminum ataupun di simpan sebagai koleksi .Maka perbuatan itu adalah haram

Memberi minum arak kepada orang lain bermaksud seseorang yg memberi orang lain minum padahal dia tidak meminumnya cth : seseorang muslim membelanja minum rakannya non muslim minum arak di sesebuah restoran. Perbuatan itu adalah haram

Penjual arak : Boleh diertikan sebagai tuan kedai /restoran yg menjual arak kepada pelanggannya walaupun dia tidak meminumnya ,perbuatan itu juga haram .

Orang yg mendapat hasil drp arak : Suatu skop yg lebih luas dan pelbagai bolehlah dikatakan sebarang aktiviti yg berkaitan dengan arak adalah haram cth : Pengawal Keselamatan yg mengawal keselamatan kilang arak dan mendapat gaji drp pengurus kilang tersebut . Maka perbuatan/gaji itu adalah haram.

Orang yg membeli arak bermaksud orang yg membeli arak samada untuk diminum atau tidak . Maka perbuatan itu pun haram

Orang yg meminta dibelikan arak untuknya : Bermaksud seseorang yg meminta seseorang yg lain membelikan arak untuknya kerana sebab yg tertentu .Cth seorang muslim meminta rakannya non muslim membelikan arak untuknya ,maka perbuatan muslim itu adalah haram .


-Bagaimana pula menjadi Perdana Menteri yang meminum arak?
-Bagaimana dengan sumber pendapatan negara yang dikutip dari cukai arak?
-Kita ada saham kat mana?

Ya ALLAH... ampuni dosa kami. Tolonglah hindari kami dari tempias-tempias dosa akibat arak dan janganlah biarkan kaki arak menjadi pemimpin kami....

Tuesday, April 20, 2010

Bongkar: Blogger Pakatan Rakyat sungguh licik ubahsuai gambar

Bloggers pro-Umno/BN sedang galak membuktikan Dato Zaid Ibrahim kaki botol, peminum arak tegar. Usaha mereka benar-benar berhasil apabila menemui sekeping gambar calon PKR Hulu Selangor itu sedang memegang botol arak.

Lihatlah, ini gambarnya:



Tiba-tiba, sekeping gambar dari blog pro-Pakatan Rakyat pula cuba mengubahsuai gambar tersebut, membuang gambar botol pada tangan Dato Zaid. Begini jadinya:

Nampaknya, blogger Pakatan lebih advance dalam edit mengedit gambar. blogger BN kalah pusingan ini. Tengok gambar di bawah pulak. Mungkin ini gambar dari blogger Pakatan, yang sudah di-edit. Asal gambarnya mungkin Dato Zaid sedang memegang botol arak sambil berbual dgn TG Nik Aziz. Pandai sungguh blogger Pakatan, sampai gambar asalnya tak berani disiarkan...



Dah takda modal.

Monday, April 19, 2010

Kalau Bebas, kenapa perlu sokong Umno/BN?

YB Zahrain, YB Zul Nordin dah jadi wakil rakyat bebas.
Sama dengan YB-YB lompat dari PKR menjadi bebas.

Bebas... Tapi menyokong Umno/BN.
Siap nak kempen untuk Umno/BN di Hulu Selangor.

Di mana prinsip perjuangan mereka sebelum ini?

Bukankah sewaktu mereka menggerakkan PKR dulu, kepincangan dan kebobrokan Umno/BN di
londeh habis-habisan? Tidak ada perkara baik pada Umno/BN. Rakyat tumpang gembira ketika mereka menang dalam pilihanraya, yang menggambarkan berjayanya mereka menumbangkan gergasi yang membusuk sampai ke usus itu. Mereka dijualng sebagai wira rakyat, di bawah panji-panji PKR-Pakatan Rakyat.

Hari ini mereka melompat. Ada yang dipecat. Isytihar jadi bebas. Alasannya, tidak sebulu dengan PKR. Alasannya sudah tidak tahan dengan karenah politik pempimpin PKR. Alasannya PKR tidak banyak membantu rakyat. Tambah perisa lagi, alasannya hilang kepercayaan kepada Dato Seri Anwar.

Terbaru, Dr Halili, bendahari PKR Hulu Selangor, turut melompat keluar PKR, dan masuk Umno.

