© The Mhakk Studio

You are being watched!

Monday, April 26, 2010

23 ribu sokong Dato Zaid... kalah, tidak tumbang.

PRK Hulu Selangor dah abis. BN menang. Calon 3 in 1 Kamal Alan Nathan menang. Dato Zaid tak menang. Bukan kerana tak ada sokongan. 23,272 orang mengundi Dato Zaid. Bermakna kemenangan BN tidak besar walaupun 24,997 orang lagi mengundi Kamal Alan Nathan. 23 ribu dan 24 ribu, bagi kerusi parlimen, bezanya taklah besar. Seribu lebih saja majoriti. Oleh sebab demokrasi negara kita memilih suara majoriti, lebih satu undi pun di kira menang. Menang dan kalah dalam sistem demokrasi negara kita bukan memberi maksud yang kalah sudah tumbang, yang menang terjulang tinggi. Tajuk berita "PKR Tumbang", entah dari sorat khabar mana, memang editornya tak cerdik dan cuba memperbodoh orang ramai. Kalah kerana kurang sedikit jumlah undian berbanding yang menang. 23 ribu masih sokong, bagaimana dikatakan tumbang? Bukan tumbang, cuma kalah. Ikut kata-kata cooling down dan penyedap hati yang biasa didengar, "bukan kalah, cuma tak menang".

Tak mengapa. Wahai 24 ribu pengundi BN, skarang anda sudah berjaya mengirim Kamal Alan Nathan masuk ke parlimen. Wahai penduduk Hulu Selangor. Biar Kamal Alan Nathan rehat sekejap. Biar dia raikan kegembiraan bersama Najib and Co. Selepas itu, tuntutlah janji-janji yang mereka tabur. Jangan biar mereka tangguh. Mintak segera. Jika tangguh, janji itu akan dikitar semula pada PRU13 nanti. Jangan biar begitu. Tuntutlah, dan anda akan nampak betapa hidung mancungnya pemimpin BN yang menabur janji itu. Berdolak-dalik dengan pelbagai alasan kelas bawahan memang menjadi kebiasaan. Asalkan dapat mengelak...

PR pula? Masih dirundung kecewa? Tidak mengapa bersedih sekejap. bermuhasabah dan menginsafi kelemahan diri. Kekalahan yang sudah dijangka, tidaklah menyakitkan sangat. Paling penting, perjuangan mesti diteruskan. Alasan untu menutup kelemahan perlu dikurangkan. Jangan dibiasakan, mual orang mahu mendengarnya. 23 ribu masih dibelakang anda. PRU 13 ada dihadapan kita.


No comments:

Ũ