© The Mhakk Studio

Thursday, July 30, 2009

Syaaban dah sekarang ni... ke dah lupa?

Hai sekalian sahabat,
Kita dikejutkan dengan isu H1N1...
Kita ajak bersama anti-ISA...
Kita disibukkan dengan tugasan-tugasan yang bertimbun...

Tapi janganlah kiranya aku dan kalian lupa, kita sedang berada di bulan Syaaban. Dah nak masuk Ramadhan.

Jangan lupa berdoa seperti yang Nabi S.A.W ajarkan;

ALLAHU AKBAR!

Wednesday, July 29, 2009

USM Tangguh Kuliah di Kampus Kejuruteraan


اللهم عافنا فى بدننا
اللهم عافنا فى سمعنا
اللهم عافنا فى بصرنا

اللهم إنا نعوذبك من جهد البلاء
اللهم إنا نرجوا رحمتك ونخشى عذابك
إن عذابك الجد بالكفار والملحق

Walaupun belum ada kes selesema H1N1 disahkan berlaku, Universiti Sains Malaysia (USM) memutuskan untuk menangguhkan kuliah pengajian Kejuruteraan di Kampus Kejuruteraan Nibong Tebal Pulau Pinang selama tujuh hari mulai hari ini memandangkan terdapat lebih 20 kes pelajar demam yang dikatakan ada kaitan dengan Influenza Light Illness (ILI).

Hanya aktiviti akademik dan kuliah ditangguhkan yang akan dijadualkan semula nanti. Manakala aktiviti lain akan berjalan seperti biasa kerana langkah ini hanyalah untuk berjaga-jaga semata-mata di samping untuk membolehkan pihak Universiti dan Jabatan Kesihatan Daerah melakukan tindakan-tindakan yang sewajarnya bagi menangani masalah ini.

Hal ini dibuat melalui pemantauan Jabatan Kesihatan Daerah Seberang Prai yang telah menasihatkan agar USM berbuat demikian sebagai langkah berjaga-jaga. Notis, pemberitahuan dan maklumat berkaitan telah dikeluarkan kepada semua pelajar. Walau bagaimanapun hanya pelajar yang sihat sepenuhnya dan disahkan tidak demam akan dibenarkan meninggalkan kampus. USM melakukan apa sahaja yang boleh untuk membantu para pelajar meninggalkan kampus termasuk menyediakan pengangkutan dan menghubungi keluarga pelajar.

Pelajar-pelajar perlu melalui saringan yang dilakukan di kampus oleh Jabatan Kesihatan, Kementerian Kesihatan dengan kerjasama Pusat Sejahtera USM. Mereka yang didapati demam akan diletakkan di dalam kampus dengan menyediakan kemudahan yang perlu bagi memastikan ianya dapat dipantau secara berterusan termasuk makan dan minum mereka.

Pihak media boleh mendapatkan maklumat dari semasa ke semasa dengan menghubungi Encik Mohd Mahizan Mahamud di talian 012-4161636, En. Izam Fairus Kamaruddin di talian 0174770070, Marziana Mohamed Alias di talian 0124622892 dan Rosni Hassan di talian 0134385628 atau Bilik Gerakan BHEPP di talian 04-5995735.

BERKHIDMAT UNTUK NEGARA
“Memastikan Kelestarian Hari Esok”


TIMBALAN PENDAFTAR
Pejabat Perhubungan Awam

Sumber: Universiti Sains Malaysia

Monday, July 27, 2009

Amanat PM untuk kita...

Najib mahu mahasiswa halusi isu, guna kewarasan intelektual saring maklumat


SHAH ALAM: Datuk Seri Najib Razak mahu mahasiswa berpegang teguh kepada prinsip kejujuran intelektual dalam menilai serta menghalusi isu dan menggunakan kewarasan dalam menyaring maklumat agar tidak menjadi pembudaya fitnah dan omongan jahat.


Perdana Menteri berkata, kerajaan sedar era kerajaan mengetahui segala-galanya sudah berlalu, namun tidak ada sesiapa yang boleh memonopoli kebenaran atau kebijaksanaan.




"Saya ingin melihat kepemimpinan mahasiswa yang dinamik dan subur supaya pemikiran mahasiswa akan terus menjadi input besar kepada kejayaan negara," katanya ketika menutup Konvensyen Kepemimpinan Mahasiswa Islam di Universiti Teknologi Mara (UiTM), di sini, semalam.


Pada majlis itu, beliau turut melancarkan Kelab Dewan Amal Islam Hadhari (Damai) institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang dipimpin pengerusi baru, Datuk Saifuddin Abdullah yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.


Hadir sama, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selaku pengasas Damai; Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mohamed Khaled Nordin dan Naib Canselor UiTM, Tan Sri Prof Dr Ibrahim Abu Shah.



Najib berpesan supaya mahasiswa tidak syok sendiri dengan program dianjurkan sebaliknya memastikan ia relevan dengan zaman bagi menunjangi kepemimpinannya iaitu mementingkan keperluan belia sebagai klien.


Katanya, pemimpin mahasiswa bukan saja perlu memenuhi ilmu di dada, tetapi juga melengkapkan diri dengan pelbagai bahasa, tugas dan kemahiran kerana masyarakat kini berada pada zaman penguasaan minda adalah penentuan kecemerlangan sesebuah negara.


Berikutan itu, beliau menyifatkan usaha Damai mengadakan konvensyen itu sebagai bertepatan dalam usaha mengupas pengertian dan kepentingan kepemimpinan untuk mencari pemimpin masa depan yang berwibawa.


"Dalam hal ini, jaminan saya bagi pihak kerajaan, kita akan menyokong sepenuhnya sebarang inisiatif untuk menggilap pemimpin baru, yang dilatih mengikut asas kepemimpinan dan bersandarkan landasan yang betul.


"Kita mahu mahasiswa mengikut landasan yang tepat dan tidak terbabas dari jalan sewajarnya. Tindakan yang tidak menguntungkan hendaklah dielakkan kerana ini mungkin akan mencemarkan gerakan mahasiswa sendiri," katanya.