Ya... mereka bebas menyatakan pendirian mereka. 'Hak asasi manusia' untuk lompat sana-sini. Kita tahu, PKR adalah parti yang masih muda. Baru kurang lebih 11 tahun. Kalau manusia, baru darjah lima. Balighnya pun belum. Jadi tak dapat dinafikan ada sedikit kepincangan sana sini. Semua itu perlu diperbaiki dari masa ke masa. PKR adalah parti yang menerima ahlinya secara pukal, tanpa tapisan, baik dari kalangan pimpinan ataupun ahli bawahan. Tak kira yang ada kepentingan ataupun yang ikhlas berjuang. Semuanya masuk dalam bakul PKR.

PKR cekal menempuh dugaan demi dugaan dalam politik. Susah payah diharungi oleh parti mentah dalam berdepan dengan parti tua yang membusuk ke usus. Ujian kesusahan dapat diharungi. PKR menang besar dalam PRU-12. Namun benarlah kata orang, ujian kesenangan lebih mencabar. Ujian selepas kemenangan adalah tapisan yang menampakkan belang-belang manusia.

Ya... setiap alasan mereka sama. Tidak setuju dengan pimpinan PKR. Hilang kepercayaan terhadap dato Seri Anwar. PKR tidak buat kerja untuk rakyat-asyik berpolitik sahaja! Jika itu alasannya, ok, silalah keluar. jadilah YB-YB bebas. Bebas bekerja untuk rakyat. bebas dan tak perlu tunduk kepada arahan-arahan parti PKR. Buatlah kerja untuk kesejahteraan rakyat, sekiranya prinsip perjuangan anda masih utuh dan tidak goyah. mungkin PKR sahaja yang membantut prinsip mereka. Fine... anda boleh keluar.

Tapi, yang menjadi masalah dan menghairankan, mereka tidak bebas sepenuhnya. Sanggup pula menghina maruah dan harga diri dengan tunduk pula kepada Umno/BN. Mudah-mudah saja memberi sokongan kepada BN. Mahu pula berkempen untuk Umno/BN! bebaskah mereka? Bukankah Umno/BN dulu jijik bagi mereka? Kali ini sanggup menjilat dan menghirup semula ludah dan kahak mereka?Jika Umno/BN busuk ke usus, PKR pula caca merba, jadi tak payahlah sokong mana-mana. Jadilah YB bebas yang sebenar-benar bebas dan kita mahu tengok setakat mana keBebasan itu memberi manfaat kepada rakyat.

Kita lihat setiap kalu ada YB lompat, mesti isytihar jadi Bebas. Dan menyokong Umno/BN... bukan menyokong sahaja, mahu berkempen pula untuk kemenangan Umno/BN.

Nyatalah perjuangan mereka sebelum ini bukanlah perjuangan ikhlas mahu membela rakyat. Tetapi hanyalah untuk kepentingan peribadi. Tidak dipilih menjadi calon, digugur daripada senarai Exco, hilang kepercayaan dan macam-macam lagi, tidak lain tidak bukan hanyalah alasan yang diskripkan oleh pihak tertentu.

Apa-apa pun, yakinlah bahawa inilah pembersihan selepas mengaut secara pukal. Membeli sebakul limau nampak banyak. Murah pula. Tapi balik rumah, yang buruk dan busuk kita buang juga.

Sampai bila PKR ini akan menjalani proses pembersihan? Masih ada lagikah biawak-biawak hidup di dalamnya? Masih adakah berudu yang mula berevolusi dan mahu melompat?

WaLLAHu a'lam...

p/s: Apakah 'Bebas' bermakna bebas menyokong parti mana yang disukai? Jika begitu tentu parti yang bagi duit sangat disukai... :)

Thursday, April 15, 2010

Selamat Jalan Tok Nek... Semoga Ruhmu dicucuri rahmat-Nya...

"Hujung minggu ni kamu balik tak?" tanya Dr Hazizan dalam kereta ketika kami menuju Pusat islam untuk menunaikan solat Asar.

"Agaknya balik kut..."

"Kamu buat apa setiap kali balik?" Dr Hazizan tersenyum.

"Kalau balik, memang ada ja kerja-kerjanya... termasuk ziarah datuk, nenek dan moyang"

"Oooo... atuk dan nenek sakit ke?"

"Biasalah, orang tua-tua. Moyang saya pula umur dah lebih 100 tahun Dr."

==================================================

Lepas Asar, aku pulang ke hostel. Baru saja log in laptop aku, emak call.

"tok nek dah tak da..."

"innaliLLAH..." jawabku spontan.

"baliklah... ambik adik fizi sama..."

"bila lagi tok nek meninggal?"

"baru tadi..."

"ayah dah tau?"

"ayah tak tau lagi. Hang call bagitau ayah. ayah pi KL pagi tadi..."

