© The Mhakk Studio

You are being watched!

Tuesday, March 10, 2009

Apa beza Melayu kampung dan bangsawan UMNO

UMNO hari ini sudah lari dari tujuan asalnya membela nasib umat Melayu. UMNO hari ini menjadi libiliti kepada bangsa Melayu. Pengkhianatan UMNO semakin menjadi-jadi dan dapat dilihat oleh rakyat yang sudah membuka mata. Kalau dahulu, pengkhianatan UMNO terhadap Melayu dan Islam hanya berlegar dalam kalangan orang-orang politik, pada hari ini, di zaman yang serba canggih ini, UMNO tidak dapat menyembunyikan lagi pengkhianatannya terhadap Agama, Bangsa dan negara. Dalam artikel ini, kita akan dedahkan salah satu pengkhianatan UMNO yang sekarang sudah dibuat terang-terangan.

Antara isu yang hangat hari ini adalah isu PPSMI, perlaksanaan pembelajaran matapelajaran sians dan matematik dalam bahasa Inggeris. Gerakan Memansukan PPSMI (GMP) sejak awal-awal lagi menentang perlaksanaan PPSMI ini. Sejak enam tahun dahulu lagi GMP sudah bergerak memberi penerangan kepada rakyat tentang bahaya PPSMI. Dalam masa enam tahun perlaksanaan PPSMI ini GMP sudah berkali-kali membuat resolusi, persidangan para ahli akademik, seminar, ceramah, forum, dan terbaru demontrasi menyerahkan memorandum membantah PPSMI kepada KDYMM Yang Di-Pertuan Agong. Namun apa kata menteri UMNO? Menteri berkenaan menyalahkan GMP dan para demonstran kenapa baru sekarang mereka membantah setelah enam tahun perlaksanaan!

Isu survival Bahasa Melayu itu satu segi, kerana apabila sesuatu bahasa itu tidak menjadi bahasa ilmu, secara automatik bahasa itu akan mengalami kepupusan. Lihatlah bahasa Arab masih utuh sehingga hari ini kerana ALLAH jadikan Bahasa Arab sebagai bahasa ilmu dengan menurunkan al-Quran dalam Bahasa Arab. Bahasa Inggeris muncul pula sebagai bahasa global pada hari ini dek kerana mereka jadikan Bahasa Inggeris itu sebagai bahasa ilmu sains dan teknologi. Maka apabila Bahasa Melayu tidak mendapat tempat sebagai bahasa ilmu, tunggulah kepupusannya.

Isu PPSMI yang sebenar adalah survival para pelajar Melayu sendiri dalam arus pendidikan negara. Apabila matapelajaran Sains dan Matematik diajar dalam bahasa asing, anak-anak sekolah yang belum mengerti bahasa asing itu pasti tidak akan dapat mengikuti pembelajaran subjek Sains dan Matematik itu dengan sempurna, padahal mereka berhak pandai dan pintar dalam kedua-dua subjek tersebut. Kefahaman dalam kedua-dua subjek tersebut adalah bergantung kepada sejauh mana kebolehan guru yang menyampaikan ilmu dan juga keupayaan pelajar memahami ilmu yang disampaikan. Bagaimanakah pelajar itu akan dapat memahami ilmu Sains dan Matematik sekiranya pelajar itu tidak faham apa yang disampaikan dan tidak pula tahu untuk bertanya guru dek kerana penggunaan Bahasa Inggeris.

Menteri UMNO itu hidup sebagai anak bangsawan. Samalah dengan beberapa lagi menteri kelas bangsawan. Mereka tidak pernah tahu hakikat sebenar orang Melayu, anak-anak Melayu dan Bahasa Melayu. Mereka hakikatnya tiada roh Melayu. Mereka bangsawan ini hanya mendapat maklumat mengenai Melayu melalui pembacaan buku-buku sejarah dan sebagainya, tetapi mereka tidak dapat memahami hakikat Melayu yang sebenar. Mereka hidup dan bergelumang dengan kemewahan, wang ringgit, projek-projek besar, kuli-kuli yang ramai dan sebagainya. Lantas mereka lupa daratan dan menggubal dasar-dasar yang merosakkan bangsa Melayu.

Golongan bangsawan UMNO ini bukan lagi Melayu yang sebenar. Kehidupan mereka jauh daripada kemelayuan, apatah lagi untuk mengikut cara hidup Islam. Pendidikan mereka diperoleh di negara-negara Barat. Pakaian mereka semuanya kebaratan. Cuma sekali sekala mereka bercakap mengenai pendidikan Melayu dan memakai pakaian Melayu yang mereka peroleh daripada bahan-bahan bacaan sahaja. Jadi bagaimanakah spesies bangsawan seperti Menteri UMNO ini faham akan masalah sebenar orang Melayu? Setakat mana pula mereka faham bahawa PPSMI ini akan memusnahkan masa depan anak-anak Melayu?

Lihatlah pula akibat terlalu taksub dengan kehendak mahu laksanakan PPSMI, mereka sanggup 'menipulasi' gred-gred peperiksaan anak-anak Melayu. Semuanya untuk menghalalkan PPSMI yang sudah menguntungkan kroni-kroni percetakan buku dalam bahasa Inggeris. Ingat, tender percetakan buku-buku Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris sudah diterima oleh kroni-kroni untuk jangka masa lima hingga sepuluh tahun atau lebih. Akibat daripada menipulasi gred ini, anak-anak Melayu 'cemerlang' pada gred semata-mata, tetapi hakikatnya mereka tidak memahami asas ilmu tersebut. Hasilnya, anak-anak Melayu ini akan lingkup pada tahap pembelajaran yang lebih tinggi kerana asasnya goyah. Di peringkat pengajian yang lebih tinggi, bahasa bukan faktor utama kecemerlangan, tetapi basic atau fundamental ilmu tersebut sangat membantu. Bahasa ibundalah yang akan memasak kefahaman asas dalam minda anak-anak.

Lihatlah professor-professor hari ini, para ahli akademik hari ini, para pensyarah, pasa saintis, sarjana-sarjana, guru-guru, dan sekalian orang yang berjaya hari ini, mereka semua berjaya disebabkan sewaktu alam persekolahan dahulunya mereka diajar menggunakan perantaraan bahasa Melayu dan bahasa ibunda. Sebab itulah mereka pada hari ini sebahagian besarnya turut dalam usaha membantah PPSMI, kerana mereka memahami jiwa dan hakikat sebanar bangsa Melayu. Berbeza sekali dengan golongan bangsawan yang berpendidikan Inggeris, mereka hanya tahu menggubal dasar yang merosakkan tanpa mendapat nasihat daripada pihak yang sepatutnya.

Wahai umat Melayu, sedarilah bahawa UMNO sebenarnya tidak berjuang untuk kemajuan Melayu. Mereka hanya berjuang untuk kepentingan golongan bangsawan UMNO ini sahaja. Anda semua hanyalah bagi mereka haiwan-haiwan gembala yang memberi keuntungan kuasa politik kepada mereka untuk terus memerintah Negara kita yang tercinta. Bagi mereka, apabila anda mengamuk, tentu anda tidak cukup makan. Maka mereka akan laburkan syiling-syiling mereka supaya anda diam, sedangkan mereka meratah harta dan khazanah Negara bersama-sama kroni mereka. Ayuh selamatkan diri dan ahli keluarga kita daripada UMNO!

No comments:

Ũ