© The Mhakk Studio

Wednesday, December 28, 2011

Lagu Satu Malaysia

Rehat minda, dengar lagu patriotik sikit... patriotik ke?


Juga boleh teropong secara terus di chennael youtube iQpresent...


Wednesday, November 30, 2011

PAS-DAP halal, kenapa UMNO-MCA haram ??

1)Kenapa Parti Islam berpakat dengan DAP, sebuah parti dominasi Cina yang bukan Islam?
Kenapa Parti Islam menolak untuk bekerjasama dengan UMNO, sebuah parti dominasi Melayu beragama Islam?

2)Parti Islam menjawab, dalam fiqh siyasah Islamiyah (Politik Islam), dibenarkan bertahalluf siyasi (kerjasama politik) dengan bukan Islam. UMNO membidas, Parti Islam sudah lari dari landasan perjuangan. Jika demikian UMNO sudah lama menggunakan Tahalluf siyasi dengan MCA dan MIC, komponen bukan Islam dalam BN.

3)Kenapa Parti Islam, apabila dulu membidas UMNO bergabung dengan MCA dan MIC dalam BN, dikatakan haram bekerjasama dengan bukan Islam, sekarang pula Parti Islam menghalalkan pakatan dengan bukan Islam dalam PR dengan nama tahaluf siyasi? Apakah pada parti lawan dilabel haram, pada parti sendiri dikatakan tahalluf siyasi?

Untuk menjawab persoalan-persoalan ini beberapa hujah ilmiyah dan logika politik semasa diperlukan.

Seperti yang dijawab oleh beberapa pimpinan Parti Islam, pakatan Parti Islam dalam PR adalah bersaskan tahalluf, bukan berasaskan wala' seperti UMNO dalam BN.

Apa itu pakatan tahalluf? Apa itu gabungan wala'?

4)Tahalluf bererti kerjasama, yang disepakati pada kesamaan tertentu dalam hala tuju parti.
Wala' pula adalah gabungan yang mengorbankan prinsip, asalkan dapat berkuasa, prinsip boleh digadai.

5)Apakah ini label baru yang Parti Islam mereka-reka untuk menghalalkan hubungannya dengan DAP yang bukan Islam? Sedangkan dulu Parti Islam melaungkan 'Haram' bekerjasama dengan parti Kafir, siap dengan ayat-ayat quran sebagai hujah pengharaman mengambil kafir sebagai awliya'. Apakah Parti Islam benar-benar sudah berubah?

6)Tidak, dari segi prinsip dan dasar, Parti Islam terus mengekalkan dasarnya, tanpa berubah. Mereka yang tidak faham antara dasar dan strategi pembawaan pasti akan terkeliru dengan perubahan yang di bawa Parti Islam.

7)Hukum mengambil orang kafir sebagai awliya' adalah haram, dan hukum ini tidak pernah berubah. Memberi maksud, hubungan wala' dengan parti kafir atau orang kafir adalah haram. Gabungan wala' antara UMNO dengan MCA dan MIC tetap haram, kerana UMNO tetap menggadai prinsip partinya demi mengekalkan gabungan BN untuk terus berkuasa.

8) Firman ALLAH dalam al-Qur'an yang bermaksud: "Janganlah mengambil orang-orang yang mukminin orang­-orang yang kafir sebagai awliya' (pemimpin) lebih daripada orang-orang yang beriman. Dan barang siapa, yang berbuat demikian itu maka tidaklah ada dari ALLAH sesuatu juapun. Kecuali bahwa kamu berawas diri dari mereka itu sebenar awas. Dan ALLAH memperingatkan kamu benar-benar akan diriNya. Dan kepada Allahlah tujuan kamu." (Surah A~li 'Imran: 28)

9) Hubungan wala' atau awliya' dengan bukan Islam tidak dibenarkan. Akan tetapi kerjasama dalam bentuk tahalus siyasi demi mencapai suatu tujuan maslahah adalah diharuskan. Parti Islam tidak bekerjasama dengan DAP melainkan atas kesepakatan menuntut keadilan diberikan kepada semua rakyat. Inilah titik persamaaan yang ada pada Parti Islam, DAP dan PKR dalam tahalus siyasi. Adapun isu perlaksanaan hudud, negara Islam dan seumpamanya, dibantah keras DAP, dan Parti Islam tidak pernah mengendurkan niat untuk tujuan itu semata-mata kerana tekanan DAP. Ini melambangkan parti-parti ini hanya bekerjasama pada untuk persamaan, dan tidak menggadaikan prinsip parti masing-masing.

10) Sedangkan UMNO-MCA-MIC saling menggadai prinsip demo untuk terus berkuasa. Kadang-kadang kita dapat lihat UMNO tunduk pada ugutan MCA. Kadang-kadang MCA juga terpaksa akur dengan keris UMNO. Gabungan ini dilihat masih wujud kerana berpaksikan kuasa. Jika kuasa terlepas dari mereka, kita akan lihat mereka akan berpecah. Lihat sahaja parti GERAKAN, salah satu rakan dalam gabungan wala' tersebut. GERAKAN tewas teruk dalam PRU12 lalu, bermakna GERAKAN hilang 'kuasa' dalam gabungan BN tersebut. Lihat apa jadi pada GERAKAN, sehingga pengerusinya 'dipaksa' untuk tidak bertanding dalam PRU DUN amhu pun parlimen. Desas-desus mengatakan UMNO menjadi dalang dalam perkara ini. Jika benar, tidak hairan, kerana itulah hasil perkongsian kuasa atas dasar wala'. Siapa kuat akan menindas yang lemah. Siapa yang kuat akan men'demand' pelik-pelik.

