© The Mhakk Studio

You are being watched!

Friday, October 10, 2008

Sembang : Ada pulak anugerah macam tu?

"Anugerah individu paling berkomitmen dengan persatuan, saudara Helmi"

Bagaikan beruk terkejut, aku memandang ke arah pengerusi majlis yang tersengih menyebut namaku. Beberapa saat sebelum aku bangun, aku ketawa kehairanan dalam hati. Apa semua ini? Ada pulak jenis anugerah macam tu? Selama aku dalam persatuan ni, tak pernah aku dengar anugerah sebegitu.

Kalau ada pun anugerah macam tu, bukan aku selayaknya terima. Sebagai menghormati majlis, aku terus bangun dan menerima hadiah. Apalah sangat komitmen yang aku bagi. Rasanya keculasan aku dalam kerja persatuan lebih banyak daripada komitmen.

Terima kasih kepada yang terlibat dalam Majlis Jamuan hari raya dan ceramah motivasi, serta anugerah pelajar cemerlang akademik PMIUSMKKj sebentar tadi. Sebenarnya Zulfirdaus sudah maklumkan kepadaku bahawa aku akan menerima hadiah dan menyuruh aku datang awal. Aku memandang ringan sahaja kata-katanya. Hadiah apa, aku bukan kategori cemerlang yang menerima anugerah dekan.

Jadi aku tidak kisah pun dengan kata-kata Zulfirdaus. Sebelum aku datang ke majlis tersebut, aku leka menyiapkan beberapa tugasan sehingga aku lewat hampir 30 minit ke majlis. Memang tak sangka sungguh nama ku akan dipanggil, lebih terkejut dengan ungkapan 'paling berkomitmen'. Macam takleh terima.

Kepada saudara-saudari sahabat sahabiyah sekalian. Dalam kita berpersatuan, berjamaah, komitmen adalah sangat penting untuk menjadikan mobilisasi organisasi berterusan. Tanpa komitmen, akan kakulah organisasi. Tiada gunalah aktiviti. Sia-sialah perancangan dan mesyuarat. Rugilah umat.

Komitmen bukan bertujuan untuk 'menerima anugerah' seperti yang tersebut di atas. Komitmen adalah asas kepada aktiviti berpersatuan, hatta dalam apa bidang pekerjaan sekalipun. Jadi, berilah komitmen anda semua dalam setiap aktiviti yang dijalankan, terutama yang dianjurkan oleh persatuan berfikrah Islam, dan program-program Islamik yang lain.

Apa faedahnya memberi komitmen? Faedahnya bukanlah berupa hadiah atau pingat. Faedahnya adalah baik untuk diri kita sendiri ataupun kepada persatuan/organisasi. Komitmen kita dari suatu sudut, adalah menjadi 'moral support' kepada penganjur, untuk terus berfikir dan menjana idea bagi menjalankan ativiti sedemikian. Sokongan moral begini adalah sangat diperlukan dikala penganjur selalunya gelisah dengan kehadiran yang kecil, sedangkan masa dan tenaga banyak dicurahkan untuk menjayakan aktiviti tersebut.

Bayangkan jika kita sendiri menjadi penganjur suatu program, tetapi jumlah yang hadir kecil, malah tidak sampai separuh daripada target, alangkah sedihnya. Dengan sendiri, moral sudah sedikit jatuh dan minat untuk mengajur aktiviti sedemikian menjadi pudar.

Memberi komitmen juga boleh menjadi tarikan kepada orang lain untuk hadir sama ke majlis yang dianjur. Apabila komitmen kita para ahli persatuan adalah tinggi, kehadiran sesama ahli tinggi, maka dengan sendiri orang lain yang bukan ahli juga turut berminat untuk bersama-sama.

Sudah fitrah manusia, suka kepada keramaian. Cubalah pergi ke pasar malam. Tengoklah penjual ubat. Kadang-kadang orang ramai digerainya bukan disebabkan ubat yang dijual, tetapi orang ramai berkerumun digerainya kerana ingin tahu kenapa begitu ramai orang di situ. Maka bertambah ramailah.

Kesimpulannya, berilah komitmen kepada aktiviti bercorak Islam. Dengan komitmen kita, menyebabkan orang lain pula berminat untuk commit, kita akan mendapat ganjaran yang banyak di sisi-Nya. Kapada pemimpin, berilah komimen anda sebagai pimpinan, dan kepada ahli, berilah komitmen anda sebagai ahli. Semoga beristiqomah.

Firman ALLAH:
"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran."
[Surah al-Ma-idah : 2]

No comments:

Ũ