© The Mhakk Studio

Thursday, December 31, 2009

Mahkamah putuskan perkataan 'Allah' boleh digunakan Herald Catholic Weekly

Lau Bee Lan

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) di sini, sebentar tadi memutuskan bahawa perkataan "Allah" boleh digunakan dalam penerbitan Herald Catholic Weekly.

Hakim Datuk Lau Bee Lan membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan semakan kehakiman oleh Gereja Katolik. - Berita Harian Online



Wednesday, December 30, 2009

Selamat Menyambut Akhir 2009


Selamat Menyambut Hari Terakhir bagi tahun 2009

31 Disember 2009




p/s: semua taksub nak sambut awal 2010... mai tukaq angin sikit... huhu

Monday, December 28, 2009

Cadangan logo baru BN...



Logo baru BN...

Apa kata logo BN menjadi begini...


Lawan BN berlogo baru nanti adalah ini...


Kita lupakan logo dacing, logo bulan, logo roket dan sebagainya. BN vs PR pada PRU13.

Cerita rekaan 11 dan 12 ...

Macam biasa, bila dah malas nak tulis benda lain ...

Cerita 11

"Dahsyat..." Pak Ali Zidan menggeleng kepala selepas membaca tajuk akhbar.
"Drebar dia terlelap, mati 10 orang..." Pak Usu menambah.
"Tu dia... bahaya bawak bas malam-malam" ujar Pak Ali Zidan.
"Bukan sebab bawak malam-malam, orang lain bawak malam-malam tak apa pun" Haji Ismail yang turut berada di gerai Nasi Lemak Wan Soh mencelah.

"Lain kali tak payah benarkan bas dua tingkat beroperasi di lebuhraya" Pak Usu bersuara lagi.
"betui tu... kat negara lain, bas macam tu berjalan di tengah bandar saja" Haji Ismail menyokong Pak Usu.
"mana tak mati ramai, semua yg mati tu sama level dengan tayar bas saja..." tambah Haji Ismail lagi.

Berita kemalangan bas Sani Express tempohari turut menjadi buah mulut orang kampung.

"Kalau macam tu, aku tak mau naik bas dua tingkat lah. Baik naik bas biasa saja, selamat lah sikit..." Pak Ali Zidan membuat kesimpulan mudah.

"Pak Ali, ajal maut di tangan ALLAH. Naik bas mana pun sama. Yang kita bincang ni bukan nak elak dari mati, tapi kena sama-sama beringat" Pak Usu menegur Pak Ali.

"Betul tu Pak Ali. Kemalangan maut dalam KB Mall tempohari, siapa sangka akan berlaku? Tak de kena mengena dengan bas dua tingkat pun..." Haji Ismail menambah.

Pak Ali Zidan mengangguk sambil meneruskan pembacaan.



Cerita 12


"Adik, PTPTN adik dah masuk ka?" tanya seorang abang kepada adiknya.

"Belum lagi... katanya bulan depan" si adik menjawab bersahaja.

"Oh... kalau duit masuk nanti, berbelanja elok-elok. Seboleh-boleh, buka akaun lain untuk simpanan" nasihat si abang.

"simpan dalam akaun yang adik jarang ambik. Bila dah habis belajar nanti, sekurang-kurang RM10 ribu dalam simpanan. Taklah kalut sangat..." tambah si abang lagi.

"Emm... betul tu. Abang, simpanan abang dah banyak mana?" si adik ingin tahu.

"Huhu... sebenarnya, abang terlewat. tinggal lagi dua-tiga semester nak habis baru abang mula simpan...tak banyaklah. Sebab tu abang nasihatkan, mulakan menabung bermula sekarang..." nasihat si abang.

"Abang tak menjawab soalan..." si adik tidak berpuas hati dengan jawapan abangnya.

"Adik... kalaulah abang mula menabung lebih awal, dah tentu sekarang ni abang banyak duit... hehe..." si abang tidak terus menjawab.

"Abang, jika diikutkan 'KALAU', gajah pun boleh terbang..." ujar si adik sambil tersengih.

Si abang terdiam. Sebentar kemudian dia tersenyum setelah mendengar kata-kata adiknya. Walaupun agak lucu, tapi maksudnya sangat mendalam.


p/s: Ada pengajaran ke tak cerita-cerita separuh merapu di atas, anda sendiri menilai... huhuhu...

Monday, December 21, 2009

Ada lagi cubaan memburukkan syuhada Memali...

Apa tujuan berita ini diriwayatkan?


KUALA LUMPUR 21 Dis. — Bekas Ketua Polis Baling, Tunku Muzafar Tunku Ibrahim, hari ini bertemu seorang anggota Pas yang menyelamatkannya daripada diserang dalam peristiwa Memali pada tahun 1985.

Ketika mengimbas kembali kejadian itu, Tunku Muzafar berkata ketika beliau sedang menuju ke Kampung Memali menaiki sebuah kereta peronda, kenderaannya dikepung 200 penyokong Pas tetapi tiba-tiba beliau terdengar satu suara memekik:

“Ini Pak Tunku, OCPD Baling, jangan apa-apakan dia, saya biasa berbincang dengan dia, saya tahu dia boleh dipercayai.”

Tunku Muzafar, 67, hari ini buat pertama kalinya selepas 24 tahun berlakunya peristiwa itu, bertemu semula dengan orang yang menyelamatkannya, Muhamad Yusof Husin (sekarang senator) di Lobi Parlimen di sini. - Bernama

Tak lain tak bukan untuk menggambarkan bahawa penduduk Memali ganas, memberontak dan layak dibunuh...bukan mati syahid..., betul kah begitu?