11) Tahaluf dalam PR pula tidak seperti wala' dalam BN. Parti Islam walaupun bilangan kerusi yang dimenangi paling sedikit berbanding DAP dan PKR, namun Parti Islam tidak dilihat lemah dam mudah dimanipulasi. Parti Islam juga tidak mengalami 'inferioriti complex' dalam pakatan Rakyat. Lihat pula kejadian lompat-melompat para pengkhianat dari PKR, menyebabkan kerusi PKR merosot, menjadi lebih seidkit daripada DAP. Jika amalan wala' dalam BN terjadi dalam PR, sudah tentu jawatan ketua Pembangkang akan diambil alih oleh DAP - Lim Kit Siang. Dato Seri Anwar akan tersingkir. Akan tetapi PR adalah pakatan tahaluf. Berkongsi dan berpakat dalam hal yang sama, yakni menentang kezaliman dan ketidak adilan yang dilakukan BN. Maka Dato Seri Anwar dari PKR terus menjadi ketua Pembangkang sebulat suara dalam PR.

12) Dalam perspektif ilmiyah seperti yang dianjurkan dalam Islam, ALLAH tidak melarang kita bekerjasama dengan bukan Islam, atas dasar menetang kezaliman. Kerana ALLAH amat tidak menyukai perbuatan zalim dan menzalimi sesama manusia. Tiada satu ayat pun dalam al-Quran, dan tiada sepatah pun sabda Nabi S.A.W yang membenarkan umat Islam berpakat, atau bekerjasama dengan kezaliman, sekalipun kezaliman itudilakukan oleh khalifah Islam.

13) Lihat akhlak tabien seperti Imam Abu Hanifah, tidak sekali-kali bersama dengan khalifah yang zalim sekalipun khalifah itu beragama Islam, mengucap syahadah dan menjadi imam solat jamaah. Beliau rela dipenjara dan disiksa pemerintah daripada menurutnya.

14) Malah Nabi S.A.W pernah bersabda yang bermaksud bahawa jangan sekali-kali cenderung kepada kezaliman, kelak api nerakalah selayaknya. Cenderung pun tidak boleh, apatah lagi menyokong, mengundi ataupun bekerjasama dengan pihak yang melakukan kezaliman.

15) Dalam surah al-kahfi ayat 29, ALLAH berfirman : Dan katakanlah: "Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir." Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orang orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka. Dan jika mereka meminta minum, niscaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka. Itulah minuman yang paling buruk dan tempat istirahat yang paling jelek. "

16) ayat tersebut jelas, sesiapa yang mahu beriman, maka berimanlah. Sesiapa yang tidak mahu beriman, silakanlah. Biarlah, itu urusan ALLAH, ALLAH yang akan menentukan nasib mereka yang mahu beriman atau tidak beriman. Tugas kita adalah menyeru dan menyampaikan sahaja.

17) Akan tetapi bab kezaliman, ALLAH tidak pernah berkata 'Jika kamu hendak berlaku adil, maka buatlah adil. Jika kamu hendak berlaku zalim, maka buatlah kezaliman.' Tidak! tidak pernah sama sekali, malah ALLAH mengancam orang-orang zalim dengan azab yang dahsyat. ALLAH menyuruh kita menjjauhi daripada berlaku zalim. Nabi S.A.W menyuruh kita menentang kezaliman.

18) barangsiapa yang nampak kemungkaran hendaklah dicegah dengan tangan (kuasa). Jika tidak mampu, cegahlah dengan lidah (lisan,pena), jika tidak mampu juga, cegahlah dengan hati (menbencinya, menjauhinya). Itu selemah-lemah iman. maka kezaliman adalah satu kemungkaran, yang wajib umat islam mencegahnya. Wajib umat melawannya.

19) Bersepakat dengan orang tidak beriman tidak ada nas yang melarangnya, asalkan bukan pakatan wala' yang merugikan umat islam. tetapi bersekongkol dengan kezaliman sekalipun kezaliman itu dianuti umat islam, hukumnya haram, dan azab menanti. Jangan sekali-kali cenderung kepada kezaliman, kelak api neraka akan menyambarnya.

20) Maka dalam hal ini, UMNO-MCA-MIC dalam gabungan mereka melakukan kezaliman, wajib ditentang oleh rakyat. Wajib ditentang oleh orang-orang beriman. Harus umat Islam bersama-sama dengan orang bukan Islam untuk menjatuhkan kezaliman yang besar BN. Tidak boleh umat islam bersama UMNO sekalipun UMNO itu terdapat orang Islam, kerana mereka menganut prinsip zalim, menindas dan asobiyyah.

21) DAP dan PKR adalah parti yang memperjuangkan prinsip keadilan. Keadilan yang bagaimana, tidak sepenuhnya diketahui. Akan tetapi bukti-bukti telah mereka tunjukkan, untuk kita sama-sama bertahaluf dengan mereka.

22) Parti Islam sepatutnya berpakat dengan parti-parti yang berlandaskan prinsip Taqwa. Namun dalam negara kita, parti manakah lagi yang mahu menggunakan prinsip Taqwa, yakni berteraskan al-Quran dan as-Sunnah, ijmak dan Qias? Tidak ada. Maka option kedua yang ALLAH kemukakan adalah prinsip adil. Sesiapa atau parti mana yang mahu menggunakan prinsip Adil, kita hendaklah menyokong dan berpakat dengan mereka. Kerana Adil itu aqrobu littaqwa. Adil itu lebih hampir kepada Taqwa.

