© The Mhakk Studio

Friday, April 9, 2010

Hijau Kuning the legend...


Abaikan sekejap cerita biru dan hijau. Kita jeling sikit dengan berita Hijau Kuning... Final Piala FA. Kedah vs Nogori. Maaflah orang Nogori. Den bias Kedah sikit entry ni. Bukan asobiyyah. Hehehe....

KUALA LUMPUR - Bekas jurulatih Kedah, Mohd Azraai Khor Abdullah meramalkan skuad "Hijau Kuning" mampu menjulang Piala FA apabila menentang Negeri Sembilan pada perlawanan akhir di Stadium Nasional, Bukit Jalil, esok.

Beliau, yang kini membimbing skuad bawah 21 tahun kebangsaan atau Harimau Muda A pada liga di Slovakia, berkata, walaupun Kedah dibarisi ramai pemain muda, ia bukan penghalang.

"Pemain muda ini sebenarnya mempunyai pengalaman bermain di peringkat yang lebih tinggi berbanding lawan, seperti Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) serta beberapa perlawanan akhir," katanya semalam. Baca lagi...

Ok... itu ramalan bekas Jurulatih Kedah, Azraai Khor, yang pernah membimbing pasukan Hijau Kuning hingga digelar Juara Treble berganda. Pasukan Kedah pernah dianggap hanya bergantung kepada kehebatan ayam-ayam tambatan import. Selepas FAM tak benarkan semua pasukan menggunakan khidmat pemain import, prestasi Kedah dilihat merosot seolah-olah membenarkan anggapan-anggapan sebelumnya. Sehinggakan prestasi permulaan pengurusan dan jurulatih baru turut dipertikai sesetengah pihak. Dan, kemaraan ke perlawanan akhir malam esok membuktikan anggapan-anggapan tersebut meleset. Menang atau kalah, pastinya Kedah akan terus diwaspadai oleh pasukan-pasukan lawan sebagai lagenda juara treble berganda (caishh... pandai-pandai label sendiri).

Ok... siap satu bab mengipas pasukan Kenari. Masuk pulak bab ramalan. Ramalan sana, ramalan sini. Seseorang hanya boleh meramal, dan tidak mampu menjamin sesuatu yang belum berlaku itu akan berlaku. Biasalah, kita semua manusia yang lemah. Ramal tiada masalah. Cuma beriman dengan ramalan sahaja yang sebenarnya bermasalah. Bunyi saja ramalan yang menyebelahi pasukan sendiri, mula lah syok dan rasa macam confirm menang. Apatah lagi kalau ramalan itu diutarakan oleh figure yang pernah 'berjaya' dalam ramalannya. Awas... ketika itu iblis akan mencucuk jarumnya yang boleh mencarikkan aqidah kita. Statement ini hanya sekadar peringatan. Rasanya peminat dan penyokong pasukan Kedah ke, N9 ke... takda lah sampai beriman dengan ramalan.

Oh ya... sape agaknya akan menang? Tanya orang Kedah, mesti depa nak Kedah memang. Ramalan pon musti hala ka menang. tanya orang nogori, mesti nak jang monang. Ramalan pun nogori laa yang monang jo... atas kertas nampak macam ___________. atas padang kita tunggu tengok jaa.

Settle bab ramalan. Kita intai pula bab cakap besar. Haa... yang ni ramai yang tak mampu control. Bila dah fanatik terlebih, cakap-cakap besar kedengaran. Lebih malang, bukan setakat cakap besar kelebihan sendiri, tetapi turut merendah-rendah pihak lain. Walaupun sekadar nak bagi motivasi kepada pemain, tapi awas. You are being watched! Sombong, angkuh, berlagak.... semua tu memang tak best dipandang. Tak kira pemain, coach, pengurus pasukan, presiden atau penyokong, elaklah dari beramal dengan sifat-sifat mazmumah tu. Sesuai dengan pembawaan kerajaan negeri yang diperintah oleh Ustaz, presiden KFA pun Ustaz, dalam pemain pun ada 'ustaz', insyaALLAH, pasukan Kenari tetap akan merendah diri sekalipun berjaya terbang tinggi.

Takat tu laa dulu. Kita tengok saja laa.... nak main tak reti. Ambo takat jadi coach bulih laa... hehehe. Bola-bola jugak. Yang pi stadium tu ingat-ingat ALLAH selalu. Takut stadium runtuh, tak dan buat apa... Solat maghrib dan isya jangan tersengaja lupa pulak. Solat jama' boleh ke? Tujuan tengok bola...?? haaa... pi tanya ustaz Azhar Idrus.... :D

Ini Presiden bola Kedah
bawah ni Presiden bola Nogori...


WaLLAHu a'lam...

1 comment:

razali said...

kedah dah kalah. tapi aku x anggap n9 menang sbb terer. seri beb. newspaper duk kata n9 tu strategi bagus la apa la... blah. meluat aku. seri beb. seri. n9 menang bukan sbb strategi power. penalti beb. 5-4 je. lgpon n9 dah guna semua best player. kedah x pakai semua. so, bg aku kedah dan n9 dua-dua sama mantap. nasib ja...

Ũ