Friday, December 18, 2009

Hijratur-Rasul mengubah iklim dunia!

Oleh: IbnuQuddus


1 Muharram 1431.

Tarikh ini mungkin ramai yang ingat, sama seperti tarikh 1 Ramadhan dan 1 Syawal setiap tahun. Tarikh-tarikh Hijri yang lain sukar untuk semua orang ingat. Sepatutnya umat Islam tidak mudah melupai tarikh Hijri. Tapi dek kerana sistem negara kita tidak bersungguh-sungguh mengadaptasikan tarikh Hijri, akhirnya hanya beberapa tarikh penting sahaja diingati. Jika negara kita melaksanakan sistem tarikh mengikut perkiraan Hijri, banyak kelebihan yang kita akan peroleh.

Berbalik kepada sambutan awal Muharram. Selalu kita sebut sambutan maal Hijrah. Ada apa dengan maal Hijrah? Setiap tahun cara sambutannya sama. Perarakan sana-sini. Ada tokoh maal Hijrah pulak. Tiada pembaharuan, atau lebih jelas lagi, tiada apa-apa ruh Hijrah yang dapat masyarakat terutama umat Islam dapat ambil berdasarkan cara sambutan yang kita lihat hari ini.

Berarak... gimik sahajakah?
Jika gimik, tentu hanya membazir wang dan masa! [Gambar Hiasan]

Ada pula pihak yang tidak suka sambutan maal Hijrah. Bid'ah katanya. Nabi tak sambut. Isu bid'ah tak bid'ah adalah soal yang tak perlu difokus. Tidak penting, berbanding menjaga kesatuan ummah. Perkara yang kita perlu fokus adalah bagaimana memanipulasi konsep Hijrah ini untuk menyedarkan umat yang masih lena nyenyak sekalipun musuh sudah mengebom sana sini dengan bom-bom fizikal dan minda, secara bom berangkai dan juga bom-jangka. Serangan pemikiran bertubi-tubi mengasak dan menerjah ruang kepala otak seterusnya mengikis dan melapah iman-iman umat Islam.

Sambutan maal Hijrah sudah tidak relevan jika perkara yang sama diteruskan setiap tahun. Sia-sia, menghabiskan wang sahaja. Ceramah sana sini, apa pun tiada, kerana ruh Hijrah tidak ditekan. Setiap ceramah hanya berkisar tentang perlunya berhijrah dari jahat ke baik, baik kepada lebih baik. Walhal, untuk memberi kesedaran perlu kepada pemahaman yang lebih mengenai peristiwa hijrah itu sendiri. Umat Islam, terutama generasi muda tidak diberi penghayatan Hijrah sebenar.

Penghayatan hijrah perlu diubah daripada sambutan maal hijrah kepada penghayatan Hijratur-rasul (Hijrah Rasul). 'Maal hijrah' dihurai macam-macam sehingga ada yang lari dari konteks Hijrah Rasul, dn kadang-dang huraiannya tiada kena mengena langsung dengan ruh senebar hijrah RasuluLLAH. Generasi muda perlu difahamkan dengan sirah Hijratur-rasul yang tulen. Kegagalan memahami peristiwa Hijratur-Rasul adalah punca sambutan tahun baru Hijri menjadi hambar dan sia-sia.

Dalam persitiwa Hijratur-Rasul, kita perlu memahami bagaimana RasuluLLAH membina karekter-karekter sahabat baginda sehingga menjadi suatu kominiti yang disegani kawan dan digeruni lawan. Lihat bagaimana watak seorang anak muda diasuh menjadi berani mempertahankan nyawa RasuluLLAH. Lihat jua bagaimana pembinaan watak seorang lelaki yang sanggup menemani RasuluLLAH dalam keadaan bahaya dan cemas. Bagaimana pula RasuluLLAH membina karekter seorang wanita yang gigih dan sanggup menghabiskan harta benda untuk perjuangan agama ALLAH. Dan pelbagai lagi contoh karekter para sahabat yang luar biasa kecekalan imannya, serta kesungguhan mereka mempertahankan agama ALLAH dan Rasul-Nya.

Komuniti Muhajirin yang luar biasa iltizam jihad mereka berjaya dibentuk oleh RasulaLLAH, disambut pula oleh golongan Ansar, yang sangat luar biasa pengorbanan mereka membantu dan bersama-sama saudara mereka dari golongan Muhajirin. Gandingan Muhajirin dan Ansar adalah gandingan yang sangat menakjubkan hasil daripada peristiwa Hijratur-Rasul, yang sepatutnya kita berusaha mengadaptasinya dalam kehidupan kita. Penghayatan Hijratur-Rasul perlu ke arah membentuk watak-watak Muhajirin dan Ansar. Bukan sekadar ceramah dan khutbah mengisi program-program tahunan, atau semata-mata mengejar KPI sahaja. Perlu ada satu bentuk modul peringkat nasional yang bersungguh-sungguh menghasilkan karekter Muhajirin dan Ansar pada zaman ini.

Hijratur-Rasul juga adalah adalah konsep yang sangat mengagumkan ke arah pembentukan masyarakat yang bersatu. Peristiwa Hijrah telah menunjukkan bagaimana tembok pemisah perkauman dan kenegerian dimusnahkan. Suku Aus dan Khazraj yang sentiasa bertelagah dan rasis berjaya disatukan menjadi satu entiti Ansar, yang membantu pula kaum Muhajirin yang datang dari Mekah dengan rela hati. Dalam masyarakat majmuk di negara kita hari ini, pihak pemerintah perlu membentuk modul ke arah kesatuan rakyat berbilang kaum, menggunakan kaedah sebagaimana RasuluLLAH menyatukan Muhajirin dan Ansar, serta strategi RasuluLLAH meraikan pula golongan Yahudi di Madinah. Kerajaan Islam Madinah di bawah pimpinan RasuluLLAH menjadi semakin stabil dan kuat.