=================================================

Aku cepat-cepat berkemas mahu pulang. Aku memberitahu Dr Hazizan, esok aku bercuti. Aku call Abg Najib yang aku tak jadi hadir liqa' malam ni. Aku beritahu Zulfirdaus, tak dapat hadir usrahnya esok. Aku kena balik.

Sambil drive, terkenang-kenang juga Tok Nek yang aku selalu berbual dengannya. Adik adik aku suka bergurau dengannya. Anak cucu-cicitnya suka dengan celotehnya. Senyuman tak pernah lekang. "Tok Nek comel..." ujar salah seorang adikku ketika melihat Tok Nek tersenyum.

Tok Nek yang aku selalu ziarah, sudah pergi dijemput-Nya. Tok Nek meneruskan perjalanannya mendahului kita.

Dua tiga hari lepas, roomateku, Azwadi kehilangan datuknya, yang meninggal kerana sakit tua.
Tok Nek aku keadaannya tidak sakit. Tetapi kontraknya untuk hidup di dunia sudah pun ditamatkan. 100 tahun lebih, bermakna dia pernah hidup di zaman Khalifah Turki Uthmaniyyah. Hari ini, Tok Nek sudah kembali ke rahmatuLLAH.

Ya ALLAH, ampuni dosa-dosa Tok Nek seluruhnya. Kasihanilah dia.
Al-Fatihah...

Tuesday, April 13, 2010

Negaraku mahukan 'insuran' mereka...??

Amerika Syarikat adalah sebuah negara penjajah, yang telah menghancurkan Afghanistan dan Iraq. Negara itu juga sedang berusaha menceroboh Iran dengan alasan yang hampir sama. Umum mengetahui, Israel adalah sekutu rapat Amerika. Samada Amerika itu anak emas Israel, atau Israel itu anak emas Amerika, kedua-duanya adalah bagaikan isi dengan kuku.

Sesiapa yang bersama mereka akan 'selamat'. Sesiapa menentang, akan 'merana'. Api dihiasi supaya nampak seperti air, air dikelirukan agar nampak seperti api. Propaganda mereka telah menguasai dunia. Yang patuh kepada mereka akan mendapat 'syurga', yang derhaka akan mendapat 'neraka'. Itulah janji mereka.

Maka negaraku Malaysia, berusaha mendapatkan insuran dari mereka. Negaraku cuba mendapatkan 'perlindungan mereka'. Negaraku bekerja keras mahukan 'syurga' mereka...





Memanda-memanda Menteri negaraku gembira bila bertemu mereka. Jika tidak dapat berjumpa, terasa bagaikan satu penghinaan, atau rendah martabatnya. Jika dapat berjumpa, alangkah gembiranya. Jika dapat bersalam pula... tentu 3 hari tangan tidak akan dibasuh kerana mengenangkan pernah bersalam dengan 'pemimpin dunia'. Bekas tangan yang membunuh puluhan ribu nyawa umat, alangkah bangganya dapat bersalam dengannya!

Friday, April 9, 2010

Hijau Kuning the legend...


Abaikan sekejap cerita biru dan hijau. Kita jeling sikit dengan berita Hijau Kuning... Final Piala FA. Kedah vs Nogori. Maaflah orang Nogori. Den bias Kedah sikit entry ni. Bukan asobiyyah. Hehehe....

KUALA LUMPUR - Bekas jurulatih Kedah, Mohd Azraai Khor Abdullah meramalkan skuad "Hijau Kuning" mampu menjulang Piala FA apabila menentang Negeri Sembilan pada perlawanan akhir di Stadium Nasional, Bukit Jalil, esok.

Beliau, yang kini membimbing skuad bawah 21 tahun kebangsaan atau Harimau Muda A pada liga di Slovakia, berkata, walaupun Kedah dibarisi ramai pemain muda, ia bukan penghalang.

"Pemain muda ini sebenarnya mempunyai pengalaman bermain di peringkat yang lebih tinggi berbanding lawan, seperti Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) serta beberapa perlawanan akhir," katanya semalam. Baca lagi...

Ok... itu ramalan bekas Jurulatih Kedah, Azraai Khor, yang pernah membimbing pasukan Hijau Kuning hingga digelar Juara Treble berganda. Pasukan Kedah pernah dianggap hanya bergantung kepada kehebatan ayam-ayam tambatan import. Selepas FAM tak benarkan semua pasukan menggunakan khidmat pemain import, prestasi Kedah dilihat merosot seolah-olah membenarkan anggapan-anggapan sebelumnya. Sehinggakan prestasi permulaan pengurusan dan jurulatih baru turut dipertikai sesetengah pihak. Dan, kemaraan ke perlawanan akhir malam esok membuktikan anggapan-anggapan tersebut meleset. Menang atau kalah, pastinya Kedah akan terus diwaspadai oleh pasukan-pasukan lawan sebagai lagenda juara treble berganda (caishh... pandai-pandai label sendiri).

