© The Mhakk Studio

You are being watched!

Sunday, March 23, 2008

Kelantan Ibu Politik Malaysia (?)

Kedengaranlah juak-juak Dollabedawi menyindir/menghentam Ku Li yang berhasrat mencabar Dollabedawi sebagai presiden umNo. Lihatlah beberapa laungan terhadap Ku Li : "najib ikrar sokong paklah" "Ku Li disaran bantu umno tawan Kelantan." "Rawat umno kelantan dulu baru tanding presiden - Noh Omar" dan banyak lagi.

hakikatnya, mereka juga tidak yakin dengan Dollbedawi ini, namun disebabkan Dollabedawi ini memegang kuasa, tiada sesiapa pun berani melawannya, kecuali mereka yang tiada kuasa seperti Tun Dr M, Ku Li, dan spesies2nya. Adapun Najib yang mengidam kerusi presiden itu juga tidak terburu-buru menyokong Ku Li, bahkan menyatakan sokongan kepada Dollabedawi kesan daripada suku-sakat dan kroni kranatnya dicantas daripada kabinet dapur Dollabedawi.

Bayangkan jika Dollabedawi tiada kuasa lagi, tiada siapa pun lagi yang akan membelanya. Berlainan dgn Dr M dan Ku Li yang masing kuat pengaruhnya (Dr M mewariskan pengaruhnya kpd Mukhriz). Siapakah yg akan membela Dollabedawi kelak, andaikata dia jatuh dari kerusi empuknya itu sebelum dia menghembus nafas terakhirnya? Khairy and da gang? Kita lihatlah apa pula selepas ini.

Berbalik kepada saranan beberapa pmimpin BN yang menyuruh Ku Li rawat umno kelantan dulu sebelum merawat Umno keseluruhan atau bertanding presiden, satu kesimpulan mudah boleh dibuat, iaitu, Kelantan adalah ibu politik kepada malaysia. menakluk Kelantan, menakluk Malaysia. Bukankah begitu? Kekuatan Umno Kelantan dilihat sebagai kekuatan Umno keseluruhannya (?).

Lihat saja PAS. Kekalahan PAS pada 2004 di Kelantan (PAS hilang majoriti 2/3 walaupun masih memerintah Kelantan), mengakibatkan Terengganu dijajah semula oleh BN. Kemenangan besar PAS di kelantan (2008), menggoncangkan politik Malaysia dengan BA berjaya membebaskan 4 lagi negeri yg lain daripada jajahan BN. Dan saranan Noh Omar supaya Ku Li rawat kelantan, mungkin ada logiknya. Mungkin dengan pulihnya Umno Kelantan, menjadikan Umno pulih sepenuhnya di peringkat glokal. Tetapi sayangnya saranan itu bagaikan mahu mengampu Dollabedawi saja. Mahu menjaga periuk nasi dan mangkuk megi saja.

KUALA LUMPUR: Tengku Razaleigh Hamzah hari ini dinasihatkan supaya memulihkan keadaan Umno di Kelantan terlebih dahulu sebelum merebut jawatan presiden parti.
Anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Noh Omar berkata adalah lebih wajar jika anggota Parlimen Gua Musang itu menumpukan membantu memperkasakan semula Umno di negeri tersebut.

“Saya tak nampak mengapa Tengku Razaleigh nak tawarkan diri sebagai presiden parti sebab kalau betul beliau hebat, Kelantan sepatutnya kena bantu dulu.

“Ini di Kelantan banyak bantuan kita (kerajaan Barisan Nasional) beri tapi Umno di Kelantan kalah lebih teruk lagi (pada pilihan raya umum 8 Mac lepas ,” katanya.

Noh yang juga Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein agar Tengku Razaleigh tidak menangguk di air keruh berikutan hasratnya untuk bertanding jawatan presiden Umno pada pemilihan parti yang dijadualkan tahun ini.

No comments:

Ũ