Ahli-ahli akademik, tokoh-tokoh pemikir seharusnya memulakan usaha brainstorm seterusnya berbincang untuk membawa masyarakat berbilang kaum dalam negara bersatu, bukannya memainkan isu-isu perkauman dan agama yang boleh memudaratkan perpaduan masyarakat dalam negara. Bukannya membiarkan pemerintah melakukan pembaziran menjalankan aktiviti maal hijrah sedia ada tanpa output yang memberansangkan.

Hijratur-Rasul adalah salah satu titik penting perubahan iklim dunia, daripada kegelapan Jahiyyah, kepada iklim nur hidayah. Justeru Hijratur-Rasul seboleh-bolehnya perlu umat Islam fahami, disamping masyarakat bukan Islam juga mengetahui peristiwa sebenar Hijratur-Rasul. Hijratur-Rasul bukan sahaja mengubah dunia umat Islam, bahkan turut memberi kesejahteraan kepada masyarakat bukan Islam. Islam adalah untuk semua manusia, tak kira apa jua bangsa, atau apa agamanya, atau dari mana dia, atau apa statusnya. Nabi Muhammad S.A.W adalah nabi akhir zaman yang diutus untuk umat manusia, bukan hanya kepada umat Islam, bahkan termasuk jua orang bukan Islam, haiwan-haiwan, tumbuh-tumbuhan dan seluruh hidupan dan alam cakerawala. Oleh itu, pemahaman tentang Hijratur-Rasul juga perlu diolah supaya masyarakat bukan Islam jua memahami intipati sebenarnya.

Banyak lagi huraian mengenai hijratur-Rasul yang perlu dicungkil semula setelah sekian lama dipendam oleh cara sambutan yang tidak bersifat membina. para ilmuan, alim-ulama, profesional, pemimpin dan semua lapisan masyarakat perlu bergerak dan digerakkan. Sudahlah. usah lagi sambutan Hijrah disambut hanya dengan pukulan kompang, berzanji, bernasyid, berazam tahun baru dan berarak semata-mata bagaikan meraikan kanak-kanak berkhatan. Tiada langsung kaedah pendidikan membina masyarakat, sedangkan Hijratur-Rasul itu adalah peristiwa yang besar.

Apakah penghayatan berkompang ini memberi
kefahaman tentang sirah Hijratur-Rasul? [Gambar Hiasan]

Hijratur-Rasul adalah titik perubahan iklim dunia, daripada kegelapan jahiliyyah, kepada cahaya keimanan dan kemajuan.

WaLLAHU a'lam...


p/s: maaf jika isi-isinya berteraboq...

Thursday, December 17, 2009

Doa Najib akhirnya dimakbul...

Malaysia menang 1-0 ke atas Vietnam, perlawanan Akhir bola sepak Sukan Sea Laos...

Doa Najib makbul...

Terer sangatkah Malaysia?
Kalau ikut keterreran, lebih kurang saja.

Sebenarnya, jurulatih Vietnam angkuh sangat. ALLAH benci kepada sesiapa yang angkuh dan bongkak. Itu sebab Veitnam kalah. Kalah yang memalukan pulak tu...gol sendiri. Doa Najib belum tentu makbul... Oleh itu, pengajarannya, jangan angkuh dalam apa jua perkara. Akibat orang yang angkuh adalah amat memalukan sekali. Catatan-catatan sejarah juga telah membuktikannya..

Kemarau emas 20 tahun berakhir. dulu 1989 sekali emas. sekarang 2009. adakah lepas 20 pulak baru akan dapat emas lagi? jauh sangat Misi 2029 tu...

Hehe...

Monday, December 14, 2009

Sembang: Ziarah orang tua-tua

Hampir setiap hujung minggu, jika balik saja ke kampung, aktiviti ku adalah menziarahi orang tua-tua, orang sakit, kenduri kendara, dan sekali-sekala beramah mesra dengan adik beradik.

Kelmarin, aktiviti biasa - menziarahi tok nek (moyang) sebelah ayah.

Ziarah, bukan saja-saja membuang masa sepert yang sesetengah orang anggap. Apatah lagi orang-orang tua yang ada hubungan kekeluargaan. Apatah lagi moyang kita. Tanpa mewujudkan moyangku ini, tiadalah nenekku, tiadalah ayahku, dan tidak akan wujud diri aku. Moyangku yang berusia anggaran lebih 100 tahun ini sudah tidak mampu berdiri dan berjalan seperti setahun dua lalu. Akan tetapi dia masih boleh diajak berbual, bergurau senda. Malah kadang-kadang boleh juga dia menceritakan kisah-kisah masa muda. 'Kelolong' pun boleh tahan...

Tok Nek sedang mengatakan sesuatu

Pada hari yang sama, kami sempat juga menziarahi Tok Cik Umar, adik nenek sebelah ibu. Nenekku ini umurnya kurang lebih 90 tahun. Doktor homopati pun kagum dengan kecergasan nenek yang aku panggil Tok Teh (Namanya Puteh). Pada usia begitu dia masih cergas, tiada sindrom-sindrom penyakit. Manakala adiknya -Tok Cik Umar juga sihat tubuh badan, cuma mengalami Azhemier, atau penyakit lupa yang serius.

Lupa semuanya. Hatta kakak dan anaknya sendiri pun tidak mampu diingati.