Ok... siap satu bab mengipas pasukan Kenari. Masuk pulak bab ramalan. Ramalan sana, ramalan sini. Seseorang hanya boleh meramal, dan tidak mampu menjamin sesuatu yang belum berlaku itu akan berlaku. Biasalah, kita semua manusia yang lemah. Ramal tiada masalah. Cuma beriman dengan ramalan sahaja yang sebenarnya bermasalah. Bunyi saja ramalan yang menyebelahi pasukan sendiri, mula lah syok dan rasa macam confirm menang. Apatah lagi kalau ramalan itu diutarakan oleh figure yang pernah 'berjaya' dalam ramalannya. Awas... ketika itu iblis akan mencucuk jarumnya yang boleh mencarikkan aqidah kita. Statement ini hanya sekadar peringatan. Rasanya peminat dan penyokong pasukan Kedah ke, N9 ke... takda lah sampai beriman dengan ramalan.

Oh ya... sape agaknya akan menang? Tanya orang Kedah, mesti depa nak Kedah memang. Ramalan pon musti hala ka menang. tanya orang nogori, mesti nak jang monang. Ramalan pun nogori laa yang monang jo... atas kertas nampak macam ___________. atas padang kita tunggu tengok jaa.

Settle bab ramalan. Kita intai pula bab cakap besar. Haa... yang ni ramai yang tak mampu control. Bila dah fanatik terlebih, cakap-cakap besar kedengaran. Lebih malang, bukan setakat cakap besar kelebihan sendiri, tetapi turut merendah-rendah pihak lain. Walaupun sekadar nak bagi motivasi kepada pemain, tapi awas. You are being watched! Sombong, angkuh, berlagak.... semua tu memang tak best dipandang. Tak kira pemain, coach, pengurus pasukan, presiden atau penyokong, elaklah dari beramal dengan sifat-sifat mazmumah tu. Sesuai dengan pembawaan kerajaan negeri yang diperintah oleh Ustaz, presiden KFA pun Ustaz, dalam pemain pun ada 'ustaz', insyaALLAH, pasukan Kenari tetap akan merendah diri sekalipun berjaya terbang tinggi.

Takat tu laa dulu. Kita tengok saja laa.... nak main tak reti. Ambo takat jadi coach bulih laa... hehehe. Bola-bola jugak. Yang pi stadium tu ingat-ingat ALLAH selalu. Takut stadium runtuh, tak dan buat apa... Solat maghrib dan isya jangan tersengaja lupa pulak. Solat jama' boleh ke? Tujuan tengok bola...?? haaa... pi tanya ustaz Azhar Idrus.... :D

Ini Presiden bola Kedah
bawah ni Presiden bola Nogori...


WaLLAHu a'lam...

Tuesday, April 6, 2010

Sembang: Cerita Biru dan Hijau

Lama tak merapu kat blog ni...

al-maklumlah, macam-macam komitmen kebelakangan ini...
Kerja-kerja di makmal fizikal dan review paper ni pun dah buat sel-sel kepala otak bangun dari tidor... donia...donia...

Hari ni takda isu penting yang nak digoreng. Bukan takda isu, tapi takda idea nak ulas... agaknya akibat asyik duk baca pasal carbon nanotube kot... Cuma nak sembang merapu sikit dalam entry kali ni.

Pagi-pagi lagi aku masuk bengkel school bahan, ambik sampel yang dicalcine semalaman. Kemudian ku timbang dan masukkan dalam plastik. Sebelum tu sudah 3 sampel yang dah dicalcine.

Sementara menunggu laptop on, aku membelek-belek setiap sampel berbentuk serbuk itu. Hmm... 3 sampel berwarna sama. satu sampel sahaja agak berbeza warnanya. Satu hijau kekuning-kuningan. Satu lagi biru keputin-putihan. Lalu aku terfikir, aishh... betul ka itu sebutan warna bagi sample-sample tu? Yellowish green? Blueish white? Teal blue? Green-green yellow?

Haa sudah... takkan nak bubuh nama-nama pelik tu dalam thesis nanti. Kalau kata green, nanti disalah faham green macam daun kayu pulak, walhal warna sample itu tidak begitu. Yellowish gree pun macam tak sesuai. Kalau biru pula, nanti orang pikir biru macam bendera dacing. Biru muda? nanti orang kata biru bendera PKR pulak. Bukan begitu warnanya...

