© The Mhakk Studio

Wednesday, September 24, 2008

Duit raya sekupang dan sambut Raya bersama ayam , lembu

Kerajaan umum penurunan harga petrol/diesel RM0.10. Sekupang je duit raya. Cuba bagi duit raya dekat budak-budak kampung. Dalam hati mesti dikatanya "kedekut!!" Orang kaya bagi sekupang saja. Mentekedarah RM0.70 lebih, bagi balik sekupang. Tambah dengan yang hari tu punya, jadilah RM0.25. Aduhai, teragak-agak je nak turunkan harga minyak. Kalau nak naik, cukup cekap bersih amanah. Nak turun, lepas pikir, pikir. nak turun dua kupang la, 15 sen la. Last-last sekupang saja.

Orang kata kena bersyukur, mujur dia mau kasi turun... Huh, kalau dia kasi naik lagi 70 sen, apa mau kata? Sabar la, mujur naik 70 sen saja.

Empat lima hari lagi nak raya. Lagu-lagu raya berkumandang rata-rata. Di kampus lagi lah. Tiap-tiap bilik ada saja kedengaran lagu raya. Hilang terus semangat nak cari lailatul-Qadr. Ada yang bersedih - bukan sebab nak berpisah dengan Ramadhan. Tapi sebab dengar lagu raya, yang tiap-tiap tahun 'mesti' dengar. kalau tak, tak sah sambut raya. Lepas tu usahakan diri untuk bersedih kononnya teringatkan kampung halaman. Oh rindunya kampungku... sedihnya dengar lagu raya. Adoi... raya tu hari kemenangan syeikh. Kena gembira. Ingat, Eidul Fitri bukan seperti Krismas, bukan seperti Deepavali! Raya kita dengan gema takbir, bukan lagu raya.

Habis~~ lambaian akhir Ramadhan usah peduli lagi. Yang penting raya. Tarawih kantoi pun tak apa, asalkan boleh raya.

Dalam media-media cetak dan elektronik pula sibuk sambut raya dengan ayam dan lembu. 'Kementerian akan memastikan bekalan ayam dan daging mencukupi untuk sambutan raya'. Apa raya tu nak makan saja? Huh... kalau tak ada ayam dan lembu, alamatnya kita tak boleh raya laa (?).

Sepatutnya semakin akhir Ramadhan semakin bersemangat kita beribadah. Bukan semakin rancak dengar lagu raya. Bukan bersungguh-sungguh 'mengumpul ayam dan lembu untuk raya bersama-sama'. Ah~ umat sekarang memang sudah tak boleh diubah (?). Sambut Raya seolah-olah Eidul Fitri tu bukan hari ibadah.

Pusat Islam USMKKj, anjur qiamullayl pada 10 malam akhir Ramadhan. Buka peluang untuk orang-orang yang mahu untung. Sahur pun ada. Tapi sayang... tak perlu ulas lagi kehadirannya.

Ayahku pernah berkata kepadaku, kalau ada majlis yang mengumpulkan alim ulama, ustaz-ustaz, para hafiz dan seangkatannya, elok kita join. Tak payah nanti suruh. Dalam ramai-ramai, kita tak tahu doa siapa yang akan makbul. Lagi ramai, lagi banyak chance doa makbul. Program qiamullayl salah satunya tempat golongan tersebut berkumpul. Ada ustaz, ada hafiz yang jadi imam, ada juga kalangan kita yang ikhlas, mana tahu - akan termakbul doa mereka, kita juga akan dapat tempiasnya.

Banyaklah berdoa, offkan lah lagu raya yang entah apa-apa tu. Tak ada maknanya menangis sebab dengar lagu raya. Jangan main mercun. Jangan halau Ramadhan...

p/s: kalau nak main mercun juga, main pukul 4 pagi. Boleh kejut orang qiyamullayl...
p/s lagi: Aku bukan anti-lagu raya.

2 comments:

ballack said...

macam bagus je kau

burujerdi said...

Umat kena westoxication - suntikan ubat pelali Barat. Sambut macam Krismas, kalangan artis jadi pembimbing untuk menyambut raya. Di TV, alim ulama' dapat slot selingan, para artis - prime time. Tanya pada Menteri Penerangan, bekas mahasiswa pendokong Islam.

Ũ