Perdana Menteri seterusnya yakin penubuhan Kelab Damai itu adalah satu pendekatan mulia yang mampu menyediakan wadah dalam melahirkan bakal pemimpin masa depan.


Bahkan, katanya, cara membimbing pemimpin adalah selaras dengan kaedah anjuran Rasulullah SAW yang menitikberatkan tarbiah dan disiplin dalam membentuk pengikutnya seperti ketika Baginda membimbing sahabatnya termasuk Usamah, Muaz dan Mus'ab.


Beliau berkata, kaedah itu perlu menjadi teras kepada usaha Kelab Damai kerana perjalanan hidup mahasiswa masih panjang.


"Ada beza antara berpendidikan, berpengetahuan dan memiliki kebijaksanaan. Masa dan pengalaman akan mematangkan mahasiswa dalam menempuh realiti kehidupan di luar nanti.


"Sarjana sekarang bercakap mengenai dua istilah iaitu `kegraduatan' (graduateness) dan bukan graduan.


"Graduan mungkin menitikberatkan label atau `credential' tetapi `kegraduatan' itu mementingkan intipati `attribute' atau sifat graduan itu dan meritnya. Maka kita mahu graduan bukan hanya berkebolehan dan berkemahiran memenuhi pasaran kerja, tetapi sedar dan turut serta dalam usaha memaju bangsa, agama dan negara," katanya.


Najib berkata, konsep kepemimpinan yang wujud dalam Islam bersifat bersepadu iaitu menekankan keseimbangan antara roh dan jasad.


Malah, katanya, kestabilan di antara perkembangan spiritual dan pembangunan material bagi menjamin kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat menjadi intipati kepada ajaran agama.

Sumber:Berita Harian Online


Terima kasih PM atas nasihat dan amanat itu. Tahniah kerana sudah tiba masanya untuk kita kembali kepada Islam. Dato Seri sudah beberapa kali menyelitkan 'Islam' dalam ucapan, harapannya Dato Seri akan benar-benar mendapat hidayah.

Saturday, July 25, 2009

Konspirasi Kematian Michael Jackson (?)

Konspirasi Kematian Michael Jackson Demi anda semua, kami sanggup bersengkang mata untuk translatekan forward email yang kami terima ini. Tak tahu kebenaran tentang wujudnya konspirasi kematian Michael Jackson. Mungkin benar mungkin tidak. Hanya Dia yang tahu.


Michael Jackson (MJ) adalah seorang manusia yang sangat penyayang. Banyak hartanya yang telah dihabiskan dalam membantu dan menyokong gerakan-gerakan amal seperti Afrika Amerika, mangsa AIDS, mangsa dera kanak-kanak dan bermacam-macam lagi.

Walaupun dah berbuat pelbagai kebaikan, MJ masih gagal mencari ketenangan hati. Dia cumalah seorang budak yang terperangkap di dalam badan seorang lelaki. Impiannya adalah untuk menjadi budak kecil selama-lamanya. Impian ini ditambah pula dengan sejarahnya didera semasa kecil menyebabkan dia membina Neverland, tempat untuk seluruh kanak-kanak di dunia bermain dan gembira di situ.

Sila baca artikel ini sepenuhnya untuk membaca tentang konspirasi pembunuhan Michael Jackson.

Namun MJ telah membuat satu keputusan yang bakal memberikan impak yang sangat besar di dalam hidupnya. Melihat kehidupan dan ketenangan yang dimiliki oleh abangnya (Jermaine) setelah memeluk Islam, MJ telah membuat satu kenyataan gempar di satu press conference pada tahun 1989.

“Saya telah melihat Islam di dalam abang saya, saya telah membaca buku tentang Islam dan suatu hari nanti saya mahu rasakan ketenangan dan keamanan Islam itu“.

Sejak kenyataan itu hidup MJ tidak sama seperti dahulu lagi. Dituduh berasmara dengan kanak-kanak, ditambah dengan pandangan-pandangan negatif daripada media Amerika Syarikat, membuatkan MJ berada di tahap tertekan. Semua ini dilakukan agar peminat-peminat MJ melihatnya sebagai satu ikon yang gagal seterusnya membuatkan influence MJ berkurangan.

Melarikan diri daripada tekanan pihak Media USA, MJ telah tinggal di England selama beberapa tahun. Di England, MJ berkawan rapat dengan Yusof Islam, Dari Yusof Islam, MJ belajar serba sedikit tentang Islam. Malah semasa di England, MJ telah berkawan rapat dengan seorang pencipta lagu, Zain Bhika yang telah menciptakan lagu “Give Thanks To Allah” khas untuk dinyanyikan oleh MJ bila-bila masa dia bersedia.

Semasa kes asmaranya dengan kanak-kanak dijalankan, MJ telah melarikan diri dan menetap di Bahrain. Di sana dia menjadi tetamu khas kepada anak Sultan Bahrain. Di sinilah MJ mula mendalami Islam. MJ belajar sembahyang, baca Al-Quran dan macam-macam lagi selama 3 tahun.

Akhirnya pada November 2008, MJ pulang ke Los Angeles dan membuat majlis memeluk Islam secara rasmi di rumah kawan karibnya. Pada December 2008, MJ telah pun pergi menunaikan haji bersama Sultan Bahrain dan anaknya.

Untuk konsert terakhirnya, MJ mempunyai agenda yang tersendiri. Dia memaklumkan yang ini adalah konsert terakhirnya dan berhasrat untuk mengumumkan yang dia adalah seorang Muslim. Malah MJ juga mahu menyanyikan lagu Give Thanks to Allah pada konsertnya tersebut bersama Yusof Islam. Sebab itulah MJ memilih London sebagai tempat konsert terakhirnya bukannya di USA kerana takutkan pihak berkuasa USA.

Pada 12.30 25 June, MJ memeluk managernya dan mengucapkan selamat malam. MJ berkata ” Selepas berlatih selama 2 bulan akhirnya saya dah bersedia untuk konsert ini”.. Selepas melambaikan tangan dan mengucapkan selamat malam, MJ pun pulang ke hotel. Tapi kira-kira jam 2.26 pagi, MJ didapat telah meninggal dunia..