Laptop sudah pun ready. Maka aku mendapat idea, guna wikipedia, cari info nama warna sampel-sampel. Cari punya cari , klik sana-sini akhirnya sampai ke sini juga...:

Green in Islam

.... Green is considered the traditional color of Islam. This is for several reasons. In the Quran, sura Al-Insan, believers in God in Paradise wear fine green silk. Also, Al-Khidr (“The Green One”), is a Qur’anic figure who met and traveled with Moses. The flag of Hamas, as well as the flag of Iran, is green, symbolizing their Islamist ideology.... baca lagi...

kemudian klik lagi satu link...:

Blue in Judaism

....In the Torah, the Israelites were commanded to put fringes, tzitzit, on the corners of their garments, and to weave within these fringes a “twisted thread of blue (tekhelet).”[2] The oral law requires that this blue thread be made from a dye extracted from a sea creature known as the hilazon. Maimonides claimed that this blue was the color of “the clear noonday sky”; Rashi, the color of the evening sky.... baca lagi...

Wahh... ke situ pulak warna sample aku.

Terfikir pulak, ada orang suka warna hijau, ada juga orang suka warna biru. Tak jadi masalah. warna-warna tu semua adalah ciptaan ALLAH, untuk kita hayati dan akhirnya membawa kepada mengakui kehebatan ALLAH.

Tapi, apabila sesuatu warna itu menjadi simbol kepada seseuatu organisasi besar, pasti adan makna tersirat disebalik kenapa warna itu dipilih. Kenapa hijau itu disinonimkan dengan Islam? Ya, banyak perkara yang kita tahu mengenai firman-firman ALLAH dalam al-Quran mengenai kaitan dengan warna hijau.

Biru? Menurut wikipedia, biru adalah warna kegemaran dan simbol kepada Judaism, Yahudi dan Israel. Lihatlah warna biru pada bendera Israel. Mesti tiada hijau. habya biru dan putih. Lihat warna bendera Amerika, pasti ada biru, tiada hijau. Perkaitan antara Amerika dan Israel, siapa mahu sangkal? Bendera Britain, merah dan biru. Siapa dapat katakan Britain tiada hubungan dengan Israel?

Lihat pula filem-filem Hollywood. Kebanyakannya kebiruan, terutama filem-filem hasil karya James Cameroon, pengarah filem genius anak didik Freemason-Illuminati, yang tugasnya menyerang minda umat manusia melalui filem-filem office of the box. terbaru Avatar. kenapa imaginasi yang diterapkan kepada penonton bahawa makhluk seperti kera berwarna biru itu adalah hero, bukan 'spesies' manusia? Kenapa biru?


...Speaking of blue, one of the primary colors of the Order of the Eastern Star is the color blue and this color is literally painted all over Avatar. The color represents the first three degrees of Freemasonry, known as the blue degrees and also signifies the ruling bloodline. This color is clearly seen throughout Cameron’s work, whether as a writer, director or producer..... baca sini (Avatar: Second Mega Plot)

.... The symbolism around the All-Seeing Eye, Pentagram, and the color Blue are obviously a reference to Sirius. As Above, So Below. According to Wikipedia, Sirius has an apparent magnitude of 1.46 and is considered as the brightest star in the night sky, nearly twice as second brightest star, Canopus, and can be seen from nearly every inhabited region of the Earth’s surface, and is described by several researchers as “sea blue.” with several traditions describing it as the blue star. The Pentagram is often interpreted as a cross in many cultures, such as Greece, Rome and Babylon; similar to how the cross is revered in the Christian faith. This cross is also found within the Order of the Eastern Star symbol as well as the pentagon, and crown symbols. Could this be the message? Baca di sini kalau rajin....

Haa... macam tu kaa relation warna biru dengan Israel, Freemason dan Illuminati? Tu sikit saja baru.

Hmm... Facebook pon biru... apa maknanya?

Dan... bendera negara kita yang kita kata negara Islam, apa pasal takda warna hijau? Akibat dijajah kaa? Eh.. Pakistan, Afghanistan, Libya, dll ... pun pernah dijajah, tapi benderanya ada juga sikit warna hijau.

Menurut pendedahan Dato Seri Anwar, APCO ada campurtangan dalam agenda 1Malaysia. Israel juga pernah pakai 1Israel. Parti apa yang pakai warna biru? Ada kaitan ke?

