© The Mhakk Studio

You are being watched!

Monday, March 16, 2009

Antara impian Melayu dan impian orang-orang beriman...

Gabungan UMNO-Pas impian orang Melayu - Utusan Online

KUALA LUMPUR 15 Mac - Cadangan untuk mewujudkan satu kerajaan perpaduan yang menggabungkan Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO dan Pas merupakan impian seluruh masyarakat Melayu di negara ini.

Ia adalah kerana kedua-dua parti tersebut merupakan dua parti terbesar orang Melayu yang selama ini sering bertentangan dalam apa jua isu disebabkan perbezaan ideologi dan prinsip dalam politik.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, segala usaha yang boleh menggerakkan ke arah merealisasikan impian tersebut antaranya mengadakan pertemuan di peringkat kepimpinan parti perlu dilakukan secara bersungguh-sungguh.

"Saya pernah berjumpa dengan beberapa pemimpin Pas dan saya bercakap mengenai perkara ini. Mereka memberi reaksi yang amat positif dan mereka sendiri mengakui kerjasama UMNO-Pas adalah impian bagi seluruh masyarakat Islam terutama orang Melayu.

"Siapa tidak mahu melihat UMNO dan Pas bersatu? Apa yang penting sekarang, pihak UMNO dan Pas harus mengetepikan perbezaan fahaman politik supaya kita dapat memulakan segera usaha ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Baca Lagi...


1) Impian orang Melayu atau impian UMNO?
Orang-orang beriman mengimpikan UMNO bubar dan beramai-ramai menyertai Parti Islam.

2) Parti Islam dan Parti Melayu memang takkan sama ideologi politiknya. Tidak mungkin sama pendirian politik Islam dengan politik nasionalis.

3) Bagaimana pula Parti Islam mahu mengenepikan Islam yang menjadi fahaman politiknya semata-mata untuk bersatu dengan Parti Melayu yang fahaman politiknya adalah berasaskan perkauman?

Orang-orang beriman tidak akan mencampakkan diri ke dalam lembah kebinasaan dan tidak pula akan bersubahan dalam perkara-perkara maksiat dan penderhakaan kepada ALLAH. Bergabung dengan Umno/BN bererti bergabung dengan kemungkaran, kerana umum sudah mengetahui segala penyelewengan Umno/BN. Dosa rasuah, dosa fitnah memfitnah, dosa penyalahgunaan harta rakyat dan negara, dosa membunuh penduduk kampung (Memali), dosa membelasah tahanan tanpa bicara, dan pelbagai lagi dosa mereka, maka tidak layak untuk mereka bergabung dengan Parti Islam. Melaikankan mereka membubarkan Parti Perkauman mereka dan beramai-ramai menyertai Parti Islam.

Orang-orang beriman tidak akan terjerumus ke dalam lubang yang sama untuk kali kedua. Jika impian Melayu mahu lihat Parti Islam dan UMNO bersatu, maka Parti Islam tidak memilih untuk jatuh ke dalam lubang gabungannya dengan UMNO untuk kali kedua. Sebaliknya jika Parti perkauman Melayu itu mahu lihat Melayu bersatu, maka marilah bersama-sama bergabung atas nama Islam. Kikislah semangat asobiyyah dalam jiwa Melayu. Melayu tidak akan cemerlang dan akan terus hancur jika Islam tidak menjadi pegangan.

Melayu masih wujud hari ini kerana perjuangan para ulamak dahulu kala mengembangkan Islam dalam masyarakat Melayu dari segi aqidah, syariah dan akhlak. Bermaksud, Islamlah yang mengangkat martabat Melayu. Hari ini, akhlak Islamiyyah dalam masyarakat Melayu sudah nazak. Syariah sebahagian besarnya sudah ditinggalkan. Dan aqidah Islam umat Melayu semakin dikikis secara rakus oleh persekitaran yang tidak dibela. Lihatlah akibatnya, Melayu semakin mundur dalam pelbagai segi. Itu pun pemimpin-pemimpin Melayu masih keras kepala untuk mengakui hakikat ini.

Sebab itulah orang-orang beriman, tidak memandang penyatuan umat dari sudut kebangsaan dan perkauman. Penyatuan umat hanyalah dapat direalisasikan dengan kesatuah aqidah, yakni Islam. Perkauman akan mencetuskan perpecahan dan permusuhan sekalipun pada awalnya nampak keserasian. Kesatuan aqidah tauhid akan membawa kepada penyatuan umat manusia sekalipun pada awlnya nampak seperti ketidak-selesaan.

Oleh itu impian orang-orang beriman tidak sama dengan impian Melayu (UMNO). Zaman asobiyyah mesti ditamatkan!

Link berkaitan:
Nik Aziz anggap cadangan kerajaan campuran tidak perlu - Harakahdaily
Gabungan UMNO-Pas impian orang Melayu - Utusan Online

2 comments:

dEe Di a.k.a. KeNg hAu said...

people said multiracial country, it is? or should I said multi-"racist"?
evryday, you backfire me, i backfire you..

democracy of demo"crazy"?

I prefer a government that for all, for all races, that consider unity, peace, understanding among citizen of Malaysia...

Anonymous said...

we cannot just prefer, coz they wont. Good government cannot be achieve just by imagination. Not that easy. we must strive. even a small goodness we want, we should have a little effort, so the bigger effort should we give in order to gain a bigger goodness. daniel, we should understand our multiracist they are playing nowadays. i agree wif the writer. Islam can unitize all people. No racist, no fire-fire among races, unity peace, understanding amng citizen... all of these were tought by Islam. But to get this, we must strive, coz majoriti Muslim are muslim by birth, nothing they know about Islam except babi is haram.

So, our task is to strive and teach them, to understand Islam.

Ũ