Semasa 911 dihubungi, banyak soalan yang ditanya seolah-olah mereka tak tahu siapa itu MJ dan di mana MJ berada. Nampaknya ada pihak yang cuba melengahkan masa bantuan tiba. Tambah pelik bila pihak hospital mengatakan hasil autopsy hanya boleh diperolehi selepas 2 bulan sedangkan teknologi sekarang dah bertambah canggih.

Oleh kerana itu, keluarga MJ telah pun mengupah private doktor untuk membuat autopsy kepada MJ. Keputusannya dikeluarkan hanya selepas 4 hari. Ternyata MJ mati kerana terlalu banyak dos anaethestic, satu ubat yang mampu membuatkan jantung berhenti berdenyuti jika diambil secara berlebihan.

Satu keputusan yang tidak diwar-warkan di media ialah perut MJ tidak mempunyai langsung ubat ini. Tapi darahnya dipenuhi dengan ubat tersebut. Malah badan MJ dipenuhi dengan kesan suntikan seolah-olah ada orang secara paksa menyuntik ubat tersebut ke dalam badan MJ.

Dalam CNN semasa diinterview, Presiden Amerika Syarikat Barrack Obama telah mengeluarkan satu kenyataan yang agak pelik.

“Saya suka MJ. Saya membesar mendengar lagunya. Ia satu kehilangan yang besar tapi saya jamin tiada konspirasi dalam kematiannya”.

Pelikkan kenapa seorang Presiden beria-beria cakap tiada konspirasi dalam kematian MJ sebelum keputusan rasmi autopsy MJ dikeluarkan? Kalau betullah MJ nak bunuh diri, buat apa dia beria-beria nak berlatih selama 2 bulan untuk konsert dia nie? Tak gitu?

Keluarga MJ inginkan MJ dikebumikan secara Islam. Tapi CIA telah muncul dan memberi ugutan jika pengebumian secara Islam dilakukan secara awan (dalam TV). Ugutannya ialah Katherine, mak MJ tidak akan mendapat hak penjagaan anak-anak MJ sebaliknya Debbie Rowe yang akan dapat.

Akhirnya mereka bersetuju untuk MJ dikebumikan secara Islam di Neverland. Tapi dengan syarat satu pengebumian olok-olok secara Kristian mesti diadakan. Itulah yang anda semua tengok di Tv. Sebab itulah keranda MJ ditutup dan tak dibukak. Sebab mayatnya tak pernah ada dalam tu. Ini semua dilakukan semata-mata nak bagitau dunia yang kononnya MJ bukan seorang Islam.

(Sheikh Ha**d)
The Brotherhood of Islam
Buletin of Bahrain

Dialihbahasa oleh http://beautifulnar a.com

Tuesday, July 21, 2009

Ziarah orang sakit : Satu catatan hujung minggu...

Hujung minggu lalu, aku menziarahi seorang nenek tua yang sedang uzur. Nenek tua itu berjiran dgn pondok kecil nenek dan moyangku. Tok Chah - panggilan mesra nenek tua yang uzur tersebut. Sedang aku membasuh kereta, ayahku yang sedang dalam perjalanan ke tempat kerja memberitahuku tentang keadaan Tok Chah yang sedang uzur teruk. Sudah hampir nazak. Aku segera bergegas ke sana, mengambil masa hampir 30 minit menaiki seekor binatang tunggangan bernama Kancil.

Sampai di sana, aku lihat keadaan Tok Chah, nenek tua yang aku agak berumur antara 70-80 begitu uzur sekali. Dia sudah tidak dapat berkata-kata lagi. Terbayang aku kira-kira setahun-dua lalu, Tok Chah inilah yang selalu menziarahi nenek dan moyangku yang berjiran dengannya. Dialah kawan moyangku - yang usianya mungkin sudah menjangkau lebih 100 tahun - yang aku panggil Tok Nek.

Baiknya keluarga Tok Chah itu kepada nenek dan moyangku di pondok kecil itu membuatkan aku dan keluargaku seharusnya membalas jasa mereka. Bukan senang kedua-dua nenek dan moyangku yang umur warga emas itu dapat survive jika jiran-jiran sekeliling tidak baik. AlhamduliLLAH, Tok Chah antara yang menjadi jiran yang baik ketika sihatnya. Itulah yang diajar oleh RasuluLLAH S.A.W, barangsiapa yang beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, maka muliakanlah jirannya. Berbuat baiklah kepada jirannya. Mempunyai jiran yang baik adalah nikmat dan anugerah yang besar yang dikurniakan ALLAH. Bersyukurlah jika kita punyai jiran yang baik hati dan suka membantu. Jika tidak baik dan tidak suka membantu pun, bersyukurlah mempunyai jiran yang tidak berbuat jahat dan onar terhadap kita dan keluarga kita.

Setelah pulang dari berziarah, hanset berbunyi. Oh, ayah call...

"Dah pergi tengok?"
"Dah..."
"Macam mana?"
"Depa duk mandikan..."
"Mati dah ka?"
"Dak... tolong mandikan saja. Hidup lagi..."

Merenung keadaan Tok Chah yang uzur itu, terfikir juga bahawasanya, dia juga pernah melalui zaman mudanya. Dia pernah muda dan kuat seperti anaknya yang selalu mengurusnya, dia juga pernah muda remaja seperti aku, seperti kita. Mungkin dia juga akan teringat-ingat kembali zaman mudanya yang penuh dengan segala macam keinginan, kemahuan, kecerdasan, kecergasan dan sebagainya.