Ops... jauh pulak perginya. Warna sampel pun tak boleh nak tentukan, merepek pulak. Setakat tu saja merapu pagi-pagi ni. Saja nak release stress-strain sikit. Jangan ambil hati laa yer... Kalau ada baju biru, jangan bakar pulak. Entry ini hanya sembang-sembang sahaja. Guna akal yang waras dalam setiap tindakan, berpandukan petunjuk yang benar, insyaALLAH, kita akan berada dipihak yang benar.

WaLLAHU a'lam...


Friday, April 2, 2010

USM Temui Kaedah Beza Daging Ayam dan Babi

Pulau Pinang, 1 April - Penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Azhar Mat Easa bersama-sama rakan penyelidiknya, Tan Thuan Chew dan Dr. Abbas F.M Alkarkhi berjaya menemui kaedah untuk mengenal pasti perbezaan antara daging segar dan daging cincang ayam dengan babi.

Kaedah ini yang menggunakan pendekatan tindak balas Maillard atau reaksi warna perang bukan enzim yang terhasil semasa memasak makanan khususnya melalui pemanasan.

Tindakbalas Maillard telah ditemui pada tahun 1912 oleh seorang ahli sains Perancis yang tidak pernah dimanfaatkan untuk tujuan membezakan daging.

“Kami menggunakan tindak balas ini dengan menggunakan gula ribose (ribose) semasa pemanasan dan menggunakan alat spectrophotometer untuk menentukan warna pigmen terhasil. Masa pemanasan dan analis mengambil kira-kira dua jam untuk melihat perbezaan antara daging ayam dengan daging babi,” kata Prof. Azhar dalam sidang media yang diadakan di sini.

Prof. Azhar juga adalah Timbalan Dekan Pengajian Siswazah dan Penyelidikan di Pusat Pengajian Teknologi Industri USM.

Menurut Prof. Azhar, perbezaan yang ketara dapat dilihat dalam perbandingan kadar penyerapan (absorbance) pada 420nm untuk ekstrak Maillard menggunakan air terhadap sampel ayam dan daging babi yang dipanaskan dengan menggunakan 10% gula ribosa dari berat keseluruhannya pada 95 darjah celcius

Lagi lama pemanasan dilakukan, lebih tinggi kadar penyerapan direkodkan pada skala antara 0.21 hingga 0.25 berbanding dengan daging babi yang mempunyai skala jauh lebih rendah antara 0.12 hingga 0.144.

Menurut Prof. Azhar, kaedah baru ini telah difailkan untuk paten yang merupakan satu-satunya yang ada pada masa ini di dunia yang boleh dimanfaatkan bagi mengatasi keraguan terhadap tahap halal daging terutamanya kepada Industri Kecil dan Sederhana (IKS).

Kos untuk membeli mesin spectrophotometer ialah sekitar RM25,000 manakala “PC Indicator” (ribose) yang digunakan untuk membuat uji kaji ke atas daging ini hanyalah sekitar RM15.00 untuk setiap botol yang mengandungi sebanyak 4 g.

“Dengan kos operasi yang rendah, kawalan mutu halal untuk mengesahkan jenis daging yang digunakan dapat dilakukan setiap hari,” kata Prof. Azhar.

Sebelum ini terdapat banyak kaedah lain yang digunakan bagi menguji perbezaan daging halal antaranya ialah electrophoresis, liquid chromatography, DNA polymerase chain reaction (PCR) dan lain-lain lagi yang biasanya agak kompleks, tinggi harganya, memerlukan kemahiran tertentu untuk mengendalikannya dan tidak mudah untuk digunakan terutamanya bagi mereka yang mengendalikan IKS.

“Kami menghasilkan kaedah baru ini berdasarkan pemerhatian masalah-masalah yang timbul dalam industri yang berkaitan dengan perbezaan antara daging ayam dengan babi yang pernah berlaku, sama ada apabila daging babi diletakkan tanda halal di negara jiran yang menimbulkan keraguan mahu pun timbulnya masalah mengenalpasti atau membezakan antara daging ayam dengan babi di dalam negara ini terutamanya untuk daging yang diimport dari luar negara,” jelas Prof. Azhar.

Tambahnya lagi, kaedah ini juga berguna untuk membezakan antara serbuk gelatin babi dengan lembu serta boleh digunakan dalam indusrri makanan yang menggunakan daging serta industri daging beku.

Penyelidikan yang bertajuk “Characterization of chicken and pork meat protein using the Maillard reaction: towards the development of a rapid method of species differentiation and confirmation” melalui dana eScience Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani sebanyak RM180,000 sejak Oktober 2008.