"Umaq... hang ingat dak kat mak?" tanya Tok Teh kepada adiknya.
"cuba tanya depa..." Tok Cik Umaq 'bijak' sekali mengelak daripada menjawab.

"Pak Cik, abang Pak Cik nama apa?" ibuku bertanya.
"Wahab... Dolah... Sulaiman.."
"kakak Pak Cik, ingat?"
"ada ka? nama apa?"
"Puteh"
"Puteh...? Tak dak nama Puteh..."

Nenek tersenyum melihat adiknya. Dia hanya ingat sikit-sikit nama kampung asalnya, nama abang-abangnya. Bila berbual saja, dia akan bertanya siapa kita, dari mana. Akan diulangnya perkara yang sama. Jika tiada apa yang hendak dibualkan, terbitlah beberapa perkataan zikir... "Ya Hayyum... Ya Qayyum... Ya Badi'ussama-wa-ti wal-ArDh, Ya zalJalali wal-ikram..."
"Ya Hannan... Ya Mannan... "

AstaghfiruLLAHah a'zheem... itulah zikir yang bermain dimulutnya sebelum mengalami penyakit ini. ALLAH kekalkan zikir itu padanya ketika semua ingatannya hilang. Ketika itu aku termenung seketika. Apakah zikir kita yang selalu kita ucapkan? Atau lidah kita dibasahi dengan lagu-lagu yang melalaikan? Paling teruk, alangkah malangnya jika lidah kita sering berkata-kata nista dan dosa. Jika kita ditakdir mengalami nasib yang sama- hilang ingatan, betapa malangnya kita lidah kita sering terus berkata nista, Na'udzubiLLAH...

Bab solat pula, memang dia sudah tidak dapat membezakan waktu solat. Dia akan bersolat bila-bila masa sahaja. Jika sudah solat, kemudian dia terlupa, dia akan solat lagi. Jika lupa lagi, dia akan berdiri untuk solat lagi. Zohor pun pernah dua-tiga kali satu hari.

Seorang kakak memerhati adiknya dengan penuh kasih sayang...

Walaupun demikian keadaanya, Tok Cik Umar masih mampu melayan tetamunya dengan ramah mesra, walaupun tetamu-tetamu itu 'tidak dikenalinya'...

Tok Nek, tok teh, Tok Cik Umar... mereka pernah mengalami zaman muda mereka. Mereka tidak pernah terfikir mereka akan berada dalam keadaan sekarang. Dalam keadaan ramai sahabat handai mereka semasa muda dahulu, kini telah tiada. Mereka hanya tumpang gembira bersama anak cucu. Mereka sudah berada di zaman yang bukan lagi zaman mereka.

Ziarah orang-orang tua begini, bukanlah sesuatu yang sia-sia. Kita boleh mengambil pengajaran yang banyak darinya sebagai panduan hidup kita. Kita tidak kekal muda dan gagah perkasa. Jika tidak mati awal, kita akan dikunjungi hari tua kita. Saat itu kita hanya mampu mengimbau kenangan masa muda yang tidak dapat diperoleh kembali, sampai bila-bila.

Baik amalan masa muda kita, itulah amalan kita. Masa tua adalah bonus, sedangkan kualiti amalan adalah semasa muda. Jika sia-sia amalan semasa muda, rugilah, kerana amalan masa tua tidak sama kualitinya.

Ingatlah kita akan nasihat ini:
"muda sebelum tua"

WaLLAHU a'lam...

Sunday, December 13, 2009

Gambar aktiviti: Sekitar rumah kenduri Ustaz Fawwaz

Sabtu - 12/12/2009
Kenduri rumah adik ibuku...
Tanjung Putus, Sungai Dua, Penang.

2 Pasangan pengantin muncul

Pak Lang

Bapa pengantin-pengantin lelaki

Pak Anwar pun singgah makan sebelum ke konvensyen PR kelak..

"Haaa... kenduri untuk 2 orang sekali gus adalah baik untuk ekonomi... " - Bekas Menteri Keewangan memberikan pendapat.

Yang ni pulak, tak habis-habis dengan kamera buruknya...

Mau Gambar lebih? $ini laa...

p/s: kenapa letak tajuk 'Ustaz Fawwaz'? hmm... nak kata rumah Mak Andak Kamariah, tak ramai yang tau. Kalau sebut Ustaz Fawwaz, ramai kot yang kenai... sebab dia selalu juga mengajar di masjid-masjid sekitar Pulau Pinang...

Wednesday, December 9, 2009

Disebabkan Najib bukan khalifah Islam, maka...


Akibat formula pecah dan perintah yang dilaksanakan oleh pihak kuffar freemason dan musuh-musuh Islam terhadap negara-negara Umat Islam, kita dapat lihat salah satu hasilnya:





Masalah dalaman? Benarkah konflik selatan Thailand hanya masalah dalaman dan kita Malaysia tidak boleh campur tangan? Konflik di Selatan Thailand itu adalah isu umat Islam. Sama sahaja dengan isu Palestin. Kuffar Barat dan golongan sekular sering menggambarkan isu Palestin adalah isu politik dan kecelaruan politik. Mereka juga menggambarkan isu Iraq, Afghanistan, Iran, Sudan, Selatan Thailand dan sebagainya adalah isu politik.

Walhal sebenarnya semua itu adalah isu umat Islam. Umat Islam dikaburi daripada bangkit mempertahankan nyawa dan maruah saudara mara mereka di negara-negara terbabit hanya dengan kaedah sempadan-sempadan negara. Umat Islam negara itu tidak boleh campur tangan terhadap apa jua yang berlaku kepada saudara mara mereka di negara ini, kerana 'sempadan' negara.

