© The Mhakk Studio

You are being watched!

Wednesday, January 7, 2009

Isu Palestin: Jangan hanya sekadar emosi

Tentera pengganas Israel terus menghirup darah rakyat Palestin. Rakyat Palestin menderita. Mereka seperti bejuang bersendirian melawan pengganas bacul itu. Hamas, sebuah jemaah gerakan Islam di Palestin, berjuang untuk membela Islam dan umatnya di Palestin. Walaupun dengan persenjataan yang tidak secanggih pengganas Israel, mereka tetap terus berjuang untuk menguburkan pengganas yang menceroboh negara mereka.

Umat Islam lain di seluruh dunia hanya dapat melihat dan menonton berita kematian rakyat Palestin saban hari, namun tidak dapat berbuat apa-apa. Para pemimpin negara umat Islam pula seakan membisu. Rakan-rakan negara Arab juga bagai lembu kenyang seperti membiarkan Israel meratah Palestin. Umat Islam kini sudah seperti buih-buih di lautan. Tidak terdaya melakukan apa-apa.

Sering pula kita mendengar perkataan BOIKOT barangan Israel, Amerika, Belanda dan sebagainya setiap kali isu-isu melibatkan penghinaan kepada Islam dan kekejaman terhadap umat Islam. Hari ini, isu "boikot" bergema lagi. Namun kesannya tidaklah seberapa kepada musuh-musuh Islam tersebut, kerana ekonomi mereka disokong oleh pertubuhan-pertubuhan Yahudi dan sekutunya. Jika pun kerugian berbilion-bilion, mereka akan dibantu oleh pertubuhan-pertubuhan Yahudi. Jadi mereka tidak hairan mengapa Belanda berulang-kali menyiarkan karikatur menghina Nabi, sekalipun setiap kali siaran, umat Islam melompat membantah, mengutuk dan memboikot mereka.

Kenapa? Salah satunya seperti yang dikatakan tadi, ekonomi mereka di sokong. Keduanya, pemboikotan yang dilakukan hanyalah hangat-hangat tahi ayam. Apabila isu sejuk, pemboikotan pun sejuk. Umat Islam hanya melompat kerana emosinya sahaja. Sama seperti isu Palestin. Cuba kita renung, selama kita hidup di muka bumi ini, sudah berapa kali kita mendengar berita mengenai pembunuhan umat Islam Palestin oleh tentera pengganas Israel? Dan berapa kali pula umat Islam seluruh dunia berdemonstrasi mengutuk dan memboikot barangan musuh-musuh Islam? Apabila isu tersebut senyap, umat Islam kembali seperti asal - leka dan lalai - padahal walaupun isu 'senyap', musuh-musush terus menyusun strategi untuk menghancurkan Islam. Manakala umat Islam yang mudah beremosi, akan melompat lagi!


Lebih malang lagi, majoriti umat Islam tidak mengambil tahu isu Palestin. Hanya menonton TV mengenai pembunuhan di Palestin sekadar memenuhi masa lapang. "Ah.. perang itu di mana-mana saja". Mungkin itu yang bermain difikirannya. Tidak memandang isu Palestin ini adalah isu umat Islam akhir zaman. ALLAH mahu menguji kita umat Islam, sejauh mana kesungguhan kita membela Islam. Sebahagian besar umat Islam, terutama muda-mudi leka dengan dunia mereka. Kononnya hidup ini kenalah 'enjoy' pada waktu muda. Mahasiswa Islam pula leka dengan dunia kampusnya. Cubalah turun padang dan bertemu para remaja, tanyakanlah mereka mengenai isu Palestin, apakah rupa bentuk jawapan mereka? Atau juga tanya diri sendiri. Mengapa Israel menyerang Palestin? Atau kenapa Israel menyerang kumpulan Hamas di Gaza, sedangkan tidak menyerang kumpulan Fatah di Tebing Barat? Kenapa jiran-jiran Arab sekitar Palestin berdiam diri?

Umat Islam yang sedar mengenai isu Palestin majoritinya hangat-hangat tahi ayam sahaja, memboikot barangan musuh Islam manakala umat Islam yang leka, lebih-lebih lagi jauh dari pemboikotan tersebut. Menyedihkan, mereka seperti tiada kesedaran, ataupun tiada maklumat mengenainya (?). Atau juga tiada barangan alternatif dari umat Islam untuk menggantikan produk-produk Israel dan Amerika? Sebenarnya sudah banyak barangan buatan Muslim di pasaran. Tetapi umat Islam tidak mengendahkan. Kononnya tidak 'standard' (?). Jika umat Islam tidak menyokong produk Muslim, bagaimana produk Muslim akan berkembang menjadi alternatif - dan selepas itu akan menjayakan setiap pemboikotan terhadap musuh-musuh Islam?

Umat Islam wajib bangkit menentang kezaliman Israel, sekutu dan tali barutnya. Bangkit bukan sekadar emosi. Bangkit dengan tarbiyah, kefahaman dan kesedaran bahawa tidak sekali-kali akan redha Yahudi dan Kristian kepada umat Islam, sehingga kita mengikuti millah mereka (agama dan doktrin mereka). Isu Palestin bukan hanya isu politik dunia. Bukan hanya isu kemanusiaan. Bukan jua hanya isu ketidak stabilan serantau. Tetapi Palestin adalah isu umat. Islam. Iraq adalah isu umat Islam. Chechnya adalah isu umat Islam. Isu yang sebenarnya kita boleh katakan bahawa musuh-musuh Islam sudah melancarkan perang terhadap umat Islam.

