© The Mhakk Studio

Thursday, May 27, 2010

Situasi menang-menang

Dahulu kala, pulau Singapua diserah percuma kepada Lee Kuan Yew & Co. Melayu ditipu dengan menang-menang situation... Sapa punya kerja? Pemimpin PAS kah?

Lewat sikit, Pulau Batu Putih pulak gagal dipertahankan, walhal jaraknya dengan Singapore sangatlah jauh berbanding jarak Pulau itu dengan Johor... Ini menang-menang situation jugak ka...? Yang ni sapa punya kerja? Pemimpin DAP kah?

Baru-baru ini, kawasan sedut minyak RM320 bilion, Blok L dan Blok M diserah percuma kepada Brunei... sekali lagi Melayu ditipu dengan Menang-menang situation. Blok L dan Blok M tu memang hak Brunei, kita tak ada hak kah? Kalau takda hak, kenapa sebelum ni kita boleh je tumpang sekaki sedut minyak? Ini kerja Anwar Ibrahim kah?

Terbaru, Tanah KTMB pulak bakal disedekah kepada Singapore. Melayu terus kena tipu, menang-menang situation... Kononnya Tanah KTMB itu ditukar dengan kawasan yg lebih bernilai mengikut pasaran semasa. Bebal sangatkah Singapura beriya-iya nak ambil Tanah KTMB Tanjong Pagar kalau kurang bernilai daripada Marina South dan Rochor Ophi? Sapa yang kena kelentong?

Atau apa obat yang anak beranak Kuan Yew bagi makan kepada DS Najib, sampai begitu mudah jual tanah negara kepada Singapore?

Kalaulah Kelantan diperintah oleh BN, agaknya kawasan royalti minyak yang dikongsi dengan Thailand juga akan diserah kepada Thailand atas nama menang-menang situation jugak...(?). Tak dapat la merasa royalti, mahupun wang ehsan laa rakyat Kelantan...

Kalau TGNA yang jual telaga minyak itu kepada Thailand, sehari 25 jam, 7 hari seminggu media akan papar pengkhianatan TGNA menjual aset negara. Itu baru jual, bukan bagi free. Tapi bila Umno/BN yang buat, ini adalah situasi menang-memang. Malaysia manyak untung maa...

Melayu Umno terus kena tipu, dan dibodohkan.

Gadai habis harta dan tanah negara, Melayu Umno terus jugak sokong. Geng Songkok Tinggi Umno membisu bila negara tergadai sedikit demi sedikit. Umno Perkasa yang kuat melalak pun tak berani kata apa. Ini semua kerana situasi menang-menang...

Nak tutup isu ini, media asyik tunjuk anak Samy Vellu bergaduh dengan Muhyiddin. Umno vs MIC. Mudahnya menipu Melayu... Melayu yang berfikrah Umno sahaja...

Mahasiswa kena tipu jugak ke? Tak ada yang bangkit pun? Ya... mahasiswa sudah dilalikan dengan hiburan. Digari dengan sistem peperiksaan yang menekan. Gerakan Mahasiswa dimandulkan. MPP hanya fokus isu dalam kampus sahaja. Isu lalat dalam kampus sahaja. Isu padang bola tak cukup besar saja. Isu negara jarang kita dengar.

Walhal, isu-isu besar seperti penggadaian hartamilik negara ini mahasiswa perlu ke depan, lantang bersuara menyampaikan pandangan dan kritikan membina kepada orang-orang tua yang menjadi pemimpin ketika ini. Isu pembinaan loji nuklear untuk janakuasa elektrik, isu judi bola sepak, isu kenaikan harga barang keperluan, isu APCO, dan sebagainya - mahasiswa perlu suarakan pandangan mereka. Katakan kepada mereka kami bakal pemimpin masa depan tidak setuju cara pengendalian isu-isu oleh pemimpin masa ini, yang akan menyusahkan kami kelak.

Atau mahasiswa juga terkena pil situasi menang-menang?
RM320 bilion tu, boleh cover PTPTN laa...

p/s: dah kona kut lain dah la pulak. artikel ini adalah pandangan peribadi penulis semata-mata.

1 comment:

Apandi said...

klantan mintak royalti minyak bukan main susah nak kasik. dgn singapore, brunei, sekali dgn tanah dia bagi. apa punya lahanat la pmimpin malaysia ni. bodoh benar org yg masih sokong.

Ũ