Melihat warga emas seusia itu, kita dapat bermuhasabah diri bahawasanya, jika dipanjangkan umur, kita juga akan mengalami keadaan yang sama. Itulah lumrah alam dan sunnatuLLAH. Kita tidak akan muda selama-lamanya. Renungilah, dan cubalah bayangkan diri kita berkeadaan begitu kelak. Tidak berdaya untuk melakukan apa-apa, melainkan kita akan menyesali kekosongan masa muda kita sekiranya masa muda kita diabai dan dileka. Ramai antara kita lupa akan masa tua kita kelak. Ramai yang berusaha bersungguh-sungguh mencari kesenangan duniawi, kononnya untuk hidup senang ketika tua. Mencarum sana sini, melabur sana-sini, cari kekayaan semahu-mahunya, yang kaya semakin mahu kaya, yang makan gaji berusaha menaikkan kadar pencennya kelak. Tidak salah, tetapi jika sampai terabai masa depan di akhirat, maka rugilah. Perlu kita ingat, masa tua nanti, segala kekayaan tidak berguna seperti yang diimpikan semasa muda. Masa tua semua keinginan yang menggunung semasa muda mengendur. Harta kekayaan tidak akan selamanya memberi kesenangan.

Renungilah, kulit-kulit kita yang cantik dan licin kelak akan mengendur dan berkedut. Gigi yang kuat dan bersih akan bertukar menjadi sintetik. Tiada teknologi canggih yang dapat mengembalikan sifat asal gigi kita. Rambut yang hitam, lurus dan lembut akan gugur dan memutih. Tiada sebarang syampu yang boleh mengelokkannya lagi. Mata kita yang gunaka untuk melihat dunia ini akan kabur dan malap. Tiada cermin mata yang berupaya meneranginya. Pendengaran akan menjadi lemah.

Insafilah diri kita. Masa usia muda kita inilah kita sangat dituntut bekerja keras mendamba cinta Ilahi dalam setiap gerak eri dan gerak kerja kita. ALLAH sangat bangga dengan pemuda yang hatinya tertambat dengan masjid. Tertambat dengan gerak kerja Islam , amal jamaei dan amal Islami. Usia muda kitalah yang akan ditanya oleh-Nya kelak. Beberapa minggu lagi, umurku akan mencecah suku abad - sekira umurku dipanjangkan. Jika dibandingkan dengan para sahabat nabi, suku abad umurku bagaikan tiada apa-apa. Jika kuda perang itu bandingan kepada hebatnya para sabahat Nabi S.A.W dahulu, maka tiadalah selayaknya aku menyamai mereka sekalipun sekadar habuk-habuk pada kaki kuda perang itu sebagai bandingannya. Namun hidup mesti diteruskan. Perintah ALLAH mesti terus dilaksanakan. Hari-hari mendatang pasti lebih mencabar iman dan taqwa.

Begitulah juga keadaannya dengan menziarahi orang mati. Cubalah renungi jika mayat terbujur kaku itu adalah kita. Bagaimana keadaan kita? Alangkah besarnya pengajaran dari tazkirah maut itu bagi mereka yang mahu mengambil pengajaran...

WaLLAHU a'lam.

Thursday, July 16, 2009

Bukan Islam bertudung... orang Islam kita bagaimana?

Pakai Tudung, Walaupun Tidak Islam , moga mendapat hidayah dan terus peluk Islam.

SPENCER Wall,seorang wanita Amerika Syarikat (AS) berusia 20 tahun asal West Texas, tergolong unik dan luar biasa di tengah masyarakat majoriti bukan Islam. Dia yang beragama Kristian, tetapi sejak akhir April lalu telah memutuskan untuk memakai pakaian Muslimah, bertudung lengkap selama satu tahun ini. Apa tujuannya?

Wall mengatakan dia bukan ber'eksperimen' tetapi belajar dari pengalaman. Dia nak rasa bagaimana menjadi golongan minoriti seperti komuniti Muslim, yang selalu dipandang sebelah mata dan dicurigai di negaranya, walaupun dia bukan mewakili komuniti tersebut. "Saya bukan ingin mewakili Muslimah atau komuniti Muslim.. Saya hanya ingin tahu bagaimana rasanya menjadi seperti mereka.. sebentar saja ..." ujar Wall.

Perubahan penampilan Wall tentu sahaja mengundang banyak tanya dari teman-teman dan orang-orang sekeliling.

Wall memang mengalami hal-hal yang tidak diharapkannya sejak memakai tudung dan pakaian Muslimah. Orang kerap memandang Wall dengan curiga, tidak mahu bercakap dengannya dan sering dicemuh. Bahkan pernah ada pengunjung di restoran tempatnya bekerja, menolak dilayani Wall. Tetapi seperti kebanyakan Muslimah di AS yang kerap menerima kelaku seperti itu, Wall tidak ambil peduli dan tetap terus melangkah.

Pertanyaan yang kerap diterima ialah, asal dari mana? Kerana orang-orang Amerika masih melihat warga Muslim sebagai imigran atau pendatang. Mulanya Wall menjelaskan, 'ingin belajar dari pengalaman..' Tapi lama-lama, dia pun bosan juga, dan jawab pendek,"Saya bukan Muslim, tetapi saya pakai tudung kerana sukakanya!" Meski demikian, Wall mengakui jawapan itu tidak sepenuhnya benar, kerana jauh di dalam hatinya ia merasa tidak boleh keluar rumah tanpa berpakaian Muslimah. "Saya pernah cuba tak pakai tudung sehari saja, tetapi tak boleh..."

Kini bukan hanya dalam berpakaian, Wall juga mengikuti kebiasaan bagaimana sepatutnya sikap seorang Muslimah. Ia menolak hubungan bebas terutama dengan lelaki. Pernah di toko pakaian, Wall meminta pelayan toko itu menutupi ruang terdedah apabila kakinya ternampak semasa mencuba-cuba pakaian. Wall mengatakan, pengalamannya 'menjadi seorang Muslimah' mengajarnya untuk menghargai dan menghormati hal-hal yang bersifat peribadi. Satu hal yang tidak pernah ia rasakan dalam ajaran agama Kristien.

Bahkan katanya, suatu hari nanti ia juga ingin rasa bagaimana hendak bersolat 5 kali tiap hari. "Seperti yang anda tahu, kami hidup di tengah masyarakat yang tidak peduli dengan aktiviti ibadah. Dengan pengalaman saya sekarang, saya rasa diri saya lebih dekat dengan Tuhan," ungkap Wall. "Pengalaman ini mengajar saya untuk menghormati wanita yang membuat keputusan ' tinggal tetap di rumah, menjaga dan mendidik anak-anak saja..' menghormati mereka yang bertudung lengkap, beraktiviti di luar atau menjadi seorang CEO.." sambungnya.