Pengisytiharan perang terhadap umat Islam dibuat secara senyap dan terancang agar umat Islam terus lena. Biar muda-mudinya leka dan terus leka. Biar para pemimpinnya terus meloba dan melobi kekayaan. Biar umat Islam tidak bangun melawan. Jika diisytihar perang, secara terang-terangan, musuh-musuh Islam akan berdepan dengan suatu penentangan yang dahsyat. Mereka takut kemunculan semula Panglima Salahuddin al-Ayubi, Sultan Muhammad al-Fateh, Syeikh Umar Mukhtar dan sebagainya. Ayuh, jika kita tidak mampu bersama Hamas berdepan pengganas Israel, kita gerakkan dakwah dan jemaah di tempat kita, menyedarkan ahli keluarga kita, rakan-rakan kita, seterusnya umat Islam. Kita munculkan semula watak-watak yang digeruni kuffar.

Sahabat-sahabat sekalian, di manakah kita?

Kata Ustaz Nik Abduh dalam blognya: "Anda mesti tahu dan mesti akur bahawa lecehnya pengetahuan anda tentang Palestin adalah petanda lecehnya anda di sisi perjuangan Islam."
==


Ucapan Khalil Ismail al-Haya Ketua Whip HAMAS [Kuala Lumpur 14 Mei 2006]:

"Umat Islam di Malaysia, KAMI mengharapkan agar anda bersikap pro-aktif. Kami mengharapkan agar anda menyumbang USD 1 (RM 3.60) setahun sahaja untuk menanggung kesengsaraan rakyat Palestin.
Kami juga mengharapkan agar anda melobi kerajaan anda yang menjadi pengerusi OIC untuk melakukan sesuatu. Kami juga berharap dari anda untuk melakukan kempen kesedaran, dan libatkan masyarakat Malaysia, termasuk pertubuhan-pertubuhan bukan Islam untuk turut membantu rakyat Palestin. Kami juga ingin melihat anda menjadi juara di peringkat antarabangsa di dalam kempen kesedaran ini. Banjiri media anda dengan isu Palestin dan al-Aqsa. Halakan mereka untuk menyokong perjuangan rakyat Palestin. Kepalailah usaha serantau untuk tujuan tersebut, andalah harapan kami.

Dan akhir sekali, kami mengharapkan agar anda tidak melupakan kami di dalam doa-doa anda sekelian. Berdoalah agar kami thabat di dalam perjuangan. Berdoalah agar kami tetap di dalam perjuangan kami. Berdoalah agar kami dikurniakan mati syahid. Berdoalah juga, agar kita dapat bersama-sama bersolat di dalam Masjid al-Aqsa satu hari nanti, di mana pada waktu itu, bendera Islam akan berkibar dan syariat Allah akan berdaulat sekali lagi di atas muka bumi ini… "

==

Ucapan Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin, Syeikh Mahdi Akef:

"Jangan menunggu-nunggu apa jua pun dari Obama Amerika, Syarkozy Perancis dan Bangsa-bangsa Bersatu. Jangan mengharap-harapkan apa jua dari “Mubadarah Arabiah (tawaran dari pihak Arab)” (tawaran Arab diketuai Raja Abdullah dari Saudi iaitu “Israel serah Gaza dan Tebing Barat dan Israel dapat perdamaian dari Arab”) kerana kesudahannya nanti adalah kegagalan, kerana musuh terus menggunakan politik menceroboh dan kerana ianya tidak mencapai walau hak Palestin yang minima, memusnahkan hak Pelarian Palestin untuk kembali ke kampung halaman mereka yang kita tidak mungkin mengalah dalam hal ini." baca ucapan penuh...
==


" Andai diumpama ISLAM seperti sebuah bangunan usang, yang hampir roboh, maka aku akan berjalan ke seluruh dunia bagi mencari jiwa-jiwa muda. Aku tak ingin mengutip dengan ramainya bilangan mereka..Tetapi aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah..."

~as-syahid Hasan Al-Banna~

==

Petikan Ucapan Syeikh Ahmad Yassin :

"Sesungguhnya Yahudi tidak mengerti erti perdamaian . Perdamaian bagi mereka adalah kubur-kubur .Perdamaian bagi mereka adalah membunuh jiwa-jiwa yang tidak berdosa dan penghinaan terhadap maruah umat Islam .Sesungguhnya telah tiba masanya untuk umat Islam mengoyak perjanjian yang keji ini . Perjanjian yang menambahkan lagi penderitaan umat Palestin , sedangkan Israel mendapat faedah yang cukup besar daripadanya . Ia mendapat pengiktirafan daripada banyak negara ,lantas mereka membuka pintu perdagangan untuk pembangunan negara mereka .Di dalam masa yang sama mereka mengoyak kesatuan negara Arab untuk menjadi kuasa tunggal di rantau ini dan meletakkan syarat damai mengikut kehendak mereka ." baca ucapan penuh...
==

Ucapan Abdel Aziz Rantissi , pendokong Hamas:

"Saya menyeru anda semua agar tenang, seandainya Rantissi, al-Zahhar, Ismail Haneya, Nazzar Rayyan, Said Siyyam dan semuanya gugur syahid (dibunuh Israel), demi Allah perjuangan kita akan bertambah gemilang dan membuatkan kita semakin mencintai jalan ini. Tangan ? tangan kita yang menggenggam senapang di dunia ini Insya Allah akan berpelukan bersama di sisi Allah (di syurga nanti)."

===

Usahlah kita terus menjadi buih-buih di lautan... marilah kita menjadi ombak tsunami.

ALLAHU AKBAR!

2 comments:

Anonymous said...

lol...nice story...tapi...its a waste of time writing and reading it...i was so bored...thanks 4 the time pass...

Anonymous said...

anonymous ni bukan islam kut...

Ũ