© The Mhakk Studio

Tuesday, March 23, 2010

Hari ini Kambing Senyum lagi....

Salam 1Kambing...

Kambing Senyum 23 Mac 2010


sambungan Kambing Senyum...
.

No hard feeling...

Tuesday, March 16, 2010

Sembang: Cerita 14 - "Pendidikan...."

"Kalau boleh ayah nak Humaira masuk UM" ujar ayah setelah mendapat tahu keputusan SPM Humaira.

Muhammad memandang wajah ayahnya sambil tersenyum. Dialah yang akan mengisi borang kemasukan UPU online. Al-maklumlah internet di rumahnya tiada. Bukan kerana kamp[ungnya mundur, tetapi gejala curi kabel menyebabkan kampungnya terputus hubungan dengan dunia luar jika tiada teknologi wireless seperti hanset.

"bagi dia ambik bahagian agama pula. Hangpa semua tukaq lorong, biaq Humaira ambik aliran agama pula" sambung ayah.

"hm... ambik pengajian Islam ka, usuluddin?" tanya Muhammad.

"Isilah yang mana dulu pun... cuba bagi dia mengaji kat Kelantan pula" tambah ayah.

"UIAM tak mau isi ka?"

"isi pi laa... tapi kalau dapat UM Nilam Puri lagi baik. Bulih laa tengok janggut tok guru... kat tempat lain tak dak suasana macam kat sana... " ayah tersengih.

"tp Nilam Puri tu pengajiannya dua tahun rasanya..." Muhammad cuba membandingkan dengan program martikulasi KPM.

"Dua tahun pun tak paa. Bagi dia matang sikit. Nak bagi dia cari ilmu. Bukan nak suruh dia cari kerja, bukan nak suruh dia cari duit..." ayah berkhutbah ringkas. Muhammad 'tersedar'. Dia tersenyum sahaja.

"... kalau nak cari duit, tak payah pi U.... suruh dia buat bendang pun dapat duit... tengok Pak Dolah tuu... kerjanya ambil upah meracun rumput saja, dah bulih beli kereta... tu kalau nak cari duit... ayah nak bagi dia cari ilmu,... dan bina syakhsiyah..." si ayah menyambung lagi.

"tengok laa akhlak dan syakhsiyyah budak-budak la ni... akademik memang pandai, tapi apa guna kalau syakhsiyyah teruk. Biar Humaira bina syaksiyyah kat Nilam Puri dulu, lepas tu kuat la sikit bila pi KL nanti..."

Muhammad mendengar kata-kata ayahnya dengan rasa insaf. Ya... ayahnya bukanlah mahu lihat anaknya mengutip A yang banyak semata-mata, tetapi pembinaan rohani lebih ayahnya pentingkan. Bagi Muhammad, benarlah kata-kata ayahnya. Bukan sahaja ayahnya menyusun 'perancangan' untuk Humaira, tetapi dia rasakan ayahnya turut secara halus memberi nasihat kepadanya. Walaupun Muhammad sendiri bertukar aliran, dari aliran agama ke aliran kejuruteraan, tetapi point yang penting adalah perlunya mendalami ilmu agama dan membina syakhsiyyah diri walau di mana dia berada.

Muhammad faham bahawa seorang ayah pasti akan mendapat firasat tentang anak-anaknya. Ayah pasti dapat merasai apa-apa perubahan pada seseorang anak. Muhammad bersyukur, kerana ALLAH masih mendidiknya melalui nasihat-nasihat ayahnya.

Thursday, March 11, 2010

Berpeganglah dengan kebenaran, jangan memanjangkan pertelingkahan...


Berbeza pendapat...
Berlainan pendirian...
Berkeras dengan idea sendiri...
Bertelingkah...
Bermasam muka...
Bertikam lidah...
Bergaduh...
Boikot memboikot...
Berperang!!