23) dalam hal ini, bayang-bayang UMNO untuk berlaku adil tidak sedikitpun kelihatan. Lihat sahaja isu-isu yang dibangkitkan. Terbaru, isu lembu Fidlot, isu Bil perhimpunan Aman. Adakah isu menandakan adilnya UMNO? tidak. mereka menzalimi rakyat. Rakuyat diperas harta mereka, sedangkan pemimpin dan kroni UMNO/BN bermewah atas harta rakyat. tidak zalimkah?

24) Maka sesiapa yang cenderung kepada kezaliman, fannaru awla bih. Maka api neraka lebih awla baginya. Maka jahuilah UMNO/BN. Parti islam telah membuat pilihan tepat dengan memilih PR untuk kersama tahaluf dengan DAP dan PKR, selagimana kesepakatannya adalah berprinsipkan keadilan.

WaLLHu a'lam

Wednesday, November 16, 2011

Video pendek - Selamatkan Malaysia!


Semalat menonton. Kalau rajin, tolong komen:
1) kerelevenan content dan timeline
2) teknikal persembahan

mudah-mudahan komen2 anda dapat membaiki mutu video2 akan datang.
kalau tak mau komen, tengok saja pun takpa.

WaLLAHU a'lam.

Friday, November 11, 2011

Hari ini, aku melaksanakan salah satu sunnah RasuluLLAH

Sedang berada di Masjid Kuala Nerang.
Menunggu Pak Imam datang.

Jemaah hadirin dan hadirat sudah bersedia menunggu.

Kelibat rakan seperjuangan kelihatan. Nidzam dan Abg Wan tersenyum membuatkan aku turut tersenyum.

Akad nikah akan berlangsung pada pukul 11.00pg - 11-11-2011, Jumaat di sini.

Moga ALLAH memberkati majlis ini, dan mencurahkan barakah ke atas kami semua.
WaLLAHU a'lam.

Tuesday, October 25, 2011

Sembang: Itu macam ka... orang Melayu pun sama?

Entry ini adalah karangan biasa. Tak perlu ambil serius... lama tak menaip blog semenjak facebook mengambil alih minda separuh sedarku... :D

Alkesah ini berlaku di sebuah kota yang didiami banyak semut...

Suatu pagi, aku bersama nenek ke kota tersebut. Aku membawa 4 helai baju Melayu ke sebuah kedai jahit, untuk ditebuk butangnya seperti yang disuruh ibu. Sampai sahaja di depan kedai itu, aku melihat kedai yang dimaksudkan ibu adalah kedai seorang Cina tua. Oleh sebab masa tidak berapa mesra, aku segera masuk ke kedai itu dan meninggalkan nenekku bersendirian dalam kereta yang tidak dimatikan enjin.

"halo, mau apa?" orang tua berbangsa Cina itu menegurku.

"Oh... you boleh tolong tebuk lubang butang baju-baju ini tak?" aku segera menjawab.

"boleh... RM4 satu helai baju"

"Ok"

"you ada bawa benang yang sama warna baju tak?"

"eh... tak bawa pulak"

"kalau itu macam, susah laa mau kasi warna sama 100%"

"99% pun ok..."

"ok?"

"ok..."

sebentar kemudian nenekku masuk ke dalam kedai itu.

[beberapa dialog tidak penting di skip dan tidak dipaparkan]

"wah, you nampak macam baru masuk 20 tahun maa" orang tua itu memberi respon apabila aku beritahu yang aku sudah hampir memasuki umur 30 tahun. Aku tersengih, perasan muda pun ada.

"tok (nenek) dia ni macamana pula?" nenekku yg peramah bertanya orang tua berbangsa Cina itu.

"you pun manyak segak maa. ini macam aaa, mesti bukan keturunan orang susah punya" Cina tua itu turut ramah.

Aku lihat nenek ku ketawa kecil.

"you banyak untung maa" kata Cina tua itu kepada nenekku.

"untung apa?" tanya aku.

"sekarang aaa... orang-orang tua boleh dapat RM500 maa..." jawabnya.

"ye ke? kenapa?"

"itu sekarang Bajet baru punya, Najib kasi orang tua tua dapat RM500 maa..."

Aku tersengih. Terlintas dalam hati aku, dia ni MCA ke DAP?

"Ooo... bagus laa. You pun dapat juga..." aku tambah.

"aiyaa... kami orang Cina tak dapat maa. You Melayu untung. Kami kalau tak rapat dengan menteri aa, susah mau dapat..."

"ya ka... orang melayu pun sama juga. Kalau tak sokong dia, tak dapat juga..."

"itu macam ka? orang Melayu pun susah juga ka?"

"ya laa... mau sokong dia baru dapat."

"waaa... ini macam aaa you punya cucu manyak pandai cakap ooo" kata Cina tua itu kepada nenek. Nenek dalam dengar tak dengar tersenyum.

"pandai macamana?" tanya nenek.

"ini pandai cakap, boleh naik. saya boleh kasi sokong ooo"

Aiseh... ke situ pulak.

"Ok lah... petang nanti saya datang ambil baju saya, ok?"

"Ok petang nanti siap..."

Aku dan nenek keluar dari kedai. Aku terpandang keretaku masih hidup, radio bacaan quran masih kedengaran. aku menoleh ke arah nenek, dia keluar dari kedai dengan selamba saja.

tarik nafas panjang...
AlhamduliLLAH.. mujur ALLAH lindungi keretaku. Jika tidak mudah saja penyangak bawa lari...

