© The Mhakk Studio

Thursday, September 18, 2008

Artis wanita bertudung di Alor Setar

Tiga hari aku berbuka puasa di rumah. Fuh... macam-macam ada. Tapi macam biasa lah, aku makan nasi sikit saja. Lauk aku balun banyak-banyak. Huhu...

Pagi-pagi lagi aku naik bas untuk kembali ke tempat mengaji. Dari Alor Setar, ke Butterworth, kemudian terus ke Parit Buntar. Dari dalam bas aku berpeluang melihat pemandangan Bandaraya Alor Setar seawal pukul 7.30 pagi. Manusia-manusia sibuk menuju ke tempat kerja, pelajar sekolah pula bergegas ke sekolah.

Sambil aku melihat pemandangan sepanjang jalan, aku terpandang satu papan tanda iklan besar Nescafe. Tiada apa yang istimewa. Hanya sedikit membuatkan aku teringat sesuatu apabila model iklan tersebut, artis Fara Fauzana (artis ke DJ?) memakai tudung.

Satu papan iklan di Alor Setar

Aku dah banyak kali tengok. Tapi hari ni aku nak tulis lah blog sikit. Tiada yang istimewa pun dia memakai tudung, kerana ramai lagi wanita yang bertudung, dan bukankah menutup aurat itu wajib? Melihat papan iklan itu, aku teringat akan kuliyah seorang ustaz.

Kata ustaz itu berseloroh.

"Sekarang ni di Kedah, gambar artis-artis wanita kena pakai tudung untuk jadi model iklan. "

Semua audien ketika itu terus menanti kata-kata ustaz seterusnya.

"Kalau nak tengok Fara Fauzana bertudung, pergilah ke Alor Setar"

Kelihatan beberapa orang audiens berbisik. "Betul ke? emm betul..." (Dialog ni aku tambah saja. Orang bisik mana la aku dengar). Tapi aku seperti terpandang satu gerak bicara seorang audien yang berkata kepada sahabatnya yang aku fikir dia menyebut "Macam kat Kelantan".

Papan Iklan di Jalan Sungai Petani

Haa, agaknya betul lah dia kata macam tu, kerana aku pun sebut juga dalam hati. Memang iklan-iklan di Kelantan, artis-artis wanitanya bertudung. Bukan Fara Fauzana saja, Maya Karin yang tidak berbaju dalam filem Duyung juga bertudung di Kelantan!
Papan iklan Celcom di Kelantan

Kerajaan baru Kedah mula meniru cara tadbir negeri Kelantan yang menjurus ke arah Islamisasi dalam pentadbiran.

Lepas teringat kata-kata ustaz itu, aku tersenyum. Bangga juga sebab negeri kelahiran aku mencontohi negeri yang kagumi. Sampai saja di kawasan Sungai Petani, Fara Fauzana tadi bertudung, kini tidak bertudung pula. Padahal papantanda iklan Nescafe juga. Aku fikir, ini papan sebelum kerajaan bertukar tangan.

Yang kagumnya, belum 100 hari pemerintahan, sudah ada papan iklan yang menutup aurat wanita walaupun kerajaan negeri belum mewartakan secara rasmi undang-undang papan iklan itu. Nampaknya, pengusaha-pengushaa iklan ini menghormati kerajaan negeri yang baru dipilih rakyat. Nak hebat macam kelantan, tunggulah dulu. Tak sampai setahun pun lagi.

Papan iklan Digi di Kelantan

Kita mengharapkan bukan hanya kerajaan-kerajaan negeri tertentu sahaja berbuat demikian, malah kerajaan pusat juga perlu bertegas mewajibkan papan iklan yang memberi imej menutup aurat. Malah iklan yang ada kebanyakannya seolah-olah memperdagangkan wanita, aurat wanita dan tubuh wanita.
'Celcom Sempurnakan hidup anda' di Kelantan

Nescafe lagi... yang ni aku tak kenal, tapi di Kelantan.

Apalah relevannya iklan secawan Nescafe, tapi yang tertonjolnya adalah wanita. Hendak iklankan Nescafe atau artis wanita? Sama juga iklan sabun, syampu dan sebagainya. Sepatutnya produk lebih menonjol dalam iklan, bukan susuk tubuh wanita yang tiada kena mengena langsung dengan produk.Contohilah Kopi Radix, mai secawan... iklan itu tidak memperagakan wanita, kerana ia mahu lariskan kopinya.

Iklan Syampu Sunsilk di Kelantan
Walaupun iklan syampu, tapi tak perlu tunjuk rambut.


Jika mahu peralatkan juga wanita, letaklah imej menutup aurat. Biar masyarakat sekeliling bukan saja dapat tahu mengenai produk, malah berminat juga mahu menutup aurat. Kan bagus tu.



Papan tanda yang berimej dedah sana sini, memperdagang wanita, adalah sangat tidak relevan. Sepatutnya golongan yang memekik melolong mengenai hak-hak wanita bangun mendepani perkara ini. Maruah wanita dengan murah-murah saja didagang besar-besar di papan iklan dan media-media yang lain. Bukan saja hak-hak wanita dicabu, malah lelaki juga mengalami gangguan seksual (seperti kata TG Nik Aziz : Wanita mendedah aurat itu melakukan penderaan seksual kepada lelaki).

Bukan tu saja, dalam bulan Ramadhan ni, iklan-iklan macam tu boleh mengurangkan pahala puasa.

Tahniah kerajaan Kedah. Syabas Kelantan. Terenganu pun sama, harap DS Ahmad Said kekalkan legasi TG haji Hadi dulu... ALLAHU AKBAR!

4 comments:

Anonymous said...

kecoh je.pakai tudung dlm iklan saja x guna kalau dlm dia yg sbenarnya x mau btudung.xyah la nak tunjuk2 artis tu pakai tudung.jenis hipokrit.

awang_klate said...

klate best!
smoga terus dilimpahi rahmat Nya

Anonymous said...

apsal nak kecoh plak, nie makna nye satu langkah yg bagus. mane tau artis tue terbuka hatinye, kan lg bagus.

cume aku tak syok skit pasal org yg nak iklan nie. aku tgk papan iklan kat gua musang, yg pakai tudung pun superimpose. mcm nak xnak jer pakai tudung. iklan lain ok, satu iklan tue jer...

sbb bile bandingkan dgn iklan yg xpakai tudung, same jer.... yg bestnye yg buat iklan tue adalah KBS.....hahaha

itachi said...

kopi radix tu dia nye tauke orang Islam. tuan haji pulak tu, so mmg la takde iklan pakai pompuan. kalau ada juga insyaallah la dia akan letak yang tutup aurat.bersama kita support krajaan @ sesiapa saja yang nak kpd Islam.

Ũ