© The Mhakk Studio

You are being watched!

Tuesday, February 3, 2009

USM bantu penduduk Gaza

PULAU PINANG, 2 Feb – Universiti Sains Malaysia (USM) bercadang mengambil kanak-kanak mangsa peperangan di Gaza, Palestin untuk diberikan bantuan perubatan dan tempat tinggal sementara yang lebih selamat di negara ini.

Misi membawa kanak-kanak malang tersebut ke negara ini khususnya ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian tercetus disebabkan kesukaran untuk menghantar bantuan penyelamat dari Malaysia ekoran pergolakan di negara tersebut masih belum reda dan diisytihar selamat.

Naib Canselor USM, Prof. Tan Sri Dato’ Dzulkifli Abdul Razak berkata, langkah iu dirasakan amat sesuai bagi membantu mangsa peperangan di Gaza yang dihimpit masalah kekurangan bantuan perubatan khususnya dari segi peralatan, ubat-ubatan dan sebagainya. Baca lagi....

AlhamduliLLAH, misi ini sangat bagus. Bangga jadi warga USM. Sesuai dengan taraf Apex, USM melangkah ke hadapan dengan misi global.

`Jika perbincangan berjalan lancar, USM dijangka menempatkan sekurang-kurangnya 10 kanak-kanak Palestin berusia bawah 10 tahun di HUSM pertengahan Mac depan,’’ tambah beliau.

Kanak-kanak adalah antara bangsa terbanyak dalam keganasan Yahudi Zionis. Mati, cedera dan menderita. Sungguh kasihan. Harap lebih ramai lagi kanak-kanak Palestin di bawa ke Malaysia, terutama yang kehilangan tempat bergantung.

Mungkin ada pula yang kurang bersetuju dengan misi ini. Membawa kanak-kanak ini ke Malaysia, akan melunturkan tarbiyyah jihad kepada mereka. Kehidupan yang selesa dan agak jauh dari ruh jihad mungkin akan melemahkan jiwa anak-anak Palestin ini untuk menyambung perjuangan ibu-bapa mereka yang syahid.

Kita berharap bantuan ke atas kanak-kanak Palestin ini bukan hanya sebagai tanggungjawab kemanusiaan, tetapi adalah atas dasar aqidah, ukhuwwah dan perjuangan. Syabas USM!

Link berkaitan: 

1 comment:

Anonymous said...

MABRUK!

Ũ