© The Mhakk Studio

You are being watched!

Tuesday, September 8, 2009

Malas solat witir? Mai renung sat...

Menjadi trend, selesai saja lapan rakaat solat tarawih, berduyun-duyun orang bangun meninggalkan jemaah. Mereka tidak mahu meneruskan solat tarawih ke dua puluh rakaat, ataupun memandang remeh solat witir. Mungkin pada fikirannya, witir hanyalah solat penutup. Budaya ini kurang sihat sebenarnya. Solat witir bukan penutup seperti tudung botol yang menutup mulut botol. Dan golongan yang bangun meninggalkan jamaah itu boleh dibahagikan kepada beberapa kategori:

1) Mahu meneruskan solat tarawih di rumah kerana di masjid/surau hanya dilaksanakan lapan rakaat sahaja.

2) Mahu menunaikan solat witir diakhir malam, atau waktu sahur. Mungkin mahu mengerjakan qiamullail dahulu.

3) Sudah letih dan malas untuk meneruskan solat. Lapan pun dah cukup. Witir buat bulan lain pun boleh.

4) Ikut-ikut orang. Sejak awal lagi sudah malas bertarawih. Orang berduyun-duyun bangun keluar dari saf memberi peluang kepadanya untuk beredar.

5) ----

6) ----


Golongan (1) dan (2) tiada masalah. Golongan (3) dan (4) dan seterusnya, adalah bermasalah. Mungkin mereka tidak faham dan tidak menghayati besarnya ganjaran ibadah dalam bulan Ramadhan. Melaksanakan ibadah hanya kerana ikut-ikutan, atau malu kalau tak buat, isi masa lapang, dan sebagainya adalah sia-sia. Beribadahlah kerana ALLAH.

Ingatlah, bahawasanya solat tarawih hanya dibulan Ramadhan sahaja. Tiada disunatkan dibulan-bulan lain. Mengerjakannya adalah menyahut tawaran hebat dari ALLAH. Meninggalkannya seumpama tidak tertarik dengan tawaran ALLAH yang sangat hebat itu.

Dan fahamilah, bahawasanya solat witir itu adalah solat sunat yang paling afdhal, lebih besar fadhilatnya berbanding solat tarawih. Lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan. Fadhilatnya lebih besar dari mana-mana solat sunat, kerana fadhilatnya menghampiri fadhilat solat wajib.

Solat witir dilakukan dalam kiraan ganjil bilangan rakaat, sekurang-kurangnya satu rakaat. Biasanya dilakukan tiga rakaat dengan dua takbiratul ihram dan dua salam. Lebih baik lagi, dilakukan lima rakaat. Lebih lagi baik dilakukan tujuh rakaat. Lagi lagi lagi baik dilakukan sembilan rakaat. Terbaik dilakukan sebelas rakaat solat sunat witir.

Bagi solat witir tiga rakaat, mazhab Maliki melakukan tiga rakaat satu takbiratul ihram dan satu salam ( tiga rakaat terus sama seperti halnya solat maghrib). Bagi mazhab Syafiie, solat sunat witir dilakukan dua kali takbiratul ihram dan dua salam (yakni dilakukan dua rakaat dahulu, kemudian satu rakaat). Mazhab Syafiie juga membolehkan solat witir dilakukan tiga rakaat sekaligus, seperti Mazhab Maliki. Namun bagi mazhab Syafiie, solat witir dua rakaat diikuti satu rakaat adalah lebih afdhal daripada melakukan tiga rakaat sekaligus, kerana dengan melakukan dua rakaat witir dan diikuti satu rakaat witir itu mempunyai lebih takbiratul ihram dan lebih bilangan salam. Takbiratul ihram dan salam kedua-duanya rukun solat.

Jadi bagi sesiapa yang cuba lari dari solat sunat witir, fikirlah kembali. Aku menyeru diriku dan kalian semua, agar tidak ketinggalan dalam menggandakan ibadah yang ikhlas dalam bulan barokah ini. Selamat meneruskan amal ibadah.

WaLLAHU a'lam.

No comments:

Ũ