Itulah lumrah manusia yang pelbagai ragam, apabila tidak disatukan ideologi dengan fikrah yang sebenar. Masing-masing keras kepala dan menganggap diri sendiri sangat betul, tanpa mempedulikan pandangan orang lain, tanpa mahu muhasabah fikrah sendiri. Aku betul, maka akulah yang betul. Peduli apa dengan orang lain! Biarlah hati puas dengan pendirian keras diri sendiri.

Dua pihak bertelagah, maka sifirnya mudah. Salah satu dari kedua-dua pihak itu pasti benar, dan pihak satu lagi semestinya salah. Atau, kedua-duanya adalah salah. Tidak mungkin kedua-duanya benar. Kebenaran hanya satu, tiada dua, tiada tiga atau empat.

Dalam ayat al-Quran, ALLAH berfirman;

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ ءامَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنْ الظُّلُمَتِ اِلَى النُّورِ
وَالَّذِينَ كَفَرُوا اوْلِيَاؤُهُمْ الطَّغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنْ النُّورِ اِلَى الظُّلُمتِ
اُوْلئِكَ اصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ

"ALLAH adalah pelindung kepada orang-orang beriman, Dia mengeluarkan mereka dari zhulumat (kegelapan) kepada nuur (cahaya). Dan orang-orang kafir (engkar) penolong-penolong mereka adalah taghut, yang ianya mengeluarkan mereka dari nuur (cahaya) kepada zhulumat (kegelapan). Mereka adalah ahli neraka, sedang mereka kekal di dalamnya"

[al-Baqarah: 257]

Dalam ayat di atas, ALLAH menggunakan perkataan nuur (cahaya) dengan bermaksud mufrad (singular), manakala zhulumat (kegelapan) adalah kata jama' (plural) dari perkataan zhulmatun (gelap). Maka cahaya kebenaran hanyalah satu, tiada dua atau tiga. Kegelapan dan kesesatan adalah dari cabang yang banyak. Maka orang-orang beriman mestilah berwaspada agar tidak terjerumus ke lorong-lorong kesesatan yang banyak itu. Cukuplah ALLAH (al-quran) dan Rasul (as-sunnah) sebagai pelindung dari kesesatan.

Berbalik kepada isu pertelingkahan yang tidak berkesudahan antara individu dengan individu, kumpulan dengan kumpulan, parti A dengan parti B, negara itu dengan negara ini... maka penyelesaiannya adalah dengan cara masing-masing perlu akur dengan kebenaran, samada pihak yang benar ataupun salah, kedua-duanya mesti berpegang kepada prinsip kebenaran.

Dalam Islam, al-Quran dan as-sunnah adalah prinsip kebenaran yang ulung. Kedua-duanya mesti menjadi pegangan dan rujukan setiap orang yang mengaku beriman kepada ALLAH dan Rasul. Maka apakah yang mnjadi penghalang kepada kalian semua hai orang-orang beriman sehingga kamu terus menerus bertelingkah sesama sendiri, sedang musuh-musuhmu bersuka-ria dengan keadaanmu?

Contohnya dalam keadaan politik bernegara, Parti A dan Parti B kedua-duanya berbeza dasar perjuangan, walhal kedua-duanya mengaku memperjuangkan keadilan, memperjuangkan agama, bangsa dan negara. Namun kedua-dua bertelagah. Maka ketahuilah salah satu samada Parti A itu benar, Parti B itu salah, atau Parti A itu salah , Parti B itu benar. Atau pertelingkahan berlaku kerana kedua-duanya salah. Parti A salah, Parti b juga salah, dan mereka bertelingkah kerana jahil dan tidak mengetahui bahawa mereka adalah salah. Tidak mungkin kedua-dua sekali parti itu benar serentak, kerana kebenaran tidak akan berlawan dengan kebenaran. Kebenaran akan hanya menentang kebathilan, dan kebathilan juga sunnahnya akan melawan kebenaran.