Sekian,

Monday, September 12, 2011

Ubah Sejarah: Jangan sampai generasi depan ketawakan anda...

Falsafah kemerdekaan dalam Islam adalah membebaskan manusia daripada perhambaan sesama manusia, kepada memperhambakan diri kepada ALLAH.

Hari ini rata-rata orang berbicara tentang perihal kemerdekaan negara. Selalunya sambutan kemerdekaan dipandang sepi oleh rakyat jelata. Hanya pihak pemerinta sahaja yang beriya-ia menyuruh rakyat memasang bendera. tapi tahun ini agak panas. Rakyat teraktif untuk menyelami perihal sejarah kemerdekaan negara, terutama golongan muda. Bukan kerana terpujuk dengan propaganda menteri, tetapi hasil cetusan isu daripada ceramah timbalan presiden Parti Islam.

Satu pihak membicarakan hal ehwal keganasan komunis dalam sejarah kemerdekaan negara. Satu pihak lagi terus berusaha membongkar kepincangan sejarah yang sudah lebih 50 tahun didoktrin kepada umat Malaya. Satu pihak terus dengan aktiviti menyaman dan mengutuk timbalan presiden parti islam, manakala satu pihak lagi pula terus mengadakan seminar, forum dan kajian terhadap sejarah serta membongkarkan penipuan-penipuan sejarah yang dilakukan.

Ketika kecamuk perbezaan pandangan mengenai sejarah kemerdekaan, muncul satu kenyataan dari cerdik apndai bahawa 'Malaysia Tidak Pernah Dijajah'. Satu pihak terkedu seketika, kemudian bangkit mencari alasan membenarkan kata-kata cerdik pandai itu. Satu pihak lagi ada yang tersengih, ada yang ketawa kelucuan, ada yang terus memperlekeh kenyataan yang tidak berasas tersebut.

Sejarah sudah menjadi sejarah, dan pertikaian mengenai sejarah ini, juga akan menjadi sejarah. Kenyataan bahawa malaysia Tidak pernah Dijajah, juga akan menjadi sejarah. Kepada semua yang terlibat, langsung atau tidak langsung, ingatlah, jangan sampai kebijaksanaan anda hari ini ditertawa oleh generasi akan datang.

Friday, September 9, 2011

Time for change!

This 9 Spetember, I changed this old picture... :D

with this one


Saya tidak menyokong komunis,
tetapi tidak bermaksud saya menyokong Umno

Sekian.

(Jangan ambil serius dgn entri ni...)

Sunday, July 31, 2011

Hanya kali ini sahaja Ramadhan 1432


Ramadhan yang penuh barakah bertandang lagi. Saban tahun bulan yang lebih baik dari seribu bulan ini membawa pakej-pakej ganjaran yang besar untuk aktiviti ibadah umat Islam. Sekecil-kecil kebaikan akan dibalas dengan sebesar-besarnya, maka berebutlah kita mengerjakan sekecil-kecil kebaikan sehingga sebesar-besarnya, kerana ALLAH pasti tidak memungkiri janji-Nya.

Tidaklah hamba mahu berbicara panjang mengenai fadhilat Ramadhan sekiranya diri sendiri tidak berusaha merebutnya. Doakan sesama kita agar memperoleh redha ALLAH sepanjang Ramadhan. Ingatlah Ramadhan 1432 hanya sekali sahaja. Perginya takkan kembali. Rebutlah sama-sama.

Ya ALLAH berkatilah aku dalam bulan Ramadhan. Berkatilah ibu bapaku, adik beradikku, saudara-maraku, sahabat-sahabatku dan segala orang beriman dalam bulan Ramadhan.

Selamat Beribadah dalam bulan Ramadhan 1432!


Wednesday, July 13, 2011

Pasca BERSIH 2.0

BismiLLAHirRahmanirRahim

Aku mulai tulisan ini dengan takbir, ALLAHU AKBAR!

1) BERSIH 2.0 berlalu. Timbalan Presiden PAS memberi amaran BERSIH 3.0 akan menyusul jika SPR tidak endah tuntutan BERSIh 2.0.

2) Bermakna, KL akan sekali lagi menjadi bandar Polis. Peniaga-peniaga KL akan rugi RM20,000 setiap seorang. KL akan sesak akibat sekatan jalanraya. KL akan berasap dengan gas pemedih mata. Lutut Mat Sabu akan patah lagi. Akan ada peserta demonstrasi yang mati lagi.

3) Kenapa susah payah berhimpun dan menyusahkan orang ramai? Kenapa memilih jalanan , tidak rundingan? Kenapa terikut-ikut budaya luar negara? Kenapa mudah diperalat Ambiga dan Anwar? kenapa mahu nama negara buruk di mata dunia? Kenapa ... kenapa..? kenapa...?

4) Berhimpun tidak menyusahkan sesiapa. Pihak polis boleh mengawal aliran orang ramai dengan menyediakan plan laluan selamat ke tempat perhimpunan (cth: stadium). Tetapi polis bertindak sebaliknya, merangka plan untuk menyekat.

5) Memilih jalanan setelah rundingan gagal. Memilih jalanan bukan bermaksud mahu berperang dengan kerajaan. memilih jalanan adalah cara dan alat moden untuk menyuarakan protest yang tidak diendah secara rundingan.

6)Budaya demonstrasi bukanlah budaya luar. Sejak zaman berzaman manusia (rakyat) melakukan demonstrasi menuntut keadilan termasuk dalam negara kita. Cuma zaman dahulu tidak disebut dengan istilah 'demonstrasi'.

