© The Mhakk Studio

Monday, October 13, 2008

Cerita harga petrol turun lagi...

Senyum Kambing kadang-kadang kritis, kadang-kadang boleh dikatakan tak cerdik, banyaknya mengampu dan membodek.

Hari ini dialog dua ekor kambing yang famous berpuluh-puluh tahun itu adalah seperti berikut:
Senyum Kambing, Utusan Malaysia 15 Oktober 2008

Pengajaran yang dapat diambil daripada dialog kambing di atas adalah, kerajaan wajib berfikir semasak-masaknya sebelum menaikkan harga petrol, kerana harga petrol, boleh diturunkan, namun implikasi kenaikan harga barang adalah seperti yang kita tahu, harga barang sangat sukar turun.

Dalam hal ini kita lihat bagaimana harga petrol naik mendadak sebanyak 78 sen sebelum ini, manakala harga tersebut diturunkan perlahan-lahan. Kenapa naik mendadak, turunnya perlahan-lahan?

Sekarang harga petrol dunia sudah turun sehingga hampir USD 60 setong. Dan kerajaan menurunkan lagi harga bahan api itu sebanyak 15 sen, menjadikan harga petrol masa ini RM2.30/liter.

Tetapi kerajaan tidak boleh mendabik dada bahawa mereka telah mengurangkan beban rakyat, kerana penurunan harga petrol masih lembab dan tidak mengikut harga minyak dunia. Rakyat memandang kerajaan gelojoh dalam menaikkan harga petrol, dan sangat lembab ketika mahu turunkan harga petrol. Ingat, walaupun penurunan harga bahan tersebut sudah 3 kali kononnya, tetapi penurunan tersebut masih tidak mampu memadam rekod kenaikan 78 sen tempohari.

Luka 78 sen dahulu masih belum terubat. Luka harga barang yang tidak turun-turun belum ada tanda mahu sembuh.

Mahu ubati luka 78 sen dahulu bukanlah dengan penurunan yang sedikit-sedikit. Kononnya beralasan kerajaan perlu mengkaji secara kolektif keadaan harga petrol semasa. Chewaaahhh... banyak cantik. Rasanya, rakyat nak tengok, turun juga mendadak. Cuba, try, test, turunkan harga petrol sehingga berada di bawah paras RM2.92 sebelum kenaikan 78 sen dahulu ecara mendadak juga. Kita tengok apa reaksi rakyat.

4 comments:

Anonymous said...

aku bersyukur minyak makin turun....dan berharap terus turun....bukan tu ke yg Islam ajar.....bersyukur beb...

Anonymous said...

biasa la......kalau dah benci tu..buat apa sekali pun akan terus dibenci.....

marwan said...

bsyukur kpd Allah. tu mmg kita kna buat. tp bsyukur sampai xleh kritik pmimpin tu dh x btol. spatutnya krajaan bleh turunkan lg harga minyak brikutan hrga petrol dunia dah jatuh byk. xda guna kita bharap sj, usaha xda. usaha kita desak kerajaan turunkan harga.

anti-bengong said...

tula aku kata kerajaan ni bodoh dan bngong. kononnya xnak tiru venezuella, harga petrol murah tp inflasi tinggi.

tgklah inflas dlm negara kita camna? nakkan petrol, infalsi pun turut naik. pastu bila turun harga petrol, inflasi x turun2 dah. harga barang ttap mahal.

krajaan yg bengong ni blaja ekonomi dgn sape? paklah lepas dah x reti nk camna dah dgn ekonomi, dia serah plak potfolio kewangan kpd najib. dah lah eknomi dah mcm haram, serah pulak kpd org yg lebih mcm haram.

lingkup la negara x lama lg kalo terus diperintah oleh org mcm tu. buat negara mcm hak mak bapak dia. yg duk sokong depa tu pon sama je bengong nye. hanya org bengong saja mengatakan pemimpin bengong itu tidak bengong.

Ũ