Apa yang berlaku di Selatan Thailand, adalah kesinambungan terhadap usaha menghapuskan umat Islam di Selatan Thailand, bukan isu politik semata-mata. Malaysia tidak harus memandangnya sebagai masalah dalaman.







Jika benar dakwaan penulis blog Sejarah Nagara Kedah di atas, maka konflik Selatan Thailand adalah kesinambungan proses menghapuskan saki-baki umat Islam di Thailand amnya.

Tentera-tentera thai telah ditempatkan diseluruh negeri kedah untuk memastikan tiada siapa yang berani membuat penentangan terhadap wakil Raja Thai, Sultan Abdul Hamid dan Mak Enche Manjalara. Pada masa ini waris Raja-raja Siam Islam terpaksa mendiamkan diri bimbang ditangkap dan dibunuh oleh tentera thai, hinggalah ke hari ini mereka bangun menyuarakan wasiat yang dituntut oleh agama islam. Keturunan tentera thai ini masih ada di Kedah dan dikenali sebagai orang siam (beragama Buddha) kerana orang siam Islam di Kedah sudah di Melayukan oleh penjajah Inggeris. Lagi pun tentera-tentera ini datang dari negeri Siam yang tidak ditukar namanya setelah dijajah oleh raja Thai dengan sebab itu mereka masih lagi dipanggil orang-orang siam. Malahan di Kedah dan Malaysia amnya, rakyat negara ini masih memanggil Thailand sebagai Siam. Situasi yang sama berlaku di Patani dimana orang-orang Melayu Patani begitu marah dengan tentera siam (pada hal mereka ini thai) kerana mereka pun sudah pun di melayukan sepertimana kita yang berada di Malaysia.

Jika laporan di atas benar , bahawa umat Islam Selatan Thai dalam bahaya, apakah Malaysia masih mahu menganggap krisis di sana adalah isu dalaman Thailand semata-mata tanpa suatu plan tindakan yang lebih baik untuk menyelamatkan saudara seakidah kita itu? Kita hanya mampu melihat sahajakah saudara mara kita di sana diancam dan dibunuh secara senyap dan terang-terang? Apa yang PM 1Malaysia boleh lakukan sekarang? Apa yang kita boleh lakukan? Bagaimana kita berdegar-degar mahu membela umat Islam Palestin, sedangkan saudara mara kita yang ditindas di negara jiran tidak mampu kita buat apa-apa?

Malaysia yang mengaku 'negara Islam' tidak akan mampu berbuat apa-apa sekalipun konflik umat Islam itu begitu hampir dengannya. Tidak mampunya Malaysia membantu umat Islam Selatan Thailand, adalah sama kesnya dengan Saudi Arabia, Mesir, Jordan untuk membantu Palestin dan Iraq yang begitu hampir dengan mereka. Semuanya tidak akan mampu, melainkan hanya mampu bersidang dan sembang kosong. Jika konflik yang sama terjadi pada umat Islam di Malaysia (na'uzubiLLAH), ketahuilah, tiada mana-mana negara umat Islam lain akan datang membantu kita.

Inilah bahana yang menimpa umat islam hari ini, kerana runtuhnya Sistem Khilafah Islamiyyah.
Maka menjadi tanggungjawab kita mengembalikan semula kekuasaan Khilafah Islamiyah yang menjadi penaung umat Islam seluruh dunia. Hari ini, gerakan-gerakan Islam sudah mula bangkit di seluruh dunia untuk bersama-sama mengembalikan Sistem Khilafah Islamiyyah. Maka wajiblah ke atas kita bersama-sama dengan gerakan-gerakan Islam ini sekalipun menghadapi kesukaran akibat halangan-halangan pemimpin umat Islam sendiri yang menjadi boneka kuffar. Mereka tidak akan biarkan gerakan-gerakan Islam ini berjaya mengembalikan Khilafah. Mereka akan menyekat dan menghapuskannya apa cara sekalipun. Mereka amat bimbang Sistem Khilafah kembali bertapak di muka bumi.

Ya Mu'iz, a'izza ummatana...

WaLLAHU a'lam.

Monday, December 7, 2009

Buka mata sket : Projek pembodohan orang Melayu - TT

United Malays National Organisation berkhayal bahawa gerombolan mereka sahaja yang mewakili orang Melayu. Dakwaan ini sebenarnya satu dongeng yang sengaja disebarkan untuk membodohkan fikrah orang Melayu.

Projek pembodohan Melayu ini sebahagian daripada strategi politik United Malays National Organisation. Selama lebih 50 tahun, proses pembodohan ini telah dilakukan. United Malays National Organisation amat amat sedar tanpa projek pembodohan ini, mereka akan hilang kuasa untuk memerintah.

Pada zaman feudal dahulu, orang-orang Melayu dibodohkan dengan pelbagai dongeng tentang daulat raja, tentang hikmat raja, tentang kehebatan raja, tentang ilmu raja atau tentang raja yang mewakili tuhan di bumi ini.

Dakwaan ini semuanya dongeng. Semua ini sebahagian daripada projek membodohkan Melayu.

United Malays National Organisation tidak mahu orang Melayu memiliki fikrah dan berkeupayaan untuk berfikir secara bebas. Susuk yang memiliki fikrah dan berkeupayaan berfikir secara bebas pasti akan menjauhkan diri daripada gerombolan ini.

Manusia yang berfikir akan berupaya untuk melihat tipu belit yang sedang dijalankan oleh gerombolan ini.

Projek pembodohan ini ada yang dijalankan dengan licik sehingga tidak dapat dilihat; ada pula yang amat jelas dan dapat dilihat dengan mudah. Projek pembodohan yang licik dan yang terang berjalan serentak untuk membonsaikan akal fikrah manusia Melayu.