7) Anwar dan Ambiga bukanlah faktor ramai orang berhimpun. Faktor Anwar mungkin relevan ketika dia dipecat - ramai berhimpun menyokongnya. Hari ini orang tidak berhimpun kerana Anwar. Jika Anwar tiada, protest tetap berjalan kerana tuntutan tidak diendah. Ambiga pula hanya dikenali selepas diwar-warkan dalam TV dan media kerajaan. Jika tidak, majoriti manusia tak kenal siapa Ambiga. Meraka mahu berhimpun sebab tuntutan mereka, bukan kerana Ambiga.

8) Nama negara tidak buruk di mata dunia. Bahkah rakyat Malaysia tidak lagi dianggap dungu dan bersikap 'asalkan dapat makan' semata-mata. Rakyat Malaysia sudah tersenarai dalam senarai golongan yang berani memperjuangkan keadilan.

9) BERSIH 2.0 bukanlah perhimpunan untuk menjatuhkan kerajaan sebagaimana di Dataran Tahrir, Mesir . Tujuan BERSIH 2.0 jelas , mahukan 8 tuntutan pilihanraya yang bersih dan adil daripada SPR. Kenapa pihak pemerintah kacau? BERSIH 2.0 bukan menuntut najib berundur seperti demonstrasi menuntut Thaksin berundur di Thailand. Kenapa mesti takut?

10) Ingatlah, generasi tua dan generasi yang buta huruf sudah berlalu. Kini warga negara rata-ratanya celik massa. Masyarakat sudah boleh berfikir secara kritis. Melawan masyarakat yang cerdik mengunakan kekerasan adalah jalan singkat untuk jatuh.

11) Strategi kerajaan menghadapai BERSIH 2.0 dengan kekerasan adalah tidak bijak. Polis perlu fikir strategi baru, bukan strategi zaman komunis. Kerajaan boleh gunakan media memuji anggota polis yang 'cekap' mengawal, guna media untuk menyedapkan hati, tapi hakikatnya siapa tahu...

WALLAHU a'lam


Monday, May 23, 2011

Sembang: merapu di malam hari...

Lama tidak berblog. Kepada die hard fan blog ini (ada ke?), kalau anda nak kecewa, silalah terus kan kekecewaan anda. :D. Sukar untuk tuan blog ini mengupdate blog. Dia sudah disibukkan dengan dunianya sendiri. Study-nya semakin memeningkan kepala otaknya. Tapi sempat pula dia bermain-main dengan animasi Senyum Kambing. Sempat pula dia publish video-video di Youtube. Sibukkah dia? Di facebook, kerap juga dia mencemar duli memberi komen status orang lain.

Apa yang dia sibuk sebenarnya sampai malas nak berblog? Mungkin jika ak bicara isu semasa, facebook lebih mudah dan banyak responden. Alam blog ni masih boleh tahan, tapi tak sepantas facebook. Dari blog aneroid09 ke facebook. dari themhakkstudio ke channel iQpresent di Youtube. Ahh... memang sibuk buat kerja tak berfaedah. bila nak fokus betul-betul dengan study? bila nak fokus betul-betul dengan perjuangan? Perjuangan? Ahh... adakah bunga-bunga futur mula tumbuh? Na'uzubiLLAH...

Hai tuan blog, fokuslah akal, emosi, minda, semangat dan gerak kerja ke arah objektif yang bermanfaat. Jangan kau ikut hatimu yang amarah. Jangan kau turuti perasaan mu yang kecewa. Jangan kau layan kemalasan dirimu. Jangan mudah berkecil hati dengan perkara dunia. Jangan kau abaikan adik beradikmu, ajaklah mereka berjuang bersamamu. Jangan kau buang sahabat-sahabatmu dek kerana amarahmu, kerana mereka adalah penolongmu di saat yang kau tak terduga. Jangan kau perlekeh musuh-musuh mu dek kerana kau rasa lebih hebat kerana itulah titik kejatuhanmu.

Hai tuan blog... apa yang aku merepek? Jika berguna, ambillah nasihatku. Jika menyampah, sila biarkan saja ia tercatat dalam entry ni... aku tak ada idea nak taip apa malam ini... just nak tunjuk bahawa blog ini masih hidup. Tuan blog masih memantau... WaLLAHU a'lam..

Tuesday, May 10, 2011

Animasi Senyum Kambing #1


Tuesday, March 15, 2011

Sembang Tsunami: Padan Muka Jepun?

Gempa bumi dan tsunami melanda Jepun secara combo. Ditambah pula dengan ancaman letupan loji nuklear. Bagaikan jatuh ditimpa tangga, Jepun yang dianggap antara negara maju di Asia tidak mampu berbuat apa-apa. Jepun tidak akan dapat bertahan sendirian tanpa bantuan
negara-negara lain sekalipun mereka maju dalam bidang teknologi, dan merupakan negara paling berpengalaman dalam menghadapi musibah gempa bumi dan tsunami.




Di samping kita menginsafi tragedi yang berlaku di negara matahari terbit itu, jangan kita sangka musibah yang sama tidak akan berlaku dalam negara kita hanya kerana kita beriman dengan ilmu kaji alam yang mengatakan negara kita terkeluar dari lingkaran api pasifik. Tidak
sekali-kali terlepas. Bumi ini adalah milik ALLAH, tidak kira dalam lingkaran api pasifik atau pun tidak, hanya Dia yang maha berkuasa mendatangkan nikmat ketenteraman ataupun musibah yang menggerunkan.

