© The Mhakk Studio

You are being watched!

Monday, December 22, 2008

Sembang-sembang: Coretan masa cuti...

Semester baru 2008-2009 bermula. Cuti sebulan penuh dengan aktiviti makan kenduri. Banyak benar orang ambil kesempatan waktu cuti sekolah untuk mengadakan kenduri. Macam-macam kenduri ada. Kenduri kahwin, kenduri 'naik rumah', kenduri sempena hari raya korban dan kenduri arwah.

Sedikit coretan aktiviti masa cuti sebulan...

1) Kematian

Awal-awal cuti, aku menziarahi jiran yang sakit tenat. Sakit tua. Sudah agaknya 8 tahun terlantar di atas katil. Dua hari selepas aku menziarahinya, dia meninggal dunia. Aku dan keluarga menziarahi keluarganya. Setelah selesai solat jenazah, aku dan adik lelaki ku mengiringinya ke perkuburan.

Selang beberapa hari, berita kematian datang lagi. Aku membawa ibu dan nenekku menziarahinya di tempat yang agak jauh dari kampungku.

Dua kematian dikala awal cuti semester, memang menginsafkan. Hati keras macam mana pun, akan lembut juga apabila berada dalam suasana kematian. Paling teruk, hati keras akan kalah apabila berdepan dengan kematiannya individu itu sendiri.

2) Kenduri Kahwin

Cuti diteruskan dengan agenda kenduri kendara di sana sini. Ada juga dalam sehari sampai 5 buah rumah kenduri. Jauh-jauh pula. Tapi apakan daya, tuan-tuan rumah itu khabarnya datang sendiri menjemput. Maka kenalah pergi, tambahan pula kenduri kahwin, walimah.

Termasuk juga kenduri rumah bapa saudaraku sendiri. Semua ahli keluargaku berkampung di rumah bapa saudaraku itu dua tiga malam sebelum kenduri. Aku ditugaskan menjadi pengunggu rumah bersama adik lelakiku. Maka jadilah aku penunggu rumah yang menunggu rumah.
Pengantin baru

3) Kenduri sempena Hari Raya Korban

Hari raya koran kali ini meriah dengan kenduri makan daging korban. Di masjid sahaja 7 ekor lembu dikorbankan pada hari raya kedua. Maka banyaklah peserta-peserta mengadakan kenduri di masjid, dan juga di rumah masing-masing. Aku hadir hampir setiap rumah kenduri. Bukan kerana lapar daging, tetapi untuk memenuhi jemputan. Kehadiran kita memenuhi jemputan sememangnya membuatkan tuan rumah berbesar hati. Bayangkan jika kita mengadakan kenduri, jemputan tidak hadir, alangkah kecilnya hati kita. Begitulah hidup bermasyarakat. Hubungan baik dengan ahli-ahli masyarakat penting bagi kita, tambahan pula kepada pendokong gerakan Islam.


4) Menziarahi sanak saudara

Masa cuti beginilah peluang untuk menziarahi kaum kerabat dan sanak saudara. Kebetulan cuti kali ini sama dengan cuti sekolah, semua adik beradikku ada bersama. Maka kami sekeluarga menjelajah dari satu rumah ke satu rumah saudara mara sebelah ibu dan ayah. Hari kenduri, kami berkenduri. Hari tiada kenduri, kami berziarah. Hubungan kekeluargaan juga penting dan perlu dijaga.

Sebahagian dari ibu dan bapa saudara

Melawat Pak Ngah Musa (sepupu ayah) yang sedang sakit

Menziarah RFC pun ada..heheh

6) Bercuti di Langkawi

Dua hari terakhir cuti, kami sekeluarga bercuti di Pulau Langkawi, sempena hari keluarga Felda anjuran Felda Wilayah Alor Setar.

Aktiviti hari keluarga


Menunggu tiket dibeli untuk menaiki kereta kabel Langkawi.

Di puncak bukit

Inilah bentuk otak Dr Mahathir yang menjana duit untuk kerajaan negeri... eh, bukan, ini sistem enjin yang menggerakkan kereta kabel.


Ketika pulang, aku bersama ayah dan adikku bersolat maghrib di atas bumbung feri. Hanya kami bertiga sahaja. Itu antara pengalaman yang jarang boleh dapat. Solat dalam keadaan ombak sedikit melambung, angin kuat. Di tengah-tengah laut begitu luas, kami bersolat. Subhanallah... memang ketika itu jika terjadi apa-apa, tiada siapa pun yang dapat menyelamatkan kami, melainkan ALLAH yang Maha Berkuasa!

Itu saja coretan masa cutiku. Sekarang aku kembali bergelut dengan suasana kampus dalam semester akhir. Bezanya dengan pelajar tahun akhir yang lain, aku tidak perlu bersusah payah dengan projek tahun akhir. Dan walaupun aku berada di "tahun ketiga", aku juga tidak perlu memikirkan tempat untuk latihan industri. kenapa? Ada sebab-sebabnya...

Wallahu a'lam...

2 comments:

Mujahid Cakna said...

salam...peh,alhmdulillah,cuti yg dimanfaatkan
xltk gmba2 kt 'uitm' ari tu ke??
:)
tu pun kenangan time cuti

Aneroid said...

Yang tu kena minta izin dari setiap orang dulu. heheh... gambar2 tu mungkin akan diserap dalam lain-lain posting sekalipun xde kena mengena dgn tajuk.

Ũ