Cara pertama:

Menakut-nakutkan Melayu tentang bahaya orang asing. Orang asing yang dimaksudkan oleh gerombolan ini tidak lain dan tidak bukan - orang Cina. Kaum ini dijadikan “momok” untuk terus menakut-nakutkan orang Melayu.

Akan ditimbulkan pelbagai cerita untuk membuktikan bahawa ekonomi negara ini dimiliki oleh orang Cina. Racun membenci Cina telah memandulkan fikrah Melayu untuk melihat dengan jelas bahawa wujud persekongkolan intim antara kroni gerombolan United Malays National Organisation dengan para cukong Cina.

Para cukong yang mengaut harta kekayaan sebenarnya bekerjasama dengan gerombolan United Malays National Organisation - kerjasama mereka ini seperti hubungan abang dengan adik.

Cuba kita kembali kepada kes bank Bumiputera Malaysia Finance (BMF) yang lingkup pada tahun 1980-an dahulu. Nama seperti Hashim Shamsuddin dan Lorraine Osman akan muncul; kemudian diikuti nama George Tan. Siapakah Lorraine Osman? Dia ini tidak lain dan tidak bukan bendahari gerombolan sendiri!

Skandal bilion ringgit ini hanyalah satu contoh daripada berjuta-juta contoh lain – belum lagi diambil kira kes PKFZ, Bakun, Perwaja, Formula 1, Piala Monsoon, KLCC – wujud kerjasama antara gerombolan dengan “orang asing” ini untuk menjarah hasil negara.

Cara kedua:

Menyebar berita dongeng bahawa sesiapa yang menentang United Malays National Organisation bererti menentang raja dan monarki. Dakwaan ini bukan sahaja dongeng tetapi cerita lawak.

Orang Melayu sengaja dibodohkan dan tidak diarifkan untuk memahami bahawa melawan, menentang atau mengkrtitik sistem monarki ini bukan sesuatu yang pelik atau menghairankan.

Dalam sejarah negara Arab, banyak raja telah dicampakkan dalam tong sampah sejarah. Raja Feisal dari Iraq, Raja Farouk (Mesir), Raja Idris (Libya), Raja Bagi Segala Raja Ahmad Reza Pahlevi (Iran) – semuanya dihumbankan.

Justeru, menentang monarki bukan sesuatu yang asing dalam sejarah tamadun manusia. Malah menentang monarki adalah tindakan progresif dan maju.

Tetapi orang Melayu sengaja dibodohkan agar terus terperangkap untuk tunduk melutut tanpa berfikir. Orang Melayu tidak diberi kefahaman yang jelas bahawa “menjunjung ke bawah duli” itu ertinya “menjunjung tapak kaki”. Orang Melayu tidak diberitahu bahawa “pacal” itu ertinya “anak anjing”.

“Patik pacal yang hina menyembah duli tuanku” bermakna “saya ini anak anjing yang hina menjunjung tapak kaki kamu”. Bukankah kenyataan ini kerja bodoh dan memperbodohkan diri sendiri?

Kenapa orang Melayu boleh dibodohkan sebegini? Kenapa orang Mealyu mahu menjadi bodoh dan terus dibodohkan?

Cara ketiga:

Sesiapa yang menentang United Malays National Organistion dikatakan menentang Islam. Dakwaan ini juga projek membodohkan orang Melayu. Bagaimana menentang gerombolan ini disangkutpautkan dengan agama tidak pula dilakar dengan jelas.

Islam ialah agama kepercayaan. Manakala United Malays National Organistion adalah satu gerombolan politik. Islam wujud 1,500 tahun dahulu. Gerombolan yang beroperasi hari ini hanya wujud semenjak tahun 1988. Manusia Melayu menganut Islam 500 tahun dahulu dan tidak ada sangkut paut dengan United Malays National Organisation.

Manusia Melayu menganut Islam bukan kerana United Malays National Organisation. Mereka menganut Islam kerana satu kepercayaan agama.

Tetapi orang Melayu di Malaysia ini terus ditakut-takutkan seolah-olah gerombolan ini wakil tuhan di atas bumi ini. Dakwaan ini karut. Tidak ada sesiapa yang mewakili tuhan di atas bumi ini. Menentang United Malays National Organisation bukan menentang agama, bukan menentang Islam dan bukan menentang tuhan.

Yang Maha Esa tidak pernah melantik United Malays National Organisation untuk menjadi wakilnya. Malah Yang Maha Esa tidak juga melantik pope, sami, dalai, ayatollah, paderi, rabbai untuk menjadi wakilnya.

Apa yang terjadi, para agamawan ini orang-orang yang beramal dan beribadat. Mereka mengikut selurus dan setepat mungkin ajaran-ajaran daripada kitab-kitab suci. Semua mereka hanyalah manusia yang sama seperti makcik dan pakcik di Felda Sungai Rokan – bezanya mereka boleh berfikir dan berilmu.

Akhirnya:

Projek pembodohan Melayu ini telah dibudayakan. Ertinya, ia menjadi sebahagian daripada proses pembudayaan fikiran Melayu. Lembaga-lembaga daulah yang wujud diarahkan untuk terus menjalankan projek pembodohan ini.

Kaedah pembelajaran dan media menjadi dua lembaga yang digunakan untuk projek membodohkan Melayu. Media Melayu – jika dibandingkan dengan media yang bukan Melayu – amat ketara perbezaan kandungannya.

Tahap laporan berita, tahap tulisan rencana, tahap soal jawab agama dalam media Melayu – semuanya memiliki nilai bodoh yang amat tinggi.