Dipetik dari Web Rasmi USM

p/s: Dah jumpa cara, lepas ni buat research pulak untuk dapatkan cara beza ayam dan babi paling mudah dan murah. Takkan pengguna khasnya umat Islam nak kena beli mesin RM25000.00... baik bela ayam kampung saja. Apapun, tahniah kepada para penyelidik USM... :)

Thursday, April 1, 2010

Matangkah Rakyat Berpolitik?

Pasca PRU12 8 Mac 2008 yang lalu, rata-rata pemerhati politik, dan pemimpin parti-parti politik menyifatkan landskap politik negara sudah berubah. Ada yang mengakui bahawa rakyat negara kita terutama di Semenanjung Malaysia tidak mudah digula-gulakan. Ungkapan 'rakyat sudah bijak menilai' sering kedengaran dalam ceramah-ceramah politik, sidang media dan seumpamanya. Rakyat dikatakan telah matang dalam politik setelah 50 tahun dicengkam kuasa Barisan Nasional (BN) sebagai parti pemerintah.

Pakatan Rakyat (PR) adalah satu koalisi yang dibentuk bagi mengimbangi kuasa BN dan berjaya menguasai beberapa negeri semenanjung pasca PRU12 yang lalu. PR dan BN saling berlumba-lumba untuk mendapatkan sokongan rakyat walau 'apa cara' sekalipun. Sokongan rakyat yang berterusan akan menjadi kayu ukur sebenar apakah benar tsunami politik 8 Mac 2008 itu benar-benar tsunami yang menyentap BN, atau hanya sekadar rakyat menolak BN kerana marah tetapi tidak benar-benar menyukai PR. Jika demikian, apabila BN 'pulih', PR akan mengalami kekalahan yang teruk pada PRU13 nanti.

Biarkan seketika isu siapa bakal menang PRU13. Hakikatnya hari ini, apakah rakyat Malaysia sebenarnya telah celik politik? Atau dengan kata lain telah matang dalam berpolitik? Bagi penulis, sebenarnya rakyat Malaysia belum matang sepenuhnya. Biarlah pemimpin-pemimpin PR mencanang rakyat sudah bijak berpolitik dek kerana rakyat menyebelahi mereka. Biarlah BN berkempen semahunya yang rakyat semakin sedar untuk kembali bersama BN, kerana itu kerja mereka mengembalikan keyakinan rakyat kepada parti mereka.

Lihatlah budaya politik rakyat negara kita yang tercinta. Bagaimana mereka memilih pemimpin mereka? Bagaimana mereka memilih wakil rakyat mereka? Ada kalangan rakyat yang memilih pemimpin berdasarkan kriteria pemimpin yang berkaliber dan berpendidikan tinggi. Ada pula yang memilih pemimpin yang berjawatan besar dan banyak harta. Ada juga yang memilih berdasarkan sentuhan peribadi dan kebajikan yang dihulurkan. Tidak kurang pula yang memilih pemimpin berdasarkan warak, berakhlak dan amanah. Ramai pula yang masih mudah dibeli sokongan mereka dengan duit dan kebendaan yang ditabur.


Jika semua perkara di atas diambil kira, saya kira rakyat keseluruhannya belum matang dalam politik. Bayangkan apabila rakyat hanya mengundi seseorang calon pemimpin berdasarkan 'adakah bila menang nanti, dia dapat betulkan atap rumah aku', 'bolehkan dia nanti turap jalan depan rumah aku', 'kalau dia menang nanti, bolehlah dia bantu kos rawatan penyakit aku' dan seumpamanya. Apakah ini budaya matang berpolitik?

Bayangkan pula jika ada yang berfikiran 'semua orang sokong dia, kalau aku tak sokong nanti kena boikot pula', 'dia ini orang tempatan, kita kena sokong dia', 'dia pernah jadi menteri dulu, dah ada pengalaman... rasuah sikit-sikit takde hal, tolong orang kita juga', dan sebagainya. Matangkah cara fikir rakyat tentang politik?

Banyak lagi contoh yang kita boleh bentangkan untuk menilai tahap matang berpolitik rakuyat negara kita, sekalipun kita sudah lebih 50 tahun 'merdeka'. Itu belum kira isu pemimpin lagi, dengan isu moral, rasuah dan politik wang, isu lompat parti, pecah amanah, tidak profesional dalam tindakan, menindas musuh politik, berdendam dan sebagainya.