Tragedi yang berlaku di Jepun itu mengundang banyak persepsi. Ada yang rasa belas kasihan kepada mangsa. Ada yang bersikap tidak ambil kisah. Ada yang menyindir dengan gambaran kartun. Tidak terkecuali ada yang bertepuk tangan sambil berkata padan muka! Pihak yang berbelas kasihan mula menghulurkan bantuan. Yang tidak ambil kisah memang tidak mahu peduli susah senang orang lain. Yang menyindir sudah pun mohon maaf setelah mendapat bantahan masyarakat dunia. Tinggal lagi yang mengatakan padan muka kepada Jepun yang dilanda musibah.

Padan muka, kerana dulu tentera Jepunlah yang menyeksa tok nenek moyang kita dan menghuru-harakan negara kita. Biarlah mereka. Inilah balasan tuhan kepada kejahatan mereka. Lebih kurang begitu bunyinya sesetengah orang yang masih menyimpan dendam kepada Jepun. Perlu kita renung sejenak, apa untungnya kita berdendam. Malah generasi Jepun sekarang bukanlah sama seperti generasi perang dunia dahulu kala. Kalau dahulu mereka didoktrin dengan jaran komunis yang melampau, kini mereka bukan lagi berfahaman komunis. Kalau ada pun komunis yang moden dan sudah 'cair' kekomunisannya - tidak sekuat komunisnya Korea Utara lagi. Malah ramai anak-anak muda Jepun menjadi golongan yang tiada pegangan, free thinker dan sebilangan kecil sahaja masih berpegang dengan ajaran kuno Jepun.

Dalam keadaan pegangan kepercayaan masyarakat yang longgar terhadap agama dan ideologi nenek moyang mereka, missionari Kristian bergerak masuk mendoktrinkan ajaran Kristian di Jepun. Sebahagian besar generasi muda Jepun terpengaruh dengan ajaran Kristian, Ajaran ini walaupun mereka tidak amalkan sepenuhnya dalam kehidupan harian, tetapi ajaran Kristian menjadi pegangan kebanyakan generasi muda Jepun, menghakis ideologi Jepun kuno. Perubahan ketara pegangan generasi muda Jepun ini menimbulkan kebimbangan golongan tua yang masih mempertahankan adat dan budaya tradisional Jepun. Golongan muda mudah terpengaruh dengan budaya Barat yang tidak senonoh.

Islam menjadi agama minoriti di Jepun. Islam mula menembusi ideologi kuno Jepun ketika persahabatan kerajaan Jepun dengan kerajaan Turki Othmaniyyah. Beberapa general serta tentera jepun memeluk agama Islam. Pendakwah-pendakwah Islam berbangsa Jepun turut menyebarkan agama Islam. Islam masih menjadi agama minoriti di Jepun sehingga hari ini, namun perkembangan Islam di Jepun semakin rancak sejak akhir-akhir ini apabila pendakwa-pendakwah dari negara-negara umat Islam bergiat aktif menyampaikan Islam di sana, termasuklah pendakwah dari Malaysia, Indonesia, Pakistan serta negara-negara Arab yang lain.






Sekolah-sekolah rendah Islam mula diwujudkan. Anak-anak orang Islam berbangsa Jepun belajar bersama-sama dengan anak-anak orang Islam Indonesia, Malaysia, Pakistan dan sebagainya. Proses dakwah Islamiyyah terus berlaku di Jepun. Video-video klip pengislaman orang Jepun banyak dimuat-naik dalam youtube.





Oleh itu, 'padan muka' adalah satu ekspresi yang meluahkan dendam yang terbuku dalam hati, walhal umat Islam sepatutnya mempunyai minda dakwah yang mampu mengambil peluang menyebarkan kemuliaan Islam kepada umat dunia. Dalam keadaan survivor yang terselamat dalam malapetaka itu, pasti mereka merasakan sudah putus harapan, segalanya musnah. Tempat tinggal ghaib, harta benda musnah, ahli keluarga lenyap sekelip mata, maka kepada siapakah lagi mereka akan dapat menggantung harap?

Tentulah kita perlu membawa agenda dakwah, memberi harapan kepada mereka. Sesungguhnya hanya kepada ALLAH sahaja tempat pergantungan dan pengharapan. Dia Maha Hidup dan Maha Kekal selamanya. O-Nihonjin.... ALLAH ga yakudatsu yo!


Sekadar pandangan. Jika wujud kesilapan fakta, boleh sama-sama betulkan.

WaLLAHU a'lam.

Sunday, February 27, 2011

Kuda Tunggangan...

Beberapa berita di bawah adalah cerita mengenai kuda tunggangan... kalau dah nama parti lawan, macam-macam laa.... berbelit-belit pun takpa... :D

PAS kuda tunggangan PKR - Berita Harian













Sunday, January 16, 2011

Mari belajar berinteraksi dengan fitrah manusia

Antara faktor kejayaan dakwah adalah kebijaksanaan seseorang daei itu berinteraksi dengan fitrah mad'u.


Abu Sufyan r.a. memeluk Islam. Beliau adalah ketua kaum Quraisy ketika itu. Selain daripadanya, beberapa pimpinan Quraisy yang lainnya juga memeluk Islam. Di antara mereka adalah Sofwan bin Umayyah, Ikrimah bin Abu Jahl dan Suhail bin Amru. Kesemua mereka adalah peribadi hebat yang tidak pandai berpura-pura. Mereka memerangi Islam kerana yakin kepalsuan nubuwah dan masuk Islam hanya setelah yakin kebenarannya. Masing-masing mempunyai kisah keislamannya yang tesendiri dan bersama-sama RasuluLLAH s.a.w. melakarkan kemenangan Islam selepas itu.