Pertelingkahan dan perbalahan akan berterusan apabila prinsip kebenaran tidak dipatuhi dan tidak mahu diikuti. Pihak yang bersalah tetap mahu mengatakan pihaknya adalah benar, enggan mengaku salah. Saya pantang dicabar! Lawan tetap lawan, adalah slogan yang tidak wajar ditanam dalam jiwa pihak yang mengetahui dirinya bersalah. Tunduk kepada kebenaran adalah lebih baik daripada berbangga dengan kebathilan. Jika prinsip kebenaran tertegak dan dipatuhi, yang bersalah tidak akan segan silu mengaku salah, dan pihak yang benar tidak pula takabur dengan kebenaran. Maka terhasillah perdamaian.

Ingatlah bahawa Iblis adalah makhluk yang sangat mengetahui kebenaran, namun ia menggadaikan prinsip kebenaran kerana ego dan keangkuhan dirinya. Maka Iblis memilih untuk menentang kebenaran, dulu, kini dan selamanya. Baginya tiada istilah berdamai dengan manusia. Manusia akan terus dipecah belahkannya supaya membelakangi kebenaran. Dan orang-orang beriman hendaklah bersatu agar tidak terjerumus ke dalam perangkap iblis laknatuLLAHi 'alaih.

WaLLAHU a'lam...

Tuesday, March 9, 2010

Negara Kebajikan...


MIRI, 9 Mac: PAS Kawasan Miri sekali lagi telah bersama-sama menterjemahkan manifesto PAS di dalam pilihanraya lalu dan akan datang bagi mengetengahkan konsep Negara Berkebajikan yang turun kepada masayarakat memberikan bantuan, kelmarin.

Pada kali ini, PAS kawasan meninjau kehidupan masyarakat di Kampung Senadin yang terletak kira-kira 10 kilometer daripada pusat bandar raya ini.

Sebanyak 13 keluarga telah menerima bantuan berupa keperluan kehidupan seharian di kampung yang terletak di pesisir pantai.

Terdapat rumah penduduk yang terbabit telah runtuh akibat selalu dinaiki air, ada juga yang dibina dan dibaiki dengan menggunakan bahan binaan terbuang menyebabkan struktur rumah terbabit tidak selamat untuk didiami. Baca lagi...

Sudah lama tidak mendengar Negara Kebajikan ....

-----------------------------------------------

Pengumuman dari joe penang:

joe penang minta tolong sebarkan info ceramah maulidur Rasul, Ahad ini (14 Mac 2010 - kalau tak silap, mengikut tarikh komen beliau 9 Mac - Selasa). Keterangan lanjut hubungi 019-5176476. Terima kasih joe penang.

Thursday, March 4, 2010

Tuesday, March 2, 2010

Orang-orang beriman itu saling menasihati, bukan berkelahi...


Dalam surah al'Asr, ALLAH berfirman:

"Demi masa! Sesungguhnya semua manusia dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kebenaran."

Asas makna al-’Asr ini ialah “memerah sesuatu sehingga menitis.” Inilah yang dinyatakan oleh Ibn Faris dalam Mu’jam Maqayis al-Lughah.

Atas dasar itulah, Allah menggunakan perkataan mu’siraat sepertimana tertulis dalam surah an-Naba’ ayat 14 yang bermaksud:

"Dan Kami menurunkan dari awan (mu’siraat) , air hujan yang mencurah-curah."

Awan ialah mu’siraat yang dikaitkan dengan perkataan al-’asr di mana awan akan ‘diperah‘ bagi menghasilkan hujan yang turun dan dapat kita nikmati dalam kehidupan seharian. Atas roh inilah juga kita memahami al-asr atau masa umur yang Allah kurniakan pada kita. Apa yang perlu kita buat? Kita perlu ‘memerah‘nya sekuat tenaga agar terhasil iman dan amal. Orang yang tidak memerah umurnya akan sentiasa berada dalam kerugian.

"Demi masa!" ALLAH tidak bersumpah melainkan dengan nama makhluk ciptaan-Nya yang Dia berkehendak memperlihatkan kehebatan-Nya mencipta makhluk tersebut. Masa adalah salah satu makhluk ALLAH yang sangat ajaib dan hebat. Hanya orang-orang yang mahu mngambil iktibar sahaja akan mengagumi kehebatan makhluk ciptaan ALLAH yang bernama "masa".