Kita perlu sedar, kisah-kisah rakyat yang tidak matang dalam politik telah pun diceritakan dalam lembaran sejarah, hatta dalam al-Quran, ALLAH menceritakan bagaimana isu pemilihan pemimpin yang berlaku di zaman Nabi Daud ketika masih muda. Kisah bagaimana rakyat tidak bersetuju Thalut yang miskin dan tidak berharta dipilih menjadi pemimpin. Bagi mereka, pemimpin mestilah banyak harta. Namun ALLAH menetapkan bahawa Thalutlah yang layak menjadi raja untuk memacu kemajuan dan kekuatan berdepan dengan musuh mereka semua, iaitu Jalut dan tenteranya.

Lihatlah mentaliti kuno rakyat zaman Thalut masih dianuti sebilangan besar rakyat negara kita, hatta penyokong PR sendiri. Jika orang berharta banyak itu menjadi pemimpin, maka bolehlah rakyat bergantung harap dari harta pemimpin tersebut. Apakah tugas seseorang pemimpin itu menyuap nasi ke dalam mulut rakyatnya? Jika demikianlah mentaliti kita rakyat Malaysia, bermakna rakyat masih lagi tidak faham erti sebenar pemimpin.

Kita lihat pula kepada isu 'orang tempatan' yang kedengaran dalam setiap kali pilihanraya umum atau pilihanraya kecil. Sepatutnya perkara ini tidak menjadi isu. Sesiapa sahaja yang layak menjadi pemimpin, maka dialah sepatutnya dipilih. Apa guna 'orang tempatan' kalau kualifikasi sebagai pemimpin tidak dipenuhi. Mungkin isu orang tempatan ada juga sedikit relevannya jika pilihanraya itu dalah kerusi DUN. Tetapi relevan itu sangat sedikit. Jika pemimpin itu bagus, tidak perlu pun dia berada dalam DUN itu untuk menyalurkan khidmatnya kepada rakyat.

Bagi kerusi parlimen pula, kriteria calon yang sepatutnya sebati dalam minda rakyat, adalah pemimpin yang dipilihnya kelak mampu membawa visi dan misi membangunkan negara secara keseluruhannya. Pemimpin peringkat parlimen sepatutnya dari kalangan mereka yang mempu berbahas mempertahankan kebenaran dan mampu berhujah dalam mendepani sesuatu isu. Akibat memilih pemimpin kononnya 'anak tempatan', tanpa memikirkan kriteria ini, kita dapat lihat betapa ramai ahli-ahli parlimen yang membisu, dan tidur sahaja dalam dewan parlimen. Mereka hanya menyokong sesuatu usul hanya berdasarkan mereka dari parti mana, tanpa berhujah bagi kepentingan rakyat yang memilihnya. Maaflah, itu bukan pemimpin sepatutnya diperingkat parlimen! Pak cik kampung, JKKK dipilih menjadi ahli parlimen, maka membisulah dia, dan angguklah dengan usul partinya sekalipun usul menaikkan harga minyak yang membebankan orang kampungnya.

Contohilah bagaimana kebijaksanaan penduduk Madinah memilih pemimpin. kabilah Aus dan Khazraj tidak memandang kepada 'anak tempatan' dalam memilih pemimpin mereka. Mereka memberi taat setia kepada Nabi Muhammad S.A.W sebagai pemimpin, tidak kepada orang tempatan Abdullah bin Ubai bin Salul, yang sebelum itu diwar-warkan bakal menjadi ketua Madinah. Walhal semangat kenegerian masyarakat ketika itu sangat tinggi. Label-label orang Mekah dan orang Madinah menggambarkan betapa mereka mempunyai semangat kenegerian dan semangat 'anak tempatan'. Tetapi pada saat Aus dan Kazraj yang sering bertelingkah, mereka memerlukan seorang pemimpin yang boleh menyatukan mereka. Mereka lebih memberi kepercayaan kepada RasuluLLAH walaupun RasuluLLAH adalah 'orang Mekah'. Lihatlah betapa kukuhnya penyatuan ukhuwwah bukan sahaja antara Aus dan Khazraj yang sebelum itu bertelingkah, malah mereka dapat pula menerima kaum Muhajirin 'orang-orang Mekah'

Dua tiga contoh yang dibentangkan menggambarkan minda politik rakyat masih ditahap rendah. Bukan semua, tetapi rata-rata begitu. Ingat, PR menang banyak kerusi bukan kerana rakyat faham sepenuhnya isu. BN masih mempunyai talian hayatnya jika mentaliti rakyat masih ditahap ini. Model Ekonomi Baru adalah cubaan manipulasi minda rakyat. Penguasaan media adalah senjata yang masih kuat dihunus oleh parti pemerintah dalam mendepani gelombang perubahan mentaliti politik rakyat. Sampai bila kita akan terus begini?

Ũ