Marilah kita sama-sama berdoa, semoga di suatu saat A SWT memberikan hidayah Islam padanya.

WaLLAHU a'lam..

Dari : Dr Badrul Amin


Wednesday, July 15, 2009

PM Turki di depan lagi... mana PM 1Malaysia?

PM Turki bertindak lagi. Selepas Presiden Israel, kali ini lantang pula mengkritik China dalam isu Xinjiang.


Baca di sini:
Turkey PM told to retract Xinjiang ‘genocide’ claim

Rakyat Islam Xinjiang ditindas oleh kuffar. Mana PM 1Malaysia. Lantangkan suara membela umat Islam di sana, sebagaimana 'bagusnya' ucapanmu di Ijtimak Tabligh tempohari. Ayuh!!

Tekanan terhadap umat Islam di Xinjiang, PM mesti jelaskan


Perkembangan di China yang membabitkan pergeseran sengit antara kaum Han dan Uighur yang majoritinya beragama Islam di Wilayah Xinjiang, China, sehingga beratus orang terkorban dan lebih seribu orang ditangkap oleh pihak berkuasa China sungguh membimbangkan. Dalam hal ini, sebagai parti yang mempertahankan dan memperjuangkan Islam dan umatnya, Parti Islam SeMalaysia (PAS) menggesa Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato Seri Mohd Najib Tun Razak yang baru saja mengadakan lawatannya ke China, menjelaskan secara terperinci situasi ummat Islam yang berada di Wilayah Xinjiang, khususnya di kawasan Urumqi. Pada masa yang sama beliau diminta untuk memaklumkan keadaan keselamatan masyarakat Islam Malaysia yang menetap di sana, sekiranya ada.

Dengan memahami pihak berkuasa komunis China mengawal ketat semua sumber berita di negara berkenaan, agensi media asing melaporkan pertelingkahan kaum telah dicetuskan oleh puak pemisah Islam Uighur bersenjatakan pisau dan kayu belantan sehingga membabitkan sekurang-kurangnya 140 orang terbunuh dan kira-kira hampir 1,000 orang tercedera. Malah, pihak polis China juga sedang menjalankan operasi menangkap secara besar-besaran suspek rusuhan sekitar 1,500 orang, kebanyakannya kaum Uighur yang dikatatan menjadi punca rusuhan berlaku.

Selaras dengan lawatan rasmi Perdana Menteri ke China pada bulan Jun lalu dengan maksud memperluaskan hubungan Malaysia-China, menyambung tradisi yang pernah dilakukan oleh Allahyraham Tun Abdul Razak sebelum ini, Dato Seri Najib bertanggungjawab memberikan penjelasan di Parlimen jika boleh, rusuhan yang telah membunuh dan mencederakan umat Islam di Xinjiang yang mendukacitakan umat Islam di seluruh dunia.

Sehubungan itu, kerajaan perlu menilai semula hubungan diplomatiknya dengan China jika China tidak dapat menjelaskan kedudukan yang sebenarnya termasuklah memanggil Duta China untuk memberikan penjelasan kepada Kerajaan dan rakyat Malaysia. Konsep “One Malaysia” Dato Seri Najib yang menghimpunkan pelbagai kaum dan agama di Malaysia tidak akan menjadi realiti dan hanya retorik politik sahaja jika beliau tidak dapat memberikan gambaran sebenar apa yang sedang berlaku di Xinjiang pada masa kini.


Manek hampir terurai....

Parti Islam menang di Manek Urai, menewaskan parti nasionalis Melayu dengan 65 majoriti.

Pasti geger, kenapa majoriti tipis, sedangkan PRK sebelum-sebelum ini PR menang bergaya kecuali di Batang Ai. Kenapa?

Salahkan Umno?
1) Rasuah?
2) Politik wang?
3) Politik ugut?
4) Undi pos?

Salah diri sendiri?
1) Isu UG masih berbekas?
2) Terlalu yakin?
3) Ada isu yang terlepas pandang?

Macam-macam andaian dibuat, kenapa Parti Islam menang tipis. Ada yang tertanya-tanya mana pergi 2000 majoriti yang digegerkan sebelum tamat pembuangan undi. Terlalu yakin atau hanya strategi?

Ada yang sinis berkata inilah kesan 'memboikot' Timbalan Presiden. Katanya mujurlah Ust Nasha itu muncul juga disaat akhir, dapat juga majoriti 65.

Ada yang memepersoalkan jentera terlalu menumpukan isu-isu besar seperti royalti minyak, hingga terlepas pandang isu-isu lain yang dianggap kecil seperti isu kenaikan harga barang, harga beras yang tidak turun-turun, jenayah bertambah dan sebagainya (padahal isu ini yang mencetus tsunami politik PRU12).

Ada pula yang secara selamba mengatakan itu taktik bijak penduduk Manek Urai, memberikan undi kepada calon Parti Nasionalis Melayu kerana mahukan jambatan baru, pembangunan. Tidak undi Parti Islam tidak mengapa kerana Tok Guru tetap mentadbir Kelantan. Kita ambil jambatan dulu, PRU13 kita ajar balik Parti Nasinalis itu.

Nak salahkan Parti nasionalis itu, memang semua kesalahan yang dilakukan adalah tradisinya. Politik wang, rasuah politik, ugut, tabur duit, tabur beras...itu tradisi parti perkauman Melayu itu. Tanpa unsur-unsur itu, bukan nasionalislah namanya. Mereka akan buat apa-saja asalkan menang, kerana kemenangan ini akan menjadi dadah stimulan kepada mereka. Mereka perlkan suntikan semangat setelah beberapa kali rebah, 6 berbalas 1. Menang 1 itu pun di Bornoe sana.