Begitu juga kaedah pembelajaran dan keilmuan. Anak-anak muda Melayu terus diperbodohkan dalam sistem pembelajaran yang sedia wujud. Justeru, ibu bapa dalam masyarakat Cina tidak mahu anak anak mereka masuk ke sekolah aliran Melayu.

Mereka tidak mahu anak-anak mereka jadi bodoh. Dalam masa yang sama, makin ramai ibu bapa Melayu telah mula menghantar anak-anak mereka ke sekolah aliran Cina.

Di sekolah aliran bukan Melayu, masih ada peluang untuk anak-anak sekolah ini diajar berfikir, bukan diajar untuk menjadi bodoh.

Kemelut politik hari ini adalah hasil daripada projek pembodohan orang Melayu. Masih ramai lagi orang Melayu yang bodoh sehingga mereka gagal untuk membezakan apa yang betul dan apa yang salah; apa yang hak dan apa yang batil.

Projek bodoh ini telah juga memesongkan nilai budaya orang Melayu. Orang Melayu yang telah dibodohkan gagal melihat bahaya rasuah, malah mereka dengan bangga akan mengangkat pemimpin pengamal rasuah.

Orang Melayu yang telah berjaya dibodohkan gagal melihat bagaimana sistem kehakiman dan keadilan dalam negara ini boleh dijual beli. Mereka ini terus ingin menjadi bodoh.

Orang Melayu yang ingin terus menjadi bodoh gagal melihat pembunuh, penculik, pengambil rasuah – ini semua bukan pekerjaan salah.

Budaya songsang lagi bodoh ini melihat kejahatan itu sebagai baik dan suci kerana ia dilakukan oleh manusia Melayu beragama Islam yang memiliki kad gerombolan United Malays National Organisation..



Friday, December 4, 2009

Sembang: Cerita rekaan seterusnya...

Fasa takda kerja... duk karang cerita saja... sapa yang tak faham, tak apalah. belum tiba masanya untuk faham. Lagipun aku bukanlah seorang sasterawan atau novelis...

Cerita 8

"Ustaz, saya ni cuti semester 3 bulan. Saya cadang nak talaqqi sikit-sikit kat pondok sepanjang cuti, apa pendapat ustaz?" Amran bertanya kepada seorang lelaki separuh umur yang sedang menghirup air teh.

Bukan kali pertama Amran dan Idrus menziarahi Ustaz Tahir. Ketika ustaz itu jatuh sakit dua tiga bulan lepas, mereka berdua sering menziarahinya. Mereka agak rapat dengan ustaz tersebut yang sering bergaul dengan anak-anak muda. Mereka tertarik dengan gaya beliau.

"Hmm.. baguslah kalau Amran dan Idrus ada niat begitu" Ustaz Tahir menjawab selepas satu hirupan teh yang mula suam itu.

"Kenapa kamu berdua mahu ke pondok?" tanya Ustaz Tahir.

"Sebenarnya, kami nak cuba contohi ustaz. Bukankah ustaz lulusan pondok?" Haziq mencelah. Nyata mereka kagum dengan ustaz tersebut sekalipun tahu, ustaz itu hanya lulusan pondok sahaja, tidak pernah menjejak kaki ke universiti seperti ustaz-ustaz lain.

Ustaz Tahir tersenyum.

"Amran... Idrus... niat untuk belajar di pondok itu bagus. bahkan belajar di mana-mana pun sama sahaja. Bergantung kepada iltizam kita dalam menuntut ilmu," terang Ustaz Tahir.

"Maksud ustaz?"

"Kalau main-main, belajarlah kat mana pun, sama saja... tak dapat apa-apa. Lulus peperiksaan boleh, tapi ruh ilmu tak dapat..."

Amran dan Idrus mengangguk sambil mendengar.

"Tapi ustaz, orang kata belajar kat pondok, suasananya lain sikit...di universiti lain sikit, macamana tu?" Amran ingin tahu lebih. Dia tahu bagaimana selok-belok pengajian di kampus.

"Oh... bezanya? Bezanya, kami di pondok lebih dalam pergaulan dengan orang tua-tua, tok-tok guru... mungkin itulah agaknya," ujar Ustaz Tahir sambil ketawa kecil. Amran dan Idrus termenung lama memikirkan kata-kata ustaz Tahir. Mereka dapat rasa ada maksud tersirat disebalik ketawa ustaz itu. Mereka turut tersenyum.



Cerita 9

"Entah apa-apa lah kerajaan ni... asyik keluar kenyataan suruh rakyat kurangkan pengambilan gula... suruh rakyat belajar hidup tanpa subsidi gula... ni tandanya nak naik harga gula lah ni," Pak Long Omar membebel sambil membaca akhbar harian yang ada di meja bulat warung Pak Samad.

Bebelan itu didengar oleh seorang lelaki bersongkok dan berbaju kot, bertali leher yang kebetulan turut singgah di warung itu.

"bang... maaflah saya cakap, rakyat Malaysia sekarang ni, ramai yang sama usia dengan abang, banyak yang mati kena kencing manis tau," lelaki bersongkok itu menempelak Pak Long Omar sambil menjamu selera sarapan pagi nasi lemak.

Pak Long Omar menghentikan bacaan. Dia memandang ke arah suara yang kedengaran memerlinya. Pak Long Omar tersenyum.

"Kata-kata encik tu betul... kesihatan itu penting. Tapi kalau sampai nak cut subsidi gula, memang kerajaan nak naikkan harga gula lah tu" Pak Long Omar kembali menyambung bacaan akhbar.