Abu Sufyan r.a. disebut oleh Abbas r.a. sebagai seorang lelaki yang sukakan kemegahan diri. Lalu RasuluLLAH s.a.w. memberikannya satu pengiktirafan untuk dia bermegah dengan pengiktirafan tersebut. “Sesiapa yang masuk ke rumah Abu Sufyan dia aman. Sesiapa yang mengunci pintu rumahnya dia aman. Sesiapa yang masuk ke dalam masjid dia aman.” Apakah bezanya berlindung di rumah Abu Sufyan dan berlindung di rumah sendiri jika kedua-duanya adalah tempat yang memberikan keamanan? Tetapi kebijaksanaan RasuluLLAH s.a.w. di dalam menyusun kata-kata yang memenuhi fitrah Abu Sufyan telah menjinakkan ketua kaum Quraisy ini.

Ada pun Ikrimah anak lelaki Abu Jahal, kebijaksanaan dan keberanian isterinya telah menganugerahkan Islam kepadanya. Beliau sudah pun lari ke Yaman dan berniat untuk mengakhiri hayatnya di sana. Isterinya, Ummu Hakim memohon kemaafan RasuluLLAH s.a.w. ke atas suaminya dan mencarinya untuk mengkhabarkan kepadanya keamanan yang diberikan oleh RasuluLLAH s.a.w. Keamanan yang diberikan kepada Ikrimah sebelum keislamannya membuka pintu kepada Ikrimah untuk bertemu RasuluLLAH s.a.w. di Mekah mengisytiharkan keislamannya. Beliau boleh meneruskan kedegilannya, tetapi pengisytiharan keamanan khas buatnya itu benar-benar menyentuhnya. Apabila pulang bertemu RasuluLLAH s.a.w., sekali lagi RasuluLLAH s.a.w. memberikan sentuhan kepadanya. “Akan datang kepadamu Ikrimah sebagai seorang mukmin muhajir. Janganlah kamu semua mencela ayahnya. Sesungguhnya mencela orang yang mati akan menyakitkan orang yang masih hidup dan celaan itu tidak akan sampai kepada yang mati.” Para sahabat r.a. yang mendengar arahan tersebut menyambut Ikrimah dan isterinya dengan mesra ketika mereka sampai. Apakah pilihan lain bagi seseorang yang telah diberikan keamanan dan sambutan mesra oleh musuhnya ketika dia berada di posisi lemah? Ikrimah r.a. memilih untuk memeluk Islam dan berjuang bersama RasuluLLAH s.a.w. Beliau mengotakan janjinya apabila menjadi salah seorang panglima perang di dalam peperangan memerangi golongan murtad di zaman Abu Bakar r.a.

Sofwan bin Umayyah meminta dua bulan tempoh keamanan daripada RasuluLLAH s.a.w. RasuluLLAH s.a.w. memberikan empat bulan tempoh keamanan. Sebelum peperangan Hunain, RasuluLLAH s.a.w. bertemu dengan Sofwan dan meminjam daripadanya 5,000 dirham dan beberapa baju besi untuk digunakan di dalam peperangan. Sofwan bertanya kepada Rasulullah s.a.w.: “Adakah kamu memaksaku wahai Muhammad?” RasuluLLAH s.a.w. berlembut kepadanya dan berkata: “Tidak. Ia adalah pinjaman yang akan dibayar kembali.” RasuluLLAH s.a.w. membayar kembali selepas perang Hunain beserta ghanimah (harta rampasan) daripada perang Hunain. Tindakan itu membuka pintu hidayah kepadanya. Beliau berkata: “Demi ALLAH, tidak ada seorang pun di atas muka bumi yang lebih aku benci dari Muhammad. Baginda s.a.w. terus menerus memberikan ghanimah Hunain sehingga tidak ada seorang pun di atas muka bumi yang lebih aku sukai dari Muhammad.”

Suhail bin Amru seorang yang cerdik. Beliau adalah wakil Quraisy di dalam perjanjian Hudaibiah. Ketika perjanjian itu ditulis ‘BismillahirRahmanirRahim’, beliau berkata: “ALLAH kami tahu. Tetapi ar-Rahman dan ar-Rahim kami tidak tahu” dan mengarahkan agar dipadam kalimah ar-Rahman dan ar-Rahim. Ketika ditulis ‘Muhammad RasuluLLAH’, beliau mengarahkan dipadamkan kalimah ‘RasuluLLAH’ sambil berkata: “Kalau kami mengakuimu sebagai RasuluLLAH, nescaya tidak berlaku peperangan di antara kami dan kamu.” Pujian RasuluLLAH s.a.w. terhadap kecerdikan Suhail membuka pintu hatinya untuk memeluk Islam. RasuluLLAH s.a.w. berkata kepada anaknya, AbduLLAH: “Sesiapa yang berjumpa dengan Suhail bin Amru pasti tidak akan mengalihkan pandangan darinya. Demi ALLAH, Suhail mempunyai kecerdikan dan kemuliaan. Orang seperti Suhail tidak sepatutnya menjahili Islam.”

Sorotan ringkas kisah-kisah di atas menunjukkan RasuluLLAH bijaksana dalam berinteraksi dengan pada mad'u nya. Maka para daei, para naqib usrah, para pemimpin dan ahli gerakan Islam perlu bijak mengkaji fitrah para daei untuk melancarkan gerak kerja mengajak manusia kepada Islam.

