© The Mhakk Studio

You are being watched!

Monday, March 23, 2009

Harakah - Suara KeAdilan : Mahathirisme kembali?

Akhbar Pas, PKR digantung tiga bulan

PUTRAJAYA 23 Mac – Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini menggantung permit penerbitan Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan berkuat kuasa serta-merta.

Menterinya, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, tindakan itu diambil kerana dua akhbar pembangkang itu didapati menyiarkan artikel-artikel berbaur fitnah, mengelirukan serta boleh mengancam ketenteraman dan memecahbelahkan masyarakat.

Difahamkan, surat penggantungan Harakah dialamatkan kepada Setiausaha Agung Pas, Datuk Kamaruddin Jaffar manakala surat untuk Suara Keadilan ditujukan kepada Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail.

“KDN mendapati Harakah dan Suara Keadilan banyak mengeluarkan artikel-artikel menyentuh perkara-perkara yang memutarbelitkan fakta, menghasut, mengandungi tuduhan liar dan tidak berasas,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia petang ini - UtusanOnline


Wah... macam tu saja kena gantung? Mudahnya!

Suka-suka hati saja gantung, tanpa ada siasatan artikel mana yang berbaur fitnah dan mengelirukan. Artikel mana pula yang memecah-belahkan masyarakat? Keganasan terhadap media lawan Umno/BN bermula kembali dengan aksi yang lebih ganas. Kalau dahulu, pengeluaran Harakah daripada dua kali seminggu, dihadkan kepada dua kali sebulan pada era Dr Mahathir, sebelum dibenarkan pengeluaran dua kali seminggu semula pada zaman Abdullah Badawi.

Tiba-tiba penggantungan mengejut daripada KDN menggantung Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan dilakukan berkuatkuasa serta merta. Apakah era Mahathirisme akan kembali mewarnai politik negara apabila Najib menjadi PM kelak, malah dalam bentuk yang lebih agresif?
YB Azmin Ali memberitahu dalam ceramah ringkasnya sempena pengumuman calon Parti Islam di Bukit Gantang, bahawa Suara KeAdilan akan tetap dicetak untuk diedarkan sekalipun sudah digantung. Dalam program tersebut, YAB Dato Seri Ir Hj Nizar diumumkan sebagai calon parti Islam sebagai calon PR untuk Parlimen Bukit Gantang.

Kalau era Mahathirisme kembali, kita akan lihat satu persatu kelicikan dan kezaliman lagenda Dr mahathir akan berulang dalam bentuk yang lebih ganas. Kebebasan media akan kembali dipenjara, Operasi Lalang Mega mungkin akan berlaku, ISA akan makan besar lagi. Paling dahsyat, mungkin Tragedi Memali akan berulang. Di mana, kita tunggu dan lihat. Siapa yang akan mengikut jejak langkah As-Syahid Ust Ibrahim Libya, kita akan saksikan. Paling tidak, kita berazam untuk turut syahid bersama-sama dengannya, seperti mana para pengikut As-Syahid gugur bersama beliau.


No comments:

Ũ