"Saya tau abang ni penyokong pembangkang. Sebab tu apa saja kebaikan yang kerajaan nak buat, semua dipandang serong..." lelaki itu menghabiskan nasi lemak yang sedang dimakannya.

"Heh heh... kerajaan memang macam tu... Kalau dah nak sembelih rakyat, dicanangnya supaya rakyat jangan takut untuk disembelih. Macam-macam kempen supaya rakyat percaya yang rakyat lebih sihat jika rela disembelih... "

"You jangan lebih-lebih brader!", Lelaki itu bangun dan segera beredar selepas membayar harga nasi lemak. Pak Omar tersengih melihat gelagat lelaki tersebut.


Cerita 10

"Muniandy, you kenal ka sama MB Kelantan?" Abu Seman bertanya kepada rakan lamanya. Sudah lama Muniandy tidak muncul selepas habis belajar di sekolah menengah dahulu. Muniandy datang ke Kota Bharu hari ini kerana mahu sama-sama berhimpun bagi menyokong kepimpinan MB negeri itu.

"Apa la you tanya itu soalan sama saya. Musti la kenal... ini 1Malaysia pun kenal" jawab Muniandy.

"Saja laa saya tanya. Apa pasal you datang jauh dari Pahang sana?"

"Ini orang tua, banyak baik. Saya mau sokong sama laa. Saya mau lawan sama orang yang suruh itu Tok guru letak jawatan..."

"You pernah rapat dengan dia ke, sampai you kata Tok Guru tu baik?"

"Haha... you nak cari mana lagi MB yang baik macam dia. Tengok muka dia pun manyak sejuk saya punya hati. Orang baik macam tu boleh buat tokong wooo...." ujar Muniandy sambil ketawa.

Buat tokong? Abu Seman tersengih sambil menggeleng kepala... 'Syirik betoi.. Mujur dia ni kafir, kalau tak aku dah lempang dia ni. hahaha.... ' ujar Abu Seman dalam hati.


Wednesday, December 2, 2009

Siapa kata Umno takut doa Tok Guru??



Dahsyat juga 4-5 hari ni media menyerang Tok Guru Nik Aziz. Bertubi-tubi. Macamlah ramai sangat yang suruh MB Kelantan itu meletak jawatan.

Apakah Umno ni benar-benar takutkan doa TGNA? Bagi aku, Umno sedikit pun tak takut dengan doa ulamak tersohor tu. Apa nak ditakutkan? DS Najib sendiri tidak gentar dengan doa tok guru, sedangkan doa itu memang mengarah kepadanya. Kalau Ds najib sendiri tak takut, mahukah umno-umno lain takut? Apakah hati-hati yang diselimuti karat hitam akibat rasuah akan takut kepada doa tersebut, walhal mereka tidak pernah takutkan ALLAH?

Mereka menghentam isu doa tok guru bukan kerana takut dan cuak. Mereka nampak, itulah peluang yang terhidang untuk membuat pukulan demi pukulan kepada tok guru, yang sebelum ini dipukul dengan isu PMBK dan menantu. Benar atau salah, biarkan. Mereka peduli apa, media milik mereka. Setiap rumah ada TV. Mereka boleh tawan minda orang-orang kampung dengan media mereka. Apa nak ditakutkan? Kalau kerja mereka kantoi, mereka diam, macam tak ada apa-apa berlaku. Jika mereka rasa mereka boleh makan dengan propaganda itu, mereka akan terus putar dalam media. Peduli apa, itulah tarbiyah agama tidak boleh diguna dalam politik.

Umno rasakan TGNA perlu ditumbangkan apa cara sekali pun. Nak harap Annuar Musa, dia sudah tak upaya. Dah lah denda FAM pun dia tak setel lagi, bagaimana mahu hadapi Tok Guru. Jadi think tank Umno/BN nampak, mereka perlu habis-habisan menyerang kepimpinan Tok guru. Terbenam Tok Guru, maka mudahlah rancangan mereka memjajah Kelantan semula. Barulah idea-idea penjajah British dapat kembali bertapak di Kerajaan Islam Kelantan. Barulah Ratu Elizabeth di England akan puji pemimpin Malaysia, kerana berjaya runtuhkan pentadbiran Islam di Kelantan.

Siapa yang keluar berdemo menuntut tok guru letak jawatan? Orang-orang Umno lah. Orang Umno Kelantan lah. Siapa lagi... Mereka adalah jenis tidak suka royalti kepada negeri mereka sendiri. Biar duit negeri masuk poket ketua-ketua bahagian, JKKKKK saja. Tok Guru mendoakan agar DS Najib ubah fikiran, kembalikan royalti minyak kepada Kelantan. Orang Umno Kelantan berdemo, tak nak. Tok guru berdoa, jika DS Najib tidak kembalikan royalti, maknanya DS Najib berniat jahat. Jika berniat jahat, Tok Guru mohon ALLAH musnahkan orang jahat. Orang Umno Kelantan tak mahu orang jahat dimusnahkan. Sebab mereka juga Umno. Mungkin Umno dan jahat adalah kata seerti. Sinonim.

Beringatlah wahai saudara-saudara sekalian, seseungguhnya doa orang berpuasa, ketua negara/negeri yang adil dan doa orang yang dizalimi tidak ada hijab dan tidak pula tertolak. Akan dimakbul. Bayangkan jika Tok Guru berdoa ketika beliau sedang berpuasa, bukankah Tok guru memiliki ketiga-tiga kriteria tersebut untuk ALLAH makbulkan doanya? Tok Guru berpuasa, tok Guru adalah ketua negeri yang adil, dan Tok guru sedang dizalimi (difitnah)... Hanya orang-orang Umno sahaja tidak takut...

WaLLHu a'lam....
Ũ