WaLLAHU a'lam.

Thursday, January 6, 2011

Kerajaan berniaga dengan rakyat!

Sudah ramai penulis yang merintih mengenai kenaikan harga barang. Tidak kurang yang marah. Dalam posting ini, aku juga mahu ambil pot. Biar tercatat dalam sejarah hidup aku, yang aku juga tidak redha dengan kenaikan harga barangan. Negara kita tidak miskin. Pak-pak menteri hidup mewah. Tiada sebab untuk diperah keringat rakyat.




Harga petrol naik, harga gula naik, harga sayur naik, harga santan naik, harga minyak masak bakal naik... tunggu banyak lagi harga Barang Naik...

Kalau dulu apabila harga barang naik, pak-pak menteri akan bersuara, memujuk dan menasehati rakyat supaya menerima kenaikan harga barangan tersebut. Rakyat kena BERSYUKUR, harga barangan kita lebih murah dari negara bla-bla-bla... Rakyat kena BERDIKARI, tak boleh harap subsidi dari kerajaan semata-mata. Rakyat kena JAGA KESEHATAN, jangan makan banyak gula (sayur pun kena kurangkan makan juga?).

Itu dulu, sekarang harga minyak dinaikkan tengah malam. Pak pak menteri membisu. belum sempat orang nak mengamuk, harga santan naik, pak-pak menteri buat tak tahu. Harga minyak masak bakal naik... mungkin juga pak-pak menetri akan terus buat kerja sendiri, tak mahu ulas. RUpanya itu method baru. Naikkan saja harga, jangan peduli pada siapa, jangan ulas... rakyat akan terkejut sebentar saja. Rakyat akan mengamuk sekejap saja. Orang Melayu akan cepat cool. Orang Melayu kan boleh bersabar. Orang cina takpe, sudah kaya, tak effect sangat kenaikan harga.

Nampaknya kerajaan kita sudah terang-terang berniaga dengan rakyat. Barang keperluan bukan lagi dijaga oleh kerajaan sebagai kebajikan, tetapi sudah bertukar menjadi barang dagangan, dan memaksa rakyat menjadi pembeli. Mahu tidak mahu, rakyat terpaksa membeli untuk meneruskan kehidupan. Kerajaan tidak lagi menjaga kebajikan. Kerajaan kini semakin bijak memeras keringat rakyat demi keuntungan pihak kerajaan. Mahu diberitahu kepada dunia, kerajaan kita adalah kerajaan yang kaya, pandai berniaga, hebat mengurus. Walhal rakyat menderita.

Kita negara pengeluar minyak petrol, tapi rakyat terpaksa tanggung kos yg tinggi untuk beli minyak petrol. Kita negara pengeluar minyak masak, rakyat terpaksa mencatu minyak masak. Bekalan gula berlambak-lambak, kerana dasar tidak berteraskan kebajikan, harga gula menjadi naik.

Alasan basi yang masih dikitar semula adalah subsidi. Rakyat tidak perlu bergantung sangat kepada subsidi. Petronas untung banyak. felda untung banyak. Banyak lagi company-company kerajaan peroleh keuntungan. Maka laba untuk kerajaan juga bertambah banyak. Tetapi tidak setitik pun mahu dicurah kepada rakyat. Pemberian subsidi adalah kaedah membahagikan keuntungan negara kepada rakyat. Majoriti rakyat akan dapat.

Kalau sekadar naikkan elaun/bonus kakitangan kerajaan, yang bukan kerja dengan kerjaaan takkan dapat. rakyat Malaysia bukan hanya kakitangan kerajaan. Bonus PNB kepada pencarum, yg tiodak mencarum tak dapat. Subsidi adalah salah satu cara yang membantu rakyat secara tidak langsung. Subsidi kepada syarikat kroni lebih diutama, apa boleh buat.

Ingatlah hai kerajaan. Apabila kerajaan itu berniaga dengan rakyat, tunggulah kehancuran ekonomi negara!

Tahun baru 2011 dimulai dengan kenaikan harga barang. Dana untuk pilihnaraya mesti diperah dari rakyat. PRU13 sudah dekat. Kamu naikan harga, kami akan turunkan kamu! Selamat mengisi minyak 2011.

Monday, January 3, 2011

Memanglah bermotifkan politik...

Penolakan Khusrin bermotif politik

BAGAN DATOH 2 Jan. - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan, tindakan Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menolak pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor sebagai bermotifkan politik.

Selain itu beliau juga menganggap, kebimbangan kononnya akan wujud krisis perlembagaan berikutan pelantikan berkenaan hanyalah andaian semata-mata.

''Tiada krisis perlembagaan dalam isu pelantikan Mohammed Khusrin sebaliknya segala yang terjadi akibat 'krisis minda' di kalangan pemimpin pakatan pembangkang,'' katanya.

Mesti laa bermotif politik. Takkan bermotifkan ekonomi pula? Takkan bermotifkan saja-saja? Perlantikan Khusrin itu sendiri adalah bermotifkan politik. Untuk apa Kusrin dilantik jika bukan kerana motif politik? SUK adalah setiausaha kerajaan negeri, bukan penjual sayur. SUK adalah jawatan dalam pentadbiran sesebuah negeri, bukan jawatan pemandu teksi. Jadi memang lah bermotif politik. Ambil pengajaran dari isu rampasan kuasa di Perak, SUKnya terlibat.
Ũ