Apapun, kita tunggu apa kata post mortem Parti Islam mengenai kemenangan tipis tu. Mungkin kita disuruh bermuhasabah. Jangan terlalu yakin kita akan menang setelah beberapa PRK kita menang. Sebab kemenangan itu adalah anugerah ALLAH, kita hanya berusaha. Usah mendabik dada. Walau secanggihmana tenologi, walaupu seganas mana bloggers, walaupu sebesar mana pun jentera, walau sepersis mana pun culaan yang dibuat, kita tiada hak untuk mendabik dada dan bekerja sambil lewa. ALLAH memerhati setiap tindak-tanduk kita, terutama hati kita.

Tahniah kepada para petugas dan pengundi DUN Manek Urai yang berusaha bersungguh-sungguh dan ikhlas dalam bergerak-kerja memenangkan Islam.

WaLLAHu a'lam...

Monday, July 13, 2009

Rentetan peristiwa Israk dan Mikraj - setakat mana kita tahu dan hayati?

27 Rejab lagi...

Umat Islam yang sedar, pasti akan teringatkan peristiwa bersejarah yang dilaksanakan oleh Nabi Muhammad RasuluLLAH S.A.W, yang merupakan mukjizat besar selepas al-Quran. Membaca dan memahami peristiwa ini hendaklah berserta dengan iman dan keyakinan yang teguh bahawa peristiwa ini benar-benar berlaku ke atas RasuluLLAH dengan izin ALLAH S.W.T.

Selepas mukjizat al-Quran, Israk dan Mikraj mempunyai roh tersendiri yang mampu memberi kekuatan kepada orang-orang beriman jika mereka menguasai dan menghayatinya. Israk dan Mikraj suatu ketika dahulu memberi kekuatan dan inspirasi kepada RasuluLLAH untuk terus berdakwah dan berjuang menegakkan kalimah ALLAH dikala baginda mengalami dua persitiwa sedih iaitu kewafatan Isteri tercinta dan bapa saudara yang banyak membela baginda daripada ancaman kafir Quraisy. Israk dan Mikraj memberi suatu lonjakan kekentalan jiwa yang membantu nabi menghadapi pelbagai mehnah dan tribulasi dalam perjuangan. Maka kita pula selaku penyambung tugas dakwah dan perjuangan baginda, wajar menghayatinya sebagai pedoman dan penyuntik semangat dalam gerakerja kita.

Sejauh manakah kita fahami dan hayati mukjizat besar ini dalam kehidupan kita? Ataupun setakat manakah pengetahuan kita tentang Israk dan Mikraj? Apakah rentetan-rentetan peristiwa yang terdapat dalam perjalanan suci RasuluLLAH itu sehingga beberapa pusat penyeledikan di Barat mengagumi peristiwa ini?

Mari kita refresh sama-sama....

Rentetan Peristiwa Israk Mikraj


1. Sebelum Israk dan Mikraj

RasuluLLAH S.A.W. mengalami pembedahan dada/perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada RasuluLLAH S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (israk) itu RasuluLLAH S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), RasuluLLAH telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana RasuluLLAH akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa a. s. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda RasuluLLAH S. A. W. menghadapi gangguan jin 'Ifrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. RasuluLLAH S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "FisabiliLLAH" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

- Tempat yang berbau harum. RasuluLLAH S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masyithah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu RasuluLLAH: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

-Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.


- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

- Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

- Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

- Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

- Seorang perempuan bongkok tiga menahan RasuluLLAH untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, RasuluLLAH turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

RasuluLLAH S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

. Langit Pertama: RasuluLLAH S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

i. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.

ii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.

iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

v. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vi. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada RasuluLLAH S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan ALLAH pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitulah LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. RasuluLLAH dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

vii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. RasuluLLAH S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda RasuluLLAH S. A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

viii. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. RasuluLLAH S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

ix. Tangga Kesepuluh: Baginda RasuluLLAH sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan ALLAH S.W.T dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara ALLAH dan Muhammad, Rasul-Nya:

ALLAH S.W.T : Ya Muhammad. RasuluLLAH : Labbaika. ALLAH S.W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. RasuluLLAH : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

4. Selesai munajat, RasuluLLAH S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh RasuluLLAH S. A. W. merayu kepada ALLAH S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya ALLAH perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

5. Selepas Mikraj

RasuluLLAH S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan ALLAH Subhanahu Wataala. ALLAH Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman ALLAH S. W. T. :

"Maha Suci ALLAH yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."

(Surah Al-Israa': Ayat 1).

WaLLAu a'lam..

Rujukan:
1) Israk Mikraj: Falsafah dan latar belakangnya - Syeikh Najmuddin Al-Ghaithiy
2) Jam'ul Fawa-id
3) Ustaz Azhar Idrus - http://www.ustazazhar.com

Sunday, July 12, 2009

Jangan jadi bodoh apabila masuk USM Apex

Berehat seketika dari entry politik.

Dua minggu sudah berlalu siswa-siswi baru mendaftar masuk ke USM selaku siswa-siswi tahun pertama. Belum terlambat kiranya kita ucapkan tahniah dan selamat datang kepada mereka. Mereka adalah ambilan pertama sejak USM dinobatkan sebagai universiti Apex. Mereka inilah siswa-siswi tahun pertama USM Apex.

Selamat datang. Walaupun blog ini pasti tidak dikenali mereka, tetapi ucapan selamat datang dan tahniah ini boleh disampaikan melalui senior-senior yang terbaca entry ini.

Mungkin gelaran USM Apex ini tidak begitu difahami sepenuhnya oleh siswa-siswi baru dan menganggapnya sebagai "biasa" saja. Bagi siswa-siswi lama, gelaran Apex mungkin menjadi kebanggaan kerana pengiktirafan yang begitu tinggi kepada USM, walaupun hakikat Apex itu belum difahami.