Ketahui oleh kamu semua, demi masa, semua manusia itu telah rugi, sedang rugi dan akan terus mengalami kerugian. Apabila sesuatu ayat atau surah itu ALLAH mulakan dengan perkataan sumpah, bermakna ayat atau surah itu sangat mengajak kita memberi perhatian bahawa ada sesuatu yang sangat penting untuk kita ketahui. Apa dia? Sesungguhnya semua manusia kerugian. Siapa manusia itu? Semua manusia termasuk kita kah?

Ya, semua manusia adalah dalam kerugian biar apa pun posisi dalam kehidupannya. Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, serta berpesan-pesan, nasihat-menasihati dengan kebenaran dan kesabaran. Selain orang orang ini, semuanya kerugian.

Hanya dengan beriman, beramal soleh, saling menasihati dengan kebenaran dan kesabaran, manusia akan terkeluar dari mengalami kerugian.

Bagaimana keadaan orang-orang beriman dan beramal soleh itu?

Orang orang beriman itu adalah orang-orang yang beriman dengan ALLAH dan hari akhirat, patuh pada Rasulnya, tidak meninggalkan solat fardhu, menginfaq sebahagian harta mereka, tidak berbohong dalam percakapan, tidak memungkiri janjinya, tidak khianat pada amanah yang diberikan kepadanya, tidak mencerca sahabatnya, tidak menderhaka kedua ibu bapanya, menghormati jiran tetangganya, menghormati orang-orang yang lebih tua darinya, menyayangi orang yang lebih muda darinya, taat pada pemimpin yang bertaqwa, bersederhana dalam tindakannya, lembut percakapannya, tidak berlebih-lebihan dalam pertikaian sesama mukmin, menjauhi dosa-dosa besar, meminimumkan dosa-dosa kecil, tegur menegur sesama saudara mukminin, tolong menolong sesama manusia, yakin akan ketentuan ALLAH, dan seumpamanya.

Untuk terus keluar dari kerugian, orang-orang beriman dan beramal soleh mestilah tidak meninggalkan seruan "berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran".

Apabila berlaku perselisihan antara dua orang bersaudara, nasihatilah mereka supaya berdamai. Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara dan berlemah lembut terhadap saudaranya.

Sabda RasuluLLAH S.A.W:

"Tanda munafiq itu ada tiga. Apabila berbicara ia berdusta. Apabila berjanji ia mungkiri. Apabila diberi amanah, ia khianat"

dalam hadis lain RasuluLLAH S.A.W bersabda:

"Tanda munafiq itu ada empat. Apabila berbicara ia berdusta. Apabila berjanji ia mungkiri. Apabila diberi amanah, ia khianat. Apabila bertengkar ia berlebih-lebihan (melampau)"

RasuluLLAH mengharamkan perkelahian orang-orang mukmin melebihi tiga hari tiga malam sesama saudaranya.


Hadis Abu Ayub Al-Ansari r.a:

"Sesungguhnya RasuluLLAH S.A.W bersabda: Tidak halal bagi seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga malam, apabila keduanya bertemu saling memalingkan mukanya. Sementara itu, yang terbaik di antara keduanya adalah mereka yang mula mengucapkan salam"

Orang-orang beriman kepada ALLAH dan hari akhirat adalah sangat memuliakan jirannya.

Hadis dari Abu Hurairah r.a bahawa RasuluLLAH S.A.W bersabda :

Barangsiapa beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata akan kebaikan ataupun diam, Dan barangsiapa beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia memuliakan jirannya, Dan barangsiapa beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya “

Riwayat Bukhari dan Muslim.

Sekian untuk kali ini...

Marilah kita semua menghindari diri dari terlibat dengan gejala yang menjadikan kita rugi di sisi ALLAH.


WaLLAHU a'lam.

Ũ