Persoalan Apex atau tidak, itu bukan soal yang perlu kita beri fokus kerana ilmu ALLAH luas. Di mana sahaja boleh kita ambil jika kena caranya. Terpilihnya anda melangkah ke USM Apex ini adalah anugerah ALLAH kepada anda semua. Barangsiapa yang bersyukur, maka ALLAH akan tambah lagi anugerah-anugerah yang kita sendiri tidak jangka. Tapi awas, jika anda kufur kepada anugerah yang ALLAH kurniakan ini, kufur dengan erti kata membantah setiap perintah-Nya, berawaslah! Azab ALLAH sangat dahsyat sifatnya.

Sememangnya anda seorang yang pandai dan hebat, lantaran itu anda ditempatkan oleh ALLAH di USM Apex ini. Bukan mudah, hanya orang-orang pandai sahaja diterima masuk universiti, malah khabarnya hendak masuk USM Apex ini ada peperiksaan MunSYi. Anda berjaya diterima masuk, dan telah berjaya mendaftar, serta telah 2 minggu memulakan pengajian. Tahniah.

Namun sepandai-pandai anda, belum tentu anda seorang yang cerdik dan bijak. Belum tentu tahap kepandaian anda dalam bidang akademik, sukan dan pelbagai aktiviti menjadikan anda bijak. Anda tidak diiktiraf cerdik dan bijak sekiranya kepandaian anda membuatkan anda menjadi sombong dan degil terhadap ALLAH, Tuhan yang menempatkan anda di USM Apex ini. Walau sepandai mana pun anda, dengan keputusan peperiksaan SPM 21A, Matrikulasi 4.0, dapat pula masuk USM Apex, tidak cerdiklah anda sekiranya anda memilih penghujung hidup anda di azab oleh ALLAH dalam Neraka.

Tidak cerdik bererti bodoh. Maka orang-orang yang membantah perintah ALLAH, dia adalah orang yang bodoh, sekalipun dia pandai. Sekalipun dia adalah siswa-siswi Usm Apex. Sekalipun dia adalah pensyarah USM Apex. Pandai tetapi bodoh.

Bodoh dalam bahasa Arab bermaksud jahil. Apakah perkataan "jahil" itu lebih mulia daripada perkataan "bodoh"? Jahiliyyah, berasal dari perkataan jahala, yajhalu, jahil selalunya digunakan kepada masyarakat Arab sebelum kedatangan Nabi Muhammad S.A.W. Sebenarnya konsep jahiliyyah ini akan berterusan sehingga hari kiamat. Pengertian jahiliyyan bukan sekadar memberi maksud sesuatu bangsa itu tidak bertamadun, bahkan jahiliyyah itu bersangkutan dengan ideologi pemikiran manusia yang sesat dan lari dari panduan ALLAH.

Lihatlah Araba jahiliyyah. Mereka bukan tidak pandai. Orang-orang Saba' misalnya, mempunyai teknologi pembinaan Empangan Maarib. Kabilah-kabilah Arab, bijak berniaga dan berdagang. Mereka punya jutawan, sasterawan, pakar astronomi, panglima-panglima perang dan sebagainya. Mereka ini hebat dan pandai, tetapi ALLAH tidak mengiktiraf mereka. Mereka digelar jahil. Mereka diberi gelaran "bodoh" dek kerana ideologi, pemikiran dan fahaman mereka jauh dari panduan-Nya.

Maka apakah anda siswa-siswi Apex tidak terlepas dari dianggap bodoh oleh ALLAH sekiranya anda menjauhi setiap perintah ALLAH dan mendekati setiap larangan-Nya? Menjadi lumrah, bahawasanya orang-orang bodoh akan saling bersama-sama dengan orang-orang bodoh juga. Tidak akan selamanya bodoh bagi orang-orang yang bersama-sama dengan orang-orang cerdik. Marilah bersama-sama orang-orang cerdik, yakni orang-orang yang baik dan sering melaksanakan perintah ALLAH dan meninggalkan larangan-Nya.

Sebagai panduan kepada diriku dan anda semua sahabat-sahabat, antara ciri-ciri orang-orang yang bodoh kerana sengaja memilih neraka di akhirat kelak ialah:

1) Golongan yang tidak menunaikan solat Fardhu 5 waktu
2) Golongan yang kadang-kadang solat, kadang-kadang tidak
3) Golongan yang suka dan tidak malu-malu mendedahkan aurat kepada khalayak
4) Golongan yang suka bercouple tanpa ikatan nikah yang sah
5) Golongan yang suka pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan
6) Golongan yang ada kesedaran Islami tetapi cuba mengelak untuk menjadi baik
7) Golongan yang redha dengan semua jenis pelanggaran perintah ALLAH

Semua ciri di atas adalah gambaran tentang beberapa golongan bodoh yang terdapat di USM Apex. Mereka pandai, tetapi di sisi Islam, mereka ini bodoh. Jahil. Maka jauhilah mereka. Jika anda punya kekuatan, selamatkanlah mereka daripada terus menjadi bodoh. Kasihan mereka.

Sebagai cara menjaga diri anda daripada terjebak dalam ciri-ciri orang bodoh, berikut adalah saranan yang boleh diikuti:

1) Selalulah ke masjid/Pusat Islam untuk solat fardhu secara berjamaah
2) Selalulah bergaul dengan orang-orang yang baik dan cerdik pada pandangan Islam
3) Selalulah ikuti majlis-majlis ilmu yang dianjurkan di Pusat Islam
4) Sertailah usrah-usrah yang dianjurkan bagi mengukuhkan ukhuwwah sesama Islam
5) Hindari sifat malas dalam perkara kebaikan
6) Bangunlah dihujung-hujung malam berqiamullayl dan berdoa supaya kita semua dihindari daripada sifat-sifat kebodohan yang merugikan kita.

Akhir sekali, sekali lagi tahniah kerana berjaya mengaji di USM Apex ini. Tahniah kerana anda seorang yang pandai, dan teruslah berusaha menjadi orang-orang yang cerdik dan bijak seiring dengan kepandaian anda.

WaLLAHu a'lam.

=========================
Kata-kata pemimpin:

"Saya telah mengirim surat kepada Perdana Menteri yang mengandungi soalan, 'kenapa Umno tolak Islam? "Islam itu bukan PAS yang buat, tetapi kenapa Umno tetap mahu menolak Islam. Sebab itu saya berkempen dan berdakwah hingga ke hari ini untuk Islam,"

-TG Nik Abdul Aziz Nik Mat

Saturday, July 11, 2009

"PM join Tabligh...."

PM Najib dan TPM Muhyiddin ke perhimpunan agung Tabligh. Konsep 1 Malaysia tidak melupakan Tabligh. Tahniah Dato Najib, pelopor 1 Malaysia. Tapi dari kacamata orang politik, tindakannya melawat himpunan Tabligh itu sebagai agenda politiknya untuk meraih sokongan....

Tak,mengapa... apa-apa pun, kita sangka baik. Tak elok berprasangka buruk. Tengok Dato Najib tu berbaik-baik dengan Tabligh, tak ada ke seorang dua ajak dia keluar 3-4 hari? Ajak laa... mana tau, dapat cuci hati dia... bebas dari puaka 3-4 hari...

Sebaik-baik orang yang berdosa adalah orang yang setiasa bertaubat dan memohon ampun dari ALLAH. Bertaubatlah dengan taubat yang bersungguh-sungguh. ALLAH Maha Ghafur. Tiada sesuatu kesalahan yang besar yang melebihi besarnay sifat Pengampun ALLAH. Maka tatkala orang-orang yang enggan bertaubat dan mohon ampun itulah yang seolah-olah tidak mengiktiraf betapa Maha Pengampunnya ALLAH. Lantaran itu ALLAH murka kepada orang-orang yang takabur.


Sunday, July 5, 2009

Influenza DAP di Kedah

Entry membersihkan sawang-sawang di blog ini....

Dua tiga hari ni, depa (kuncu-kuncu Umno/BN) duk khenyieh saja dalam TV, duk ulas isu Parti Islam - DAP. Sudah beberapa kali negara kita dihangatkan dengan isu babi, kali ini di Kedah, isu babi lagi timbul. Dah la kes Influenza A H1N1, atau nama merdunya, selsema babi ni semakin meningkat, DAP ni masih suka mempertahankan setiap isu melibatkan babi. Siap umum keluar dari Pakatan lagi tuh. Nampaknya Influenza DAP muncul di Kedah. Negeri-negeri lain, sila pakai topeng. :)

Ada orang kata keadaan DAP di Kedah sama dengan keadaan Parti Islam di Pulau Pinang. Masing-masing dakwa dianaktiri. Bezanya, DAP di Kedah begitu mudah melatah dan terus membuat keputusan keluar dari Pakatan. Parti Islam di Pulau Pinang masih setia dengan Pakatan Rakyat di negeri itu sekali pun banyak isu yang tidak sehaluan dengan mereka. Mereka memahami konsep berjamaah, mematuhi setiap keputusan yang dipersetujui diperingkat pusat. DAP Pusat belum membuat apa-apa keputusan. Setakat ini sekadar mengatakan DAP Kedah ada alasan kukuh untuk keluar Pakatan.

Sepatutnya DAP Kedah bersabar dulu dan berbincang cara elok dengan Kerajaan Negeri. Ingat, Kedah bukannya di bawah Umno/BN. Kerajaan negeri sekarang sama-sama Pakatan rakyat. Boleh di bawa berbincang dan berunding. Cuba fahami penjelasan yang dikemukakan daripada bersikap selfish yang berbau perkauman. DAP ni bukannya tak tahu, kemelut yang mereka cetuskan di negeri ini akan menjadi isu durian runtuh kepada media arus BN, tambahan pula sebagai penyuntik semangat jentera BN di Manek Urai.

Media dah semakin galak memaparkan kemelut di setiap negeri kerajaan pakatan rakyat. Ingat, mungkin ada ramai yang akan terpengaruh dengan propaganda ini. Walaupun di negeri BN juga wujud kemelut, media diam seolah-olah negeri-negeri yang dijajah BN itu stabil dan harmoni. Tengok saja kerajaan haram BN Perak. Nampak macam stabil, MB haram-nya merasmikan itu dan ini, bertepuk gembira dalam majlis-majlis macam tak ada apa-apa. Putar belit media macam ni akan beri impak. BN sudah lama memerintah. Lama juga mencengkam jabatan-jabatan kerajaan, media dan sebagainya.

Pegalaman mencantas kawan dan lawan sudah sebati. Merosot populariti pada PRU12 tidak akan membuatkan mereka terus lemah. Dia akan bangkit semula walau apa cara sekalipun. Mereka tentu punya strategis specialis, pakar perang saraf, dan macam-macam lagi yang diberi elaun khas bagi memikirkan langkah untuk survival politik mereka. Setiap isu, tongkat, talian hayat, keris, perkauman, ekonomi, pembangunan, media... semuanya akan dimanipulasi. Cara baik atau tidak itu bukan halangan mereka. Etika atau tidak sudah terpadm dari kamus perjuangan BN. Yang penting PRU13, semua negeri Pakatan Rakyat akan dijajah kembali.

Pakatan rakyat mesti bekerja lebih keras untuk memutuskan setiap talian hayat yang BN cuba berpaut. Raksasa BN walaupun sudah cacat, ia tetap raksasa. Isu DAP Kedah bagai memberi suntikan stimulan kepada raksasa yang sakit itu. Isu di Selangor, di Pulau Pinang... kita sendiri nampak manipulasi media mereka. Bukan isu yang direka, tetapi dicetus oleh kalangan Pakatan Rakyat sendiri. Media hanya ambil kesempatan membesar-besarkan dan memberi gambaran buruk. Itu saja sudah cukup. Sekiranya berita-berita buruk sebegini walaupun impaknya kecil, tetapi disampaikan kepada rakyat secara constant sehingga PRU13, bayangkan kemungkinan BN akan kembali berkuasa (?)

Untuk mencapai kemenangan, bukan sahaja kita perlu bekerja keras melakukan perkara-perkara memenangi hati rakyat, bahkan pada masa yang sama tugas kita juga melemaskan Umno/BN. Sebar perkara baik, pada masa yang sama lemaskan